سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 20 بهمن 96 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 20 بهمن 96 را در ادامه مشاهده کنید...

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 20 بهمن 96 + فایل صوتی

برنامه ریزی نوروز

این جلسه برای همه دانش آموزان کانون در همه پایه ها و همه بازه های ترازی مفید است.

چرا عید نوروز اهمیت دارد ؟ زیرا در این زمان دانش آموزان به مدرسه نمی ­روند و تنها هستند پس باید برنامه ای داشته باشند که شخصی سازی شده باشد.

نوروز زمان بسیار مهمی است مانند 15دقیقه بین دو نیمه ی فوتبال.دانش آموزان میتوانند در دوران نوروز پیشرفت و جهش کنند.

درصورتی که دانش آموزان غیبت یا تقلب کنند جعبه ابزار کارنامه ناقص و خراب می ­شود.


پدر ومادرها باید به صفحه شخصی دانش آموزان خود بروند و با انها گفتگو کنند. هنگامیکه گفتگو شکل میگیرد IQ   دانش­ آموزان بالامی­ رود.

با گفتگو سه مهارت افزایش میابد: 1- دامنه واژگان زیاد میشود، 2- دامنه مفاهیم و درک مطلب گسترش می یابد، 3- قدرت استدلال کردن بالا میرود.

مسافرت در نوروز : حتما درباره ­ی اینکه مسافرت بروید یا نه با اولیا خود مشورت کنید معایب و مزایای آن را بیان کنید ولی توصیه من این است که کنکوری ها امسال مسافرت نروند زیرا مسافرت کردن برای فراموش کردن است و باعث فراموشی دروس می شود. دانش آموزان برای دید و بازدید و برنامه های متفرقه باید اولویت بندی کنند. یکی از ویزگی های نوابغ قدرت تشخیص اولویت هاست.


نظرسنجی: برای دوران نوروز چقدر فکر و برنامه ریزی می کنید تا بتوانید نتیجه ­ی بهتری بگیرید؟

اکثر دانش ­آموزان حاضر در جلسه به طور قاطع گفتند که برای ایام نوروز فکر و برنامه ریزی می­ کنند.


کاظم قلم چی :برای برنامه ریزی نوروز به این چهار سوال پاسخ دهید

کانونی‌ها ابزار مهمی برای برنامه ریزی نوروز دارند : تابلوی نوروزی . این تابلو در طی بیست سال گذشته هر سال دقیق‌تر و کامل‌تر و ساده‌تر شده است .



برای برنامه ریزی نوروز به این چهار سوال پاسخ دهید

کانونی ها ابزار مهمی برای برنامه ریزی نوروز دارند : تابلوی نوروزی

این تابلو در طی بیست سال گذشته هر سال دقیق تر و کامل تر و ساده تر شده است . از سوی دیگر آمار و انفورماتیک و تکنولوژی هم در خدمت شماست تا خیلی دقیق و به سادگی برای نوروز خود برنامه ریزی کنید . هم اکنون تمام اطلاعات چند ماه گذشته تان ، از مهر تاکنون به صورت منسجم و یکپارچه و پردازش شده در اختیار شماست تا بتوانید تابلوی نوروزی و برنامه ­ی نوروز را تکمیل کنید .تکنولوژی معجزه نمی­ کند ، ولی به شما کمک می­ کند که هر کس متناسب با شرایطش مسیرش را پیدا کند. در حقیقت تکنولوژی برای اتوماسیون نیست و به جای شما فکر نمی­کند ،بلکه تکنولوژی و هوش مصنوعی اطلاعات را پردازش می­کند. و در اختیارشما قرار می­دهد و شما خودتان باید فکر کنید و  مسیرتان را پیدا کنید و از اطلاعات به نحو احسن استفاده کنید. یک نمونه از این کمک تکنولوژی همین انواع کارنامه­هاست که ما آن را در اختیار شما قرار دادیم حالا شما باید خودتان بروید و روی آن ها فکر کنید. همه ­ی شما یک میزان پول دادید بعضی ها فقط آزمون می­دهند و کارنامه عادی را می­گیرند ولی افرادی هم هستند که از تمامی جعبه ابزار کارنامه استفاده می­کنند. که تاثیر استفاده از این جعبه ابزار بسیار بیشتر از کارنامه عادی است. رتبه­ های برتر سال های گذشته از این ابزار ها استفاده کرده­اند برای مثال صابر دین پژوه رتبه ۱ کشور درکنکور ریاضی۹۶، ۲۲ بار کارنامه اشتباهات خود را دانلود کرده بود.


