در یادگیری در حد تسلط، اساسیترین مفهوم «تسلط» است. تسلط به میزان یادگیری واقعی یادگیرنده اشاره میکند. مفهوم تسلط به مفهوم مهارت هم نزدیک است. مهارت به کارآمدی فرد در استفاده از یادگیریهایش مربوط است. تسلط همچنین به اثربخشی فرایند یادگیری در ایجاد یادگیری مطلوب اشاره میکند. مهارت به دنبال تسلط میآید؛ یعنی نخست شخص باید ابتدا بر کاری تسلط یابد تا بعد در آن ماهر شود. یادگیرندگان از راه تمرین کردن یادگیریهایی که قبلاً بر آنها تسلط یافتهاند مهارت کسب میکنند. میتوان گفت تسلط پیشنیاز مهارت است.
شناخت از میزان تسلطی که دانشآموز در فرایند آموزش به دست میآورد از طریق آزمونهای برنامهای کانون میسر میشود. عواملی که برای رسیدن به این تسلط لازم است عبارتاند از: تمرینهای گامبهگام، تمرینات مبتنی بر مثالهایی دربارهی مهارتها و مفاهیم جدید، گفتارهای توضیحی دربارهی مواد مورد نظر برای یادگیری، تلاش برای تسلط بر مفهوم یا مهارت و دوری از بیصبری و تشریح مجدد نکات.