سقف این‌جا برایت کوتاه است

تا به حال داستان راجر بنستر را شنیده‌اید؟ او اولین نفری بود که یک مایل را در کم‌تر از 4 دقیقه دوید.

سقف این‌جا برایت کوتاه است

تا به حال داستان راجر بنستر را شنیده‌اید؟

او اولین نفری بود که یک مایل را در کم‌تر از 4 دقیقه دوید.

قبل از او هیچ کس نتوانسته بود این کار را انجام دهد؛ اما بعد از او سالانه افراد زیادی در حال شکستن این رکورد هستند. قبل از این‌که او بتواند به این مهم دست پیدا کند افراد بر این باور ذهنی بودند که انسان قادر به انجام این کار نیست اما بعد از آن همه چیز عوض شد.

کک‌ها حیوانات بسیار جالبی هستند و خیلی خوب می‌پرند.

کک، قهرمان پرش ارتفاع دنیاست با پرشی به اندازه‌ی 300 برابر قد خودش!

اگر یک کک را در ظرفی قرار دهیم، از آن بیرون می‌پرد اما اگر آن‌ها را در ظرفی دربسته قرار دهیم سرش به در ظرف می‌خورد و پایین می‌افتد. دوباره می‌پرد و همان اتفاق می‌افتد. این کار را مدتی انجام می‌دهد. حال اگر سرپوش را برداریم کک تا همان ارتفاع بالا می‌پرد؛ زیرا فکر می‌کند این محدودیت ادامه دارد.

فیل‌ها را می‌توان با محدودیت ذهنی کنترل کرد.

پای بچه فیل‌های سیرک را در مواقعی که نمایش نمی‌دهند با طناب‌های بلند و فیل‌های بزرگ را با طناب‌های کوتاه می‌بندند. به نظر می‌آید که باید برعکس باشد؛ زیرا فیل‌های پرقدرت به‌سادگی می‌توانند میخ طناب‌ها را از زمین بیرون بکشند ولی این کار را نمی‌کنند.

علت این است که آن‌ها در بچگی طناب‌های بلند را کشیده‌اند و سعی کرده‌اند خود را خلاص کنند و سرانجام روزی تسلیم شده دست از این کار کشیده‌اند. از آن پس تا انتهای طناب می‌روند و می‌ایستند. آن‌ها این محدودیت را پذیرفته‌اند.

یک نوع دلفین در تانک بزرگی از آب قرار می‌گیرد. نوعی ماهی که غذای مورد علاقه‌ی دلفین است نیز در تانک ریخته می‌شود. دلفین به‌سرعت ماهی‌ها را می‌خورد. دلفین که گرسنه می‌شود تعدادی ماهی دیگر داخل تانک قرار می‌گیرند ولی این بار در ظروف شیشه‌ای. دلفین به سمت آن‌ها می‌آید ولی هر بار پس از برخورد با محافظ شیشه‌ای به عقب رانده می‌شود. پس از مدتی دلفین از حمله دست می‌کشد و وجود ماهی‌ها را نادیده می‌گیرد. محافظ شیشه‌ای برداشته می‌شود و ماهی‌ها در داخل تانک به حرکت درمی‌آیند. آیا می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟ دلفین از گرسنگی می‌میرد. غذای مورد علاقه‌ی او در اطرافش فراوان است ولی محدودیتی که دلفین پذیرفته است او را از گرسنگی می‌کشد.

از آن‌جا که نحوه‌ی عملکرد مغز جانوران از این نظر بسیار شبیه به هم است ما می‌توانیم از این آزمایشات بفهمیمکه ما هم محدودیت‌هایی را می‌پذیریم که واقعی نیستند.به ما می‌گویند یا ما به خود می‌گوییم نمی‌توان فلان کار را انجام داد و این برای ما یک واقعیت می‌شود. محدودیت‌های ذهنی به همان محکمی به محدودیت‌های واقعی تبدیل می‌شوند.

باید بدانیم همه‌ی ما در ذهن خود برای موفقیت‌ها و توانایی‌های‌مان سقفی ساخته‌ایم که همه یک اشتباه در ساختن آن انجام داده‌ایم. سقف کوتاه بنا شده است که ما را در زندگی محدود می‌کند؛ زیرا توانایی‌ها سقف ندارد. به عنوان مثال جملات  معروف «من نمی‌توانم، اصلاً نمی‌شود، من این‌کاره نیستم و...»

باید این سؤال مهم را از خود بپرسیم و تفکر کنیم و به آن پاسخ بدهیم:

چه مقدار از آن‌چه ما واقعیت می‌پنداریم، واقعیت نیست بلکه پذیرش ماست؟

ذهنتان را از این محدودیت‌ها پاک کنید. اعمال ما از افکار ما سرچشمه می‌گیرند.

منبع: برگرفته از فیلم بر خود غلبه کنید از دکتر ادن رایل

Menu