برای تکمیل تابلوی نوروزی به چهار سوال پاسخ دهید و ببینید مسئله ی اصلی شما چیست ؟

سوال اول روی کدام درس و کدام مباحث می خواهید بیشتر تمرکز کنید ؟ کارنامه ­ی پنج نوع درس و کارنامه ی مبحثی در اختیار شماست . با مراجعه به صفحه ی شخصی تان در سایت کانون می توانید اولویت های خود را با دقت انتخاب کنید.


سوال دوم : چند ساعت می خواهید درس بخوانید ؟ دفتر برنامه ریزی به شما کمک می کند تا تصمیم واقع بینانه ای بگیرید . حتی اگر یک ماه دفتر برنامه ریزی تان را تکمیل کرده باشید می توانید تصمیمی برمبنای توانایی واقعی و سطح اراده ی خودتان بگیرید .

سوال سوم : کدام مسائل و کدام تست ها را می خواهید تمرین کنید ؟ کارنامه ی بازیابی و کارنامه ی اشتباهات در اختیار شماست .

سوال چهارم : در نوروز چقدر می خواهید پیشرفت کنید ؟ نمره ی چند از 10 خود را از کارنامه های 6 بهمن و22دی ببینید و برای آزمون های 7 فروردین و 17 فروردین هدف گذاری کنید .


کدام یک ذهن شمارا بیشتر  درگیر می کند؟

در نظر سنجی که در جلسه گرفته شد جواب 29 نفر سوال اول، جواب13 نفر سوال دوم، جواب 10نفر سوال سوم و جواب 19 نفر هم سوال آخر بود.

جالب این است که سخت ترین کار مورد سوم است. که کمترین نفر هم درگیر آن شدند.

کتاب اشتباهات: ما آنقدر زمان نداریم که تمام مباحث و تمام کتاب ها را بخوانیم. اشتباهات هر دانش آموز به صورت درس محور در صفحه ­ی شخصی او در سایت وجود دارد و زیر هر سوال دو نوع اطلاعات موجود است : 

1- چنددرصد افراد بالای 5000 اشتباه پاسخ دادند. 

2- چند درصد افراد بالای 6000 اشتباه پاسخ دادند.


پاسخ به سوال اول : اولویت هایتان را مشخص کنید

برای هر کدام از این چهار سوال یک ستون در تابلوی نوروزی وجود دارد . در ستون اول تابلوی نوروزی که نام درس ها و مبحث ها نوشته شده شما با استفاده از رنگ های آبی و سبز و زرد و قرمز میزان تسلط خودتان را به هر مبحث مشخصی می کنید . اما باید به یک سوال مهم هم از هم اکنون پاسخ دهید در ایام نوروز روی کدام درس ها می خواهید بیشتر تمرکز کنید : ایا می خواهید مبحث هایی که با رنگ قرمزمشخص کرده اید یعنی آن ها را نخوانده اید و بلد نیستید بیشتر بخوانید ؟ یا این که می خواهید بیشتر وقت خود را صرف رفع اشکال کنید و اشتباهات و یادگیری های ناقص خود را تصحیح کنید ؟ یا این که می خواهید نقاط قوت خود را به نقاط قوت پایدار خود تبدیل کنید ؟ هر سه کار لازم و درست هستند اما همان گونه که هر مربی ورزشی یک راهبرد و استراتژی مشخص دارد شما هم باید مشخص کنید که کدام یک را در اولویت قرار می دهید ؟ تصمیم با خود شماست و البته به این موضوع هم توجه کنید که دوران طلایی نوروز زمان محدود و مشخصی دارد و نمی توانید در فاصله ی 10 تا 15 روز دوران نوروز همه ی کارها را انجام دهید . یکی از ویژگی های نابغه ها قدرت تشخیص اولویت هاست .


در این جا من یک روش را به شما پیشنهاد می کنم این سه کار را برای نوروز انجام دهید :

