استراحت مغزی در مطالعه

از آن‌جا که مطالعه و یادگیری تا حدود زیادی فرایند ذهنی است، وقتی مغز خسته است به خاطر سپردن مطالب مشکل است.

استراحت مغزی در مطالعه

از آن‌جا که مطالعه و یادگیری تا حدود زیادی فرایند ذهنی است، وقتی مغز خسته است به خاطر سپردن مطالب مشکل است. مغز که به دلیل کار کردن زیاد یا به هر علت دیگر خسته می‌شود، توانایی یادگیری مطلب جدید را ندارد و حافظه قادر نیست اطلاعات را در خود ثبت و ضبط کند.

ریموند- دوسن لوران دو روش برای استراحت مغز توصیه کرده است که عبارت‌اند از:

1- در یک صندلی خیلی راحت بنشینید؛ به طوری که کاملاً خود را راحت احساس کنید. چشم‌های‌تان را ببندید و در ذهن خود دو خط مستقیم (ریل قطار) را مجسم کنید که در دورترین نقطه به هم وصل می‌شوند. این دو خط را تا نقطه‌ی تقارنشان تعقیب کنید. این کار کوچک باید سریعاً در فاصله‌ی ۶ تا ۷ ثانیه انجام شود. شاید در ابتدای کار کمی دشوار باشد ولی نباید مأیوس شوید. وقتی توانستید به‌راحتی دو خط را تعقیب کنید در ضمنِ این کار نفس خود را به‌آرامی بیرون دهید. درنهایت شما باید این تخیل را به اندازه‌ی یک نفس عمیق انجام دهید. 5 یا ۶ بار متوالی این تمرین را انجام دهید و درنهایت به آرامشی وصف‌ناشدنی دست می‌یابید.

2- پیاده‌روی، قدم زدن در کنار مزارع، جنگل، دریا و... و ورزش‌های بدنی ساده خیلی مفیدتر هستند از هرزگی تخیلات برای سلامتی فکری و روحی. سرگرمی‌های ساده مثل موسیقی، عکاسی، نقاشی، هنرهای تزیینی (کنده‌کاری روی چوب، صحافی، معرق‌کاری و...) از انواع استراحت‌های مغز هستند و شما طبق استعداد و علاقه‌ی خود یکی را برگزینید و در اوقات استراحت دست به دامان آن‌ها شوید که از تماشای تلویزیون، ‌کارآمدتر و مؤثرترند.

Menu