ضرورت هدف‌گذاری

اولین و مهم‌ترین گام برای موفقیت، داشتن اهداف روشن، مکتوب و انگیزاننده است (که قاعدتاً از دل تحقیق و کسب شناخت استخراج شده است).

ضرورت هدف‌گذاری

اولین و مهم‌ترین گام برای موفقیت، داشتن اهداف روشن، مکتوب و انگیزاننده است (که قاعدتاً از دل تحقیق و کسب شناخت استخراج شده است).

روشن بودن: هدف شما باید شفاف باشد و تا آن‌جا که ممکن است کلی و گسترده نباشد.

مکتوب بودن: حتماً هدف خود را مکتوب کرده و در جلو چشم خود قرار دهید. این کار باعث ایجاد احساس تعلق شما به آن هدف می‌شود.

انگیزاننده بودن: هدفی که به اندازه‌ی کافی مهیج و انگیزاننده نباشد، نمی‌تواند به عنوان نیروی محرکه‌ی قوی عمل کند.

بعد از تعیین هدف، باید یک برنامه‌ی اصولی تنظیم کرد. برای رسیدن به هر هدفی باید استراتژی یا برنامه داشته باشید. ضرورتِ داشتن یک برنامه‌ به‌خصوص در شرایطی که زمان محدود و حجم کار بالا باشد، بسیار مبرم خواهد بود.

1. هدف‌گذاری کوتاه‌مدت (هفتگی) و بلندمدت

کوچک‌ترین واحد برنامه باید یک هفته باشد و برای هر هفته باید به صورت واقع‌بینانه هدف‌گذاری کرد. قاعدتاً این هدف‌گذاری باید متناسب با منابع آموزشی، ساعت مطالعه‌ی روزانه و سطح فعلی دانش‌آموز تعیین شود. هدف‌گذاری‌های هفتگی در راستای هدف‌گذاری‌های بلندمدت هستند.

2. توازن بین آموزش و تست

در هر برنامه باید مبنای کار بر آموزش باشد و تا زمانی که این مرحله به طور کامل طی نشود، نباید زمان‌های تست تعبیه شوند. طبیعتاً تشخیص این موضوع بر عهده‌ی دانش‌آموز است و تکنیک‌هایی وجود دارند که می‌توانید این موضوع را تشخیص دهید که آیا توانسته‌اید از مرحله‌ی آموزش عبور کنید یا خیر.

3. سادگی و منحصربه‌فرد بودن برنامه

برنامه باید به‌سادگی قابل فهم و اجرا باشد و ضمناً هر برنامه باید متناسب با شرایط دانش‌آموز تعیین شود. استراحت کافی نقش مهمی در افزایش بازدهی مطالعه دارد و باید در برنامه لحاظ شده باشد.

4. انعطاف‌پذیری برنامه

برنامه باید نسبت به اتفاقات ناخواسته و از پیش تعیین‌نشده‌ی خارجی، انعطاف‌پذیر باشد و زمان‌هایی برای جبران تعبیه شده باشند. ضمناً در یک برنامه‌ی اصولی نباید مدت‌زمان مطالعه‌ی هر درس به صورت دقیق تعریف شود. فراموش نکنید که تنها یک ربات از پس اجرای یک برنامه‌ی خشک و دقیق برمی‌آید. پس هر برنامه باید به میزان منطقی انعطاف‌پذیر باشد.

5. تعادل بین درس‌های متناسب با ضرایب

ساعات مطالعه‌ی درس‌های مختلف در طول هفته باید متناسب با اهمیت (ضرایب کنکور) آن‌ها تنظیم شود و همه‌ی درس‌ها به موازات یکدیگر مطالعه شوند.

6. مرورهای منظم (روزانه و هفتگی)

یک سیستم مروری باید شامل مرور روزانه، مرور هفتگی و مرور ماهانه باشد که باید در برنامه تعبیه شود.

7. قابل ارزیابی بودن

در انتهای هر هفته باید زمانی برای ارزیابی برنامه تعبیه شده باشد که نقش مهمی در برطرف کردن نقاط ضعف و اصلاح برنامه ایفا می‌کند.

8. ساعت مطالعه

افزایش ساعت مطالعه تنها در صورتی می‌تواند منجر به پیشرفت شود که کاهشی در بازدهی یادگیری نداشته باشد؛ بنابراین تا آن‌جا که کیفیت مطالعه‌ی شما حفظ شود، ساعت مطالعه باید افزایش یابد و طبیعتاً هر برنامه باید متناسب با ساعت مطالعه‌ی شما طراحی شود.

Menu