کار اول : نقاط قوت خود را حفظ کنید و نقاط قوت خود را به نقاط قوت پایدار تبدیل کنید . این کار سبب می شود در مقایسه با آزمون های 22 دی و 6 بهمن افت نکنید و یک پیشرفت و رشد مطمئن هم داشته باشید . پیشنهاد آقای قلمچی: در ایام نوروز در هیچ درسی چند از ده شما  نسبت به ازمونهای مشابه22دی و 6بهمن خودتان پایین تر نیاید البته گفتن این موضوع آسان و عمل به آن دشوار است! نقطه قوت خود را حفظ کنید و آن را از دست ندهید. در نوروزنباید در هیچ درسی نسبت به آزمون های مشابه قبلی افت کرده باشید . همه ی سوال هایی را که قبلا در آزمون ها درست پاسخ داده اید را دوباره امتحان دهید . پیشنهاد می کنم مطالعه­ی هر درس را با پاسخ گویی به سوال های آزمون همان درس که قبلا درست پاسخ داده بودید آغاز کنید . پیشنهاد آقای قلمچی: فقط در دوران نوروز هر درسی را که میخواهید شروع کنید قبل از باز کردن کتاب سوالاتی را که قبلا درست پاسخ داده بودید را جواب دهید به دلیل اینکه مطمئن می شوید کدام مطالب را بلد هستید و نیاز به مطالعه ی مجدد ندارند و کدام مطالب را فراموش کرده اید و باید بیشتر مطالعه کنید . با این کار هم توهم یادگیری تان تصحیح می شود یعنی متوجه می شوید که بعضی مطالب را که فکر می کردید بلد هستید واقعا بلد نیستید و هم این که توهم فراموشی تان تصحیح می شود و متوجه می شوید خیلی از مطالبی که فکر می کردید فراموش کرده اید واقعا فراموش نکرده اید و بلد هستید . با امتحان دادن از سوال هایی که قبلا درست پاسخ داده اید درس ها را یک بار سریعا مروز می کنید و نقشه ی مطالعه را در ذهنتان تنظیم می کنید. به دو دلیل: 1- رفع توهم فراموشی ،2-مطالعه ی مطالب هنگامیکه آنها را فراموش کرده اید.


سریعترین روش برای مرور و تورق سریع =امتحان دادن سوالات مجموعه ای

کار دوم : رفع اشکال کنید . همه ی سوال هایی را که در آزمون های قبلی اشتباه پاسخ داده بودید را دوباره پاسخ دهید . در کارنامه ی اشتباهات به اطلاعاتی که در زیر هر سوال نوشته شده توجه کنید و سطح دشواری سوال را هم ببینید همه ی سوال های ساده و متوسط را یاد بگیرید . اشتباهات شما یک جواهر پنهان هستند که سبب پیشرفت سریع شما می شوند . مبحت های تلنگری همین ها هستند با یک تلنگر پیشرفت زیاد می کنید . این ها مباحثی هستند که قبلا برایشان وقت گذاشته بودید ولی یا در دام آموزشی افتاده اید یا این که یادگیری تان ناقص بوده است. در وتقع ساده ترین راه برای پیشرفت رفتن به سراغ اشتباهات گذشته است چون در واقع در این مباحث نصف راه را رفته­اید.

کار سوم : بعضی سوال های نزده را پاسخ دهید .به سراغ سوال هایی بروید که قبلا پاسخ نداده بودید و در آزمون سفیدگذاشته بودید لازم نیست همه ی سوال های نزده را تمرین کنید. اولویت را به سوال هایی بدهید که ساده تر هستند البته اگر ترازتان از 6000 بیشتر است می توانید تصمیم بگیرید که بیشتر سوال های نزده و سفید را تمرین کنید و اگر ترازتان در یک درس بیشتر از 7000 است همه ی سوال های نزده را تمرین کنید .. سوال هایی که سفید گذاشته اید معمولا در درس ها و مبحث هایی بیشتر هستند که آن ها را نخوانده بودید . به این ترتیب در مورد مبحث هایی که نخوانده اید. به سراغ قسمت هایی می روید که راحت تر یاد می گیرد.


بهتر است از قبل فکر کنید و تصمیم بگیرید اگر روی کدام مبحث ها بیشتر وقت بگذارید بهتر نتیجه خواهید گرفت.


پاسخ به سوال دوم : می خواهید چند ساعت مطالعه کنید :

دفتر برنامه ریزی را بردارید به سراغ صفحه ی 182 بروید و اگر تاکنون صفحه ی 182 را تکمیل نکرده اید چند دقیقه وقت بگذارید و جمع ساعت های مطالعه ی هفته ها را در این صفحه وارد کنید. حتی اگر دفتر را به طور مرتب تکمیل نکرده اید جمع ساعات مطالعه ی همان هفته هایی که دفتر را پر کرده اید درر صفحه ی 182 بنویسید این کار فقط چند دقیقه وقتتان را می گیرد اما به شما کمک می کند به جای حدس و گمان بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که توانایی زحمت کشی و تلاش شما در چه حد است وقتی به ساعت های مطالعه ی قبلی خود توجه کنید بهتر تصمیم می گیرید که در نوروز چقدر می توانید درس بخوانید . در ستون تابلوی نوروزی که مربوط به پیش بینی ساعات مطالعه است بر اساس توانایی واقعی و میزان واقعی اراده ی خود تصمیم بگیرید تا برنامه ای واقع بینانه تنظیم کنید.


