کشف روش‌های مطالعه، عامل پیشرفت

روش مطالعه‌ی دانش‌آموزان از مهم‌ترین عواملی است که در خواندن درس‌ها و پیشرفت آن‌ها، مهم و مؤثر است.

کشف روش‌های مطالعه، عامل پیشرفت

روش مطالعه‌ی دانش‌آموزان از مهم‌ترین عواملی است که در خواندن درس‌ها و پیشرفت آن‌ها، مهم و مؤثر است؛ به همین دلیل باید دانش‌آموزان روش مطالعه‌ی خاص خودشان را کشف کنند تا بتوانند طبق آن استعداد‌های خود را بشناسند و از آن بهره ببرند.

باید برخی از روش‌های مطالعه را بشناسند تا اگر لازم بود تغییراتی در روش خود ایجاد کنند و بتوانند آن را برای مطالعه‌ی درس‌های دیگر به کار ببرند.

از سری روش‌های مؤثر برای مطالعه، روش پس‌خبا است که از مراحل زیر تشکیل شده است:

  • پیش‌خوانی   2- سؤال کردن   3- خواندن  4- بازگفتن (بازیابی)   5- آزمودن

مرحله‌ی اول را پیش‌خوانی می‌نامیم. دانش‌آموزان باید برای برداشت کلی از موضوع‌ها و بخش‌های اصلی مطلب را پیش‌خوانی کنند؛ یعنی فرد باید فهرست مطالب فصل را بخواند و مروری سریع بر بخش‌های فرعی داشته باشد. با این روش مطالب جدید در ذهن فرد دسته‌بندی می‌شود و دست‌یابی به آن‌ها بسیار آسان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

مرحله‌ی دوم، سوم، چهارم در هریک از بخش‌های اصلی فصل انجام می‌شود.

چون هر فصل از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود باید مراحل سؤال کردن، خواندن و بازیابی (باز گفتن) را در مورد هر بخش به کار ببرید.

مثلاً از روی عنوان‌های دروس‌ها می‌توان برای خود سؤال طرح کرد و ذهن و حافظه را به چالش کشید یا در مرحله‌ی خواندن بهتر است دانش‌آموزان بی‌صدا درس بخوانند و بعد از یادگیری در مرحله‌ی بازگفتن، با صدای بلند برای خودشان توضیح دهند.

در مرحله‌ی بازیابی مجبور به تمرین بیش‌تر درس خواهید شد.

مرحله‌ی آخر، مرحله‌ی آزمودن است و فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که چگونه عمل کرده است. در آزمون متوجه می‌شود در چه مباحثی فراموشی دارد و می‌تواند به بررسی دوباره‌ی آن بخش‌‌ها بپردازد و دوباره بخواند.

این روش بر سه اصل بهسازی حافظه استوار است و می‌تواند مطالب را بسیار خوب سازمان‌دهی کند. بعضی افراد می‌توانند به‌خوبی به همین روش عمل کنند؛ ولی بعضی با اندکی تغییر می‌توانند به‌خوبی از پس آن برآیند. برخی نیز با الگو گرفتن از این روش یک روش جدید برای خود ابداع می‌کنند. شما جزء کدام دسته هستید؟

Menu