دومین قسمت رویارویی با ضعف و نقاط چالشبرانگیز برای ورود به وادی موفقیت بررسی سؤالات به روش کارنامهی بازیابی است.
نکتهی کلیدی بررسی مبحثمحور سؤالات است که عملکرد دانشآموز را در سه دسته طبقهبندی میکند:
الف) پاسخهای صحیح
ب) پاسخهای اشتباه
ج) پاسخهای سفید
در اولین نگاه برای ارتقای اعتمادبهنفس به سراغ سؤالات صحیح بروید تا باعث افزایش تسلط و تبدیل آنها به نقاط قوت پایدار شود.
در مرحلهی دوم به فکر چارهجویی برای پاسخهای اشتباه باشید. این مرحله امکان یافتن یادگیریهای ناقص و همچنین توانایی مبحثشناسی را میسر میسازد. مباحث مورد نظر مانند تکههای پازل به صورت درهمریخته در ذهن دانشآموز است؛ پس باید عملکرد در مرحلهی ادراک و تثبیت مجدد بازبینی شود.
مرحلهی آخر بررسی سؤالاتی است که پاسخ داده نشده که به آنها پاسخهای سفید میگوییم. این مرحله ارتباط مستقیم با عدم یادگیری دارد که نیاز به مطالعهی مجدد مبحث از کتاب درسی و توجه بیشتر به منابع آموزشی آزمونهای برنامهای دارد. این کارنامه مانند یک ایستگاه مشاورهای مناسب مختص خود فرد برای ارتقای بازده مطالعه است.
منتظر مرحلهی سوم مشاوره به روش پنج گنج باشید.