پانزده نکته‌ی مهم برای مطالعه

همیشه مدتی قبل از شروع امتحانات مطالب کتاب را تقسیم کنید و طبق برنامه به‌خوبی آن‌ها را یاد بگیرید.

پانزده نکته‌ی مهم برای مطالعه

1. طبق برنامه‌ی مدرسه، درس‌های هر روز را همان روز مطالعه کنید.

2. هنگام مطالعه از روش یادداشت‌برداری یا خلاصه‌نویسی استفاده کنید. مطالب مهم را روی یک برگه یا در دفتری بنویسید یا در کتاب با مداد زیر آن‌ها خط بکشید یا با ماژیک مخصوص (فسفری) روی مطالب مهم علامت‌گذاری کنید و طبق برنامه مرور کنید.

3. همیشه مدتی قبل از شروع امتحانات مطالب کتاب را تقسیم کنید و طبق برنامه به‌خوبی آن‌ها را یاد بگیرید.

4. با توجه به این‌که هر هفته باید کتابی را مطالعه کنید و برای هر کتاب دو جلسه خواندن کامل و یک جلسه مرور در نظر گرفته شده است، خوب است که تقسیم بر دو شود و در هر جلسه محدوده‌ی مورد نظر، طبق آن‌چه در شماره‌ی دو گفته شد خوانده شود.

5. در جلسه‌های چهارم یا پنجم هر کتاب، قبل از شروع درس جدید و بخش جدید، آموخته‌های قبلی مرور شود.

6. برای مطالعه و کارهای خود، نظم و ترتیب خاصی در نظر بگیرید. هر روزی که کارها را طبق برنامه انجام دادید برای خود تشویق در نظر بگیرید؛ اما اگر کارها به هر دلیل از جمله تنبلی یا بی‌نظمی و بی‌هدفی انجام شد، برای خود تنبیهی در نظر بگیرید تا کارها و درس، سروسامان بگیرد.

7. سعی کنید از همان ابتدا خود را ملزم به اجرای برنامه کنید.

8. قبل از مطالعه وضو بگیرید و درس را با نام و یاد خدا شروع کنید.

9. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود را هر چند اندک، در برگه یا دفترچه‌ای یاداشت کنید و هنگام ناامیدی آن‌ها را مرور کنید تا به آینده امیدوار شوید.

10. مطالبی را که یاد گرفته‌اید به دیگران یاد بدهید و اگر کسی نبود برای خود یا آینه یا هر فرد دیگری توضیح دهید.

11. خود را به درس خواندن و چیزی که یاد می‌گیرید، تشویق کنید و برای ارزش‌های خود ارزش قایل شوید و برای حفظ آن کوشا باشید.

12. سعی کنید طرح «یاداشت همراه کتاب» را برای همه‌ی کتاب‌های خود اجرا کنید. به این صورت که یک برگه‌ی کاغذ سفید به ابعاد 9 سانتی‌متر در 13 سانتی‌متر آماده کرده و آن را در اولین صفحه‌ی کتاب خود بچسبانید و تمرین‌ها، سؤال‌ها و کارهایی را که برای یادگیری آن کتاب باید انجام دهید در آن بنویسید تا فراموش نکنید.

13. از آن‌جا که خواندن سوره‌ی قدر و آیه‌الکرسی نقش بسیار مهمی در یادگیری و موفقیت شما دارد، خوب است پس از هر نماز همیشه این دو را تکرار و مرور کنید و به خدا توکل کنید.

14. هر موقع خسته شدید قران بخوانید و به معنی آن توجه کنید.

15. علم را برای علم بخوانید، نه برای ثروت یا پز دادن بلکه برای دل خود بخوانید و عمل کنید.

Menu