پاسخ به سوال سوم : کدام سوال ها را تمرین می کنید؟

برای این کار سه منبع دارید سوال های آزمون های گذشته ی کانون که در پاسخ به سوال اول نحوه ی پاسخ گویی را توضیح دادم پیشنهاد من این است که ابتدا با پاسخ گویی به سوال هایی که قبلا درست پاسخ داده بودید شروع کنید . یک نکته ی مهم برای مرور این است که مطالب را زمانی مرور کنید که آن ها را کمی فراموش کرده باشید و مجبور باشید برای پاسخ گویی مقداری زحمت بکشید و فکر کنید .موقعی که بازیابی می­کنید و به مغزتان فشار می­آورید فقط احضار نمی­کنید بلکه به یک روش دیگر یاد می­­گیرید و فقط تکرار نمی­کنید. پس قدر سوال هایی که درست پاسخ داده­اید را هم بدانید.

یکی از راه های پیشرفت تبدیل یادگیری ناقص به کامل است زیرا در این سوالات شما تا نیمه راه را رفته ­اید و کافی است با یک تلنگر آن را کامل کنید اما باید تست های چموش را جدا کنید

وقتی سایرین بی خیال اند و شمایید که در آن زمان زحمت می­کشید این ارزشمند و غرور آفرین است.

     یاد آوری و بازیابی زمانی موثرتر است و ارزش یادگیری بیشتری دارد که با مقداری زحمت و تلاش و فعالیت مغزی همراه باشد . اشتباه کنید تا بهتر یاد بگیرید. یکی از زمان های خوب برای این کار دوران طلایی نوروز است .

پس از پاسخ گویی به سوال های درست به سراغ کارنامه­ی اشتباهات خود بروید و سوال هایی که اشتباه پاسخ داده بودید را تمرین کنید و در پایان سوال های نزده و مبحث هایی که نخوانده اید و بلد نیستید را تمرین کنید .

منبع مفید دیگر سوال های نشان دار خود شما در میان کتاب های آبی و سه سطحی یا کتاب های دیگری است که قبلا تمرین کرده اید و خودتان نشان دار کرده اید تا در یک فرصت مناسب به سراغشان بروید . دوران طلایی نوروز بهترین زمان برای این است که سوال های نشان دارد قبلی خود را مجددا تمرین کنید

یک منبع ویژه برای دوران نوروز کتاب نوروز است که مخصوص همین زمان تهیه شده است اگر روزی یک تا دوساعت وقت بگذارید می توانید تمام سوال ها را تمرین کنید . مقدمه ی کتاب و نحوه ی استفاده و تمرین این کتاب را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید نتیجه بگیرید .


پاسخ به سوال چهارم : در نوروز چقدر می خواهید پیشرفت کنید

وقتی به سه سوال قبلی پاسخ دادید یعنی مشخص کردید چقدر می خواهید زحمت بکشید و وقت بگذارید و می خواهید به کدام مبحث ها اولویت بدهید و روش مطالعه ی خود را مشخص کردید می توانید هدف گذاری واقع بینانه تری انجام دهید و برای هر درس تصمیم بگیرید که آیا چند از 10 خود را حفظ می کنید یا یکی دو واحد افزایش می دهید . تاکید می کنم که حفظ نقاط قوت را دست کم نگیرید. یک اشتباه متداول در ایام نوروز این است که برخی دانش آموزان روی یک یا دو درس تمرکز می کنند آن ها را بهبود می بخشند اما به نقاط قوت قبلی خود بی توجه می مانند و در آن درس ها افت می کنند . ابتدا نقاط قوت خود را تثبیت کنید و سپس در یک یا دو درس پیشرفت یا جهش داشته باشید

تکمیل تابلوی نوروز را از هم اکنون آغاز کنید . با اولیای خود مشورت کنید با دوستان خود گفت و گو کنید واز راهنمایی پشتیبان ومشاور خود بهره بگیرید هر چه بیشتر و بهتر فکر کنید و تابلوی نوروزی را با تفکر عمیق تکمیل کنید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت . وقتی برنامه ریزی می کنید آینده را خودتان می سازید . به جای پیش بینی آینده و حدس و گمان زدن در باره ی آینده و به جای آرزوهای خوش برای آینده ، آینده ی خودتان راخودتان بسازید با حرکت هماهنگ دست و مغز و قلب : تلاش و تفکر و امید .


