روایت سید رسول اسلامی از جلسه‌ی برترها در 7 فروردین 94

اهمیت این نکته‌ها زمانی بیش‌تر خواهد شد که بدانیم هنوز نیمه‌ی دوم دوران طلایی نوروز باقی است.

روایت سید رسول اسلامی از جلسه‌ی برترها در 7 فروردین 94

روز 7 فروردین ساعت 12 ظهر جلسه‌ی دانش‌آموزان برتر تهران برگزار شد. در این جلسه کاظم قلم‌چی نکته‌های مشاوره‌ای مهمی را درباره‌ی اهمیت تثبیت آموخته‌ها در دوران طلایی نوروز مطرح کردند. اهمیت این نکته‌ها زمانی بیش‌تر خواهد شد که بدانیم هنوز نیمه‌ی دوم دوران طلایی نوروز باقی است و توجه به این نکته‌ها می‌تواند در ادامه‌ی راه به همه‌ی دانش‌آموزان کمک کند. این یادداشت روایت من از این جلسه بود که در ادامه می‌آید.


تثبیت در دوره‌ی طلایی نوروز بسیار مهم است. در واقع دانش‌آموزان در عید باید به دنبال تثبیت آموخته‌ها باشند تا این‌که بخواهند به پیشرفت فکر کنند. وقتی به تثبیت فکر می‌کند پیشرفت بیش‌تری خواهید کرد.

یک آمار بسیار جالب وجود دارد. در سال 1392 فقط 6 درصد دانش‌آموزان توانستند در همه‌ی درس‌ها وضعیت خود را حفظ کنند. این عدد در سال 1393 فقط 10 درصد بود؛ یعنی 90 درصد دانش‌آموزان حداقل در یک درس نسبت به آزمون مشابه بهمن‌ماه افت داشتند.

امروز بسیاری از دانش‌آموزانی که در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت می‌کنند متوجه شده‌اند که تثبیت در دوران طلایی نوروز از پیشرفت هم مهم‌تر است.

شاید باید برای موفقیت در دوران طلایی نوروز استراتژی داشته باشید. باید اولویت‌های خود را این‌گونه تنظیم کنید:

1- تثبیت آموخته‌ها

2- تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری کامل

3- جبران ضعف‌ها و مطالعه‌ی درس‌هایی که نخوانده‌اند

در آزمون‌های چندگزینه‌ای که نمره‌ی منفی هم دارد ضروری است که شما یادگیری کامل داشته باشید. در آزمون‌های تشریحی اگر شما مبحثی را تا حدی هم بدانید، می‌توانید قسمتی از نمره را به دست بیاورید اما در آزمون چهارگزینه‌ای اگر یادگیری‌تان ناقص باشد، سؤال را اشتباه پاسخ خواهید داد و نمره‌ی منفی خواهید گرفت.

تسلط در کنکور خیلی مهم‌تر است و به همین دلیل باید به تثبیت آموخته‌های خود بپردازید. این جمله در دفتر برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی آمده است ه اگر 80 درصد مباحث را با کیفیت 100 درصد یاد بگیرید بهتر است تا این‌که 100 درصد مباحث را با کیفیت 80 درصد یاد بگیرید.

تثبیت آموخته‌ها باعث می‌شود تا یادگیری شما در مباحثی که مسلط هستید، کامل شود و به همین دلیل باید اولویت اول شما باشد.

اولویت دوم تبدیل یادگیری‌های ناقص به کامل است. زمان دوران طلایی محدود است و شام باید کارهای مهم‌تر را انجام بدهید. به همین دلیل تبدیل یادگیری‌های ناقص به کامل اهمیت زیادی دارد، چون شما در زمان محدودی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید و یادگیری‌تان را کامل کنید.

تبدیل یادگیری ناقص به کامل با دو ابزار انجام خواهد شد. اول تست‌های نشان‌دار شما که تعدادشان محدود است و می‌توانید آن‌ها را کامل تمرین کنید. دوم سؤالاتی که در آزمون‌های کانون پاسخ اشتباه داده‌اید. مجموع این تست‌ها محدود است و شما به راحتی خواهید توانست آن‌ها را تمرین کنید و یادگیری‌تان را در آن‌ها کامل کنید.

حالا اگر وقت اضافه داشته باشید می‌توانید به سراغ اولویت سوم خود یعنی جبران ضعف‌ها و مطالعه‌ی درس‌هایی که نخوانده‌اید بروید.

چند نکته‌ی از صحبت‌های دانش‌آموزان برتری که گفته‌اند در آزمون 7 فروردین پیشرفت می‌کنند:

1- تلاش مهم‌ترین مسئله است. در دوران طلایی نوروز ساعت مطالعه را می‌توان افزایش داد و باید این کار را کرد. (مشترک بین همه‌ی دانش‌آموزان)

2- برای ریاضی از کتاب آبی 30 سال کنکور، درس‌نامه‌ها را خواندم و تست‌های کنکور را تمرین کردم. اگر وقت بیش‌تری داشتم تست‌هایی که از کتاب درسی طرح شده بود را هم تمرین می‌کردم. (میلاد حاتمی)

3- من اول از خودم امتحان می‌گرفتم و بعد درس می‌خواندم. همین‌طور در درس زیست در آخر هر صفحه‌ی کتاب هر آن‌چه که یاد گرفته بودم را برای خودم می‌گفتم و بازیابی می‌کردم. (فرهاد حیدری)

4- هر روز در حین مطالعه خلاصه‌برداری می کردم و هر شب یک ساعت خلاصه‌نویسی‌های آن روزم را دوره می‌کردم. (میلاد حاتمی)

5- آزمون 10 بهمن را دوباره از خودم امتحان گرفتم و پاسخبرگم را با پاسخ‌برگ آزمون 10 بهمن چک کردم. این طوری متوجه شدم که در کدام مباحث یادگیری‌ام کامل بوده و مشکلی ندارم. همین‌طور در کدام مباحث مباحث را فراموش کرده‌ام و این‌که کدام مبحث‌ها را که قبلاً مشکل داشته‌ام، الان مشکلم برطرف شده است. (محمدرضا عبدالهی)

6- چهار روز اول را به دلیلی از دست دادم اما در 9 روز بعد خیلی خوب درس خواندم و روزی 15 ساعت مطالعه کردم. (مهدی رحمان‌پور)

7- تمام سؤالات نشان‌دار را مشخص کردم و آن‌ها را حل کردم. (مهران شعبانی)

8- خواهرم سال سوم دبیرستان است و در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند. من هم برای آزمون 7 فروردین درس‌های سال سوم را می‌خواستم آزمون بدهم. به همین دلیل آزمون‌های خواهرم را هم تمرین کردم. (مهدی رحمان‌پور)

Menu