اهمیت و ضرورت شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای استاندارد برای کنکور

آزمون برنامه‌ای استاندارد، میزان یادگیری و هم‌چنین نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را مشخص می‌کند.

اهمیت و ضرورت شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای استاندارد برای کنکور

شاید بعضی از شما دانش‌آموزان و داوطلبان گرامی کنکور سراسری از خود بپرسید آیا این آزمون برنامه‌ای واقعاً فایده‌ و اثری هم دارد. در پاسخ باید گفت شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای برای دانش‌آموزان به‌ویژه داوطلبان ورود به دانشگاه، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ زیرا:

* وقتی دانش‌آموزی می‌داند که آموخته‌های او در موعد معینی، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد، مطالعات خود را در مقایسه با زمانی که آزمونی در کار نیست، با سرعت و دقت بیش‌تری انجام خواهد داد که اجرای این کار بر مبنای یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق، به داوطلب در جهت رسیدن به تعادل مطالعاتی کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

* آزمون برنامه‌ای استاندارد، میزان یادگیری و هم‌چنین نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را مشخص می‌کند و درنتیجه به آن‌ها کمک خواهد کرد تا برنامه‌ریزی‌های خود را اصولی‌تر انجام دهند. اگر بدانید مطلبی را که می‌خوانید قرار است امتحان بدهید و نتیجه‌ی آن برای شما مهم باشد، نوع مطالعه در منزل، در مقایسه با حالتی که آزمونی در کار نیست، کاملاً متفاوت خواهد بود و مطالعه‌ی شما برای آمادگی در آزمون، متمرکزتر و دقیق‌تر می‌شود. به عبارت ساده‌تر، آزمون، فعالیت درسی شما را تشدید می‌کند و وادارتان می‌کند که از وقت، بهتر استفاده کنید و سطح درسی خود را به حد امتحان برسانید.

* بررسی نتایج حاصل از آزمون‌ها، به دانش‌آموز کمک می‌کند تا بتواند موقعیت خود را نسبت به قبل، بررسی کرده و رشد یا افت تحصیلی خود را تعیین کند. دانش‌آموز متوجه خواهد شد در چه درسی قوی یا در چه درسی ضعیف است و باید بیش‌تر مطالعه و تمرین کند. در آزمون‌های سراسری کانون فرهنگی آموزش نیز پس از هر آزمون، کارنامه‌ای به دانش‌آموز ارائه می‌شود که به صورت همه‌جانبه مسائل آزمون او را تحلیل می‌کند.

*آزمون‌های برنامه‌ای، مطالعات دانش‌آموزان را مهلت‌دار کرده و درنتیجه آن‌ها را وادار به فعالیت خواهد کرد. دانش‌آموز باید برای آمادگی در آزمون در یک بازه‌ی زمانی مشخص خود را آماده کند. مثلاً برای یک آزمون باید بخش‌های مشخصی از یک کتاب را مطالعه و تمرین کند، بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی درست، در یک فرصت مشخص و با توجه به تاریخ و بودجه‌بندی آزمون‌ها کتاب‌ها را مطالعه کند. به طور کلی بودجه‌بندی آزمون‌ها، به مطالعه‌ی دانش‌آموزان نظم داده و از آشفتگی درسی و بی‌نظمی در برنامه‌ریزی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

*شرکت منظم و مستمر در آزمون‌های برنامه‌ای باعث آشنایی داوطلب با شرایط کنکور و آمادگی روحی و فیزیکی او جهت شرکت در جلسه‌ی کنکور خواهد شد. در بسیاری از موارد دیده شده که دانش‌آموزان درس‌خوان با وجود تلاش بسیار زیاد، موفق به کسب رتبه‌ی مناسب در کنکور نشد‌ه‌اند و علت این موضوع در اکثر موارد آشنا نبودن این ‌دانش‌آموزان با فنون آزمون بوده است. این دانش‌آموزان به دلایلی مانند عدم تحمل ساعات طولانی آزمون، برخورد با سؤالات دشوار، عدم تمرکز در جلسه، اضطراب، تقسیم‌بندی نامناسب زمان بین تست‌ها، کنترل نکردن پاسخ‌نامه با سؤالات و... از موفقیت در کنکور بازمی‌مانند. آزمون‌های برنامه‌ای به داوطلبان کمک خواهد کرد تا حد زیادی خود را با شرایط روحی و فیزیکی آزمون سازگار کنند و هم‌چنین به جز آمادگی روحی، هنر آزمون دادن را نیز بیاموزند.

*کسب موفقیت و پیشرفت در کنکورهای برنامه‌ای باعث افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز و داوطلب می‌شود، به‌خصوص برای داوطلبانی که همیشه فکر می‌کنند، عقب هستند، ۱ ساعت درس می‌خوانند، ۲ ساعت خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. از سوی دیگر، با شرایط مشابه جلسه‌ی کنکور تا حد زیادی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چه‌طور خود را با شرایط روحی و روانی جلسه سازگار کنند. مدیریت زمان، مدیریت استرس و مدیریت اراده را به‌خوبی می‌آموزند.

Menu