صحبت های 6 نفر از پشتیبانان ویژه (رتبه های برتر سال گذشته)  که در ایام نوروز پیشرفت قابل توجه داشتند درباره­ی عوامل پیشرفتشان


محمدرضا کوچکی رتبه 18 انسانی-حقوق دانشگاه تهران : دورانی که به مدرسه میرفتم ساعت مطالعه ام کم بود(حدود4ساعت) اما در دوران نوروز ساعت مطالعه ی خود به 8-9ساعت در روز رساندم. پس ازهر آزمون سوالات اشتباه یا نزده ی خود را تحلیل میکردم و نکات آنها را در کتاب خود یادداشت میکردم. افزایش مطالعه در نوروز باعث تمرکز و تست بیشتر در دروسی که روی آنها ضعف داشتم شد.

معصومه اردشیر رتبه ی 99 انسانی – حقوق دانشگاه علامه طباطبایی : ضعف من بیشتر روی عمومی ها بود تراز دروس اختصاصی من 7000 بود در حالیکه در دروس عمومی تراز 6000 را کسب میکردم و این یک مشکل عمده در دانش آموزان انسانی است که دروس عمومی را کمتر از دروس تخصصی شان پاسخ میدهند، میخواستم علاوه بر اینکه نقاط قوتم پایدار بماند نقاط ضعفم را هم برطرف کنم به همین خاطر هرروز صبح زودتر از برنامه عادی ام بیدار می­شدم و یک آزمون از زرد عمومی میزدم. نمیخواستم هیچکدام از ثانیه های دوران عید را از دست دهم و حتی لحظه ای سال تحویل هم داشتم روانشناسی میخواندم!

نغمه قلم سیاه رتبه 24 تجربی-معماری دانشگاه تهران: ضعف من از دوران راهنمایی در درس ادبیات بود و همین باعث شده بود از این درس فرار کنم  و با خود میگفتم من چه بخوانم چه نخوانم این درس را ضعیف میزنم! اما در دوران کنکور متوجه شدم ادبیات به عنوان یک درس عمومی تاثیر ویژه ای بر ترازم دارد به همین دلیل شروع به خواندن این درس کردم و هروز صبح اول وقت را به مطالعه این درس اختصاص دادم و از درصد منفی به درصد 100 در آزمون ۷ فروردین رسیدم.توصیه من به دانش آموزان این  است که با درس هایی که از آنها میترسند روبرو شوند و آنها را رها نکنند.

اسما موسوی رتبه ی 49 تجربی- دندانپزشکی شهیدبهشتی: در دوران نوروز رویه­ام را در خواندن درس فیزیک تغییر دادم ازهرمبحث کتاب تست فیزیکی که داشتم حداقل 3 تست میزدم و بعد از عید متوجه شدم تمامی فرمولهای فیزیک رابه خاطر دارم و درصد فیزیکم از 65 به 85 ارتقا پیدا کرد. در درس زیست بدلیل اینکه مباحث پیش دو از پیش یک سنگین تر بود نتوانسته بودم پیش یک را همگام با پیش دو جلو ببرم و این ضعف را در عید با مطالعه­ی 2ساعت در هرروز جبران کردم. ساعت مطالعه ام را در دروس عمومی بالا بردم و این خیلی کمکم کرد. من دوران نوروز را 20 روز در نظر گرفتم و روزی 10 ساعت درس می­خواندم. توصیه من این است که دانش آموزان کنکوری 2روز در ایام نوروز را استراحت کنند.

 

علیرضا رضایی مهر رتبه ی 34 انسانی- حقوق تهران: در آزمونهای فروردین نسبت به آزمونهای قبل پیشرفت زیادی داشتم و از 6800 به 7600 رسیدم و این پیشرفت را معلول 3 عامل میدانم :

1-افزایش ساعت مطالعه ام از 6ساعت به 12 ساعت به دلیل شرکت در اردو نوروزی، 2-توجه به نقاط ضعفم مثل دروس فلسفه و ادبیات تخصصی که در رشته انسانی اهمیت بالایی دارند، 3-استفاده از راهنمایی های مشاور و پشتیبانم



فایل های ضمیمه

برای برنامه ریزی نوروز به این چهار سوال پاسخ دهید (قسمت اول - 30 دقیقه)
برای برنامه ریزی نوروز به این چهار سوال پاسخ دهید (قسمت دوم - 30 دقیقه)
برای برنامه ریزی نوروز به این چهار سوال پاسخ دهید (قسمت سوم - 30 دقیقه)
صحبت های برترهای کنکور که در سال گذشته در نوروز پیشرفت داشتند (15 دقیقه)
Menu