سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 30 آذر 97 + فایل صوتی

در مقاله‌ی زیر، بخشی از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 30 آذر 97 آمده است...

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 30 آذر 97 + فایل صوتی

موضوعات جلسه: 

1-صحبت‌های رتبه‌های برتر (پشتیبان‌های ویژه) در مورد بازیابی

2-صحبت‌های کاظم قلم‌چی با موضوع "بازیابی در ایام امتحانات"

بخشی از صحبت‌های رتبه‌های برتر (پشتیبان‌های ویژه) در مورد بازیابی و تجربه‌ی شخصی آن‌ها در زیر آمده است:

به ترتیب از راست به چپ: امیرحسین رضافر، رتبه‌ی ۴۵‌ منطقه ۲ رشته انسانی، سیدمحمدرضا کوچکی رتبه‌ی 18 منطقه 2 رشته‌ی انسانی، حمیده طبیبی رتبه ی 63 منطقه 2 رشته تجربی، بشری صیدمحمدی، رتبه‌ی 11 ایثارگران، رشته هنر، ریحانه یحیی، رتبه 245 منطقه 1 رشته تجربی


امیرحسین رضافر، رتبه‌ی ۴۵‌ منطقه ۲ رشته انسانی، دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه تهران:

بازیابی یا بازخوانی؟کدام یک در دوران جمع بندی مفیدتر است؟

اغلب دانش آموزان، پس از مطالعه، برای مرور، شروع به دوباره خوانی کتاب درسی می کنند.

این روش مزایا و معایبی دارد؛ حسن این روش آن است که شما دوباره و از نزدیک با مباحثی که قبلا خوانده اید، بازهم مواجه می شوید و فرصت دارید نکاتی را که در مطالعه اولیه، فراموش کرده بودید بخوانید، این بار مطالعه کنید؛ اما عیب بزرگ آن، این است که اولا زمان زیادی از دانش آموز می‌گیرد و ثانیا توهم یادگیری در دانش آموز بیش از پیش رشد می کند.

در بازخوانی،دانش آموز قادر به تشخیص نقاط ضعف و قوت خود در آن درس نخواهد بود!

و اما بازخوانی!

در دوران جمع بندی نیم سال اول در برخی دروس که حجم بالایی داشت، برای مرور و تثبیت به مشکل خورده بودم!مثلا درسی مثل تاریخ و جغرافیای پایه که روی هم رفته این دو درس قریب به۸۰۰صفحه می شدند؛ ازسویی من با چالش زمان هم روبه رو بودم! چگونه در چند ساعت میتوانستم کل این دو درس را مرور کنم؟

با پیشنهاد پشتیبان ویژه ام (علیرضا ناعلی) به سراغ دفترچه خلاصه نویسی هایم رفتم و همزمان تست هایی را که قبلا نشان دار کرده بودم،پاسخ دادم؛

با این روش هم نکات مهم کتاب را میخواندم و هم با تست زدن،خلاء های موجود را پر میکردم هم در زمان صرفه جویی میکردم هم کل کتاب درسی را مطالعه میکردم؛از سوی دیگر میتوانستم زمان باقی مانده را در جایی که بیشتر نیاز دارم،صرف کنم.

حسن دیگر بازیابی برای من این بود که با آزمون گرفتن از خودم،بهتر میفهمیدم که کدام مباحث از یادم رفته و نیاز به کار بیشتری دارد.

به این ترتیب و با نتیجه فوق العاده ای که در این دو درس گرفتم،در سایر دروس مثل علوم اجتماعی،روان شناسی و اقتصاد هم از بازیابی استفاده کردم.

"آزمون دادن بهترین روش بازیابی است"

.............................................................

سیدمحمدرضا کوچکی رتبه‌ی 18 منطقه 2 رشته‌ی انسانی دانشجوی حقوق دانشگاه تهران:

با بازیابی از زمان سبقت بگیرید!

یکی از بزرگترین مشکلات من در دوران جمع بندی این بود که مرور همه دروس در آزمون های جامع مخصوصا در رشته انسانی که تعداد درس ها و حجم کتاب ها بالاست و چندین بار تمام درس هارا مطالعه کرده بودم، به شدت باعث کسالت و هدر دادن وقتم می شد. شاید در نگاه اول جمع بندی و مطالعه این همه مطلب غیر ممکن باشد ولی روش بازیابی کلید حل این معما است.

بعد از مشورت با پشتیبان ویژه ام در مورد جمع بندی با روش بازیابی آشنا شدم .با این روش در دوران جمع بندی به جای مطالعه دوباره مطالب تکراری، از کتاب آبی و کتاب جمع بندی کانون به صورت مبحثی تست میزدم و متوجه شدم که بسیاری از مطالب را مسلط هستم و در بعضی قسمت ها ضعف دارم و توهم یاد گیری و فراموشی من رفع شد. از طرفی مطالبی که مسلط بودم به سرعت و به بهترین شکل مرور می شد چون برای یادآوری مطالب بیشتر فکر می کردم، مطالب بهتر در ذهنم می ماند و از طرف دیگر نقاط ضعفم را به راحتی پیدا می کردم و به جای وقت هدر دادن در بازخوانی نقاط قوتم، توانستم قسمت زیادی از نقاط ضعفم را هم پوشش دهم. با این روش توانستم حتی زودتر از موعد تمام مطالبی را که قبلا نمی رسیدم ، جمع بندی کنم و بدین شکل از زمان سبقت بگیرم.

.............................................................

حمیده طبیبی رتبه ی 63 منطقه 2 رشته تجربی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران از بناب:

بازیابی و صعود تراز

در آزمون های عادی، دانش‌آموزان بیشتر وقت خود را به یادگیری مطالب اختصاص میدهند و صرفا روز ازمون یا با ازمون غیر اختصاصی سعی در یاداوری مطالب میکنند.

در ازمون های جمع بندی دانش اموزان باید بیشتر وقت خود را به یاداوری مطالب به روش "بازیابی" اختصاص دهند. اول از خود ازمون بگیرند بعد آن را تحلیل کنند و سپس یادگیری های ناقص خود را تکمیل کنند. برای نقاط قوت هم میتوانند تست های بیشتری برای تسلط بیشتر کار کنند.

من برای بازیابی از کتاب های جمع بندی و تست های نسبتا جدید (به سبک جدید نه لزوما به معنای سخت تر) استفاده کردم، البته بعضی ها میتوانند از تست های مارک‌دار استفاده کنند، البته من بار دیگر از کتاب های سه سطحی استفاده کردم.

بازیابی باعث میشود اعتماد به نفس شما بیشتر شود چرا که توهم فراموشی مطالب تا حدودی کمرنگ خواهد شد. نقاط ضعف و یادگیری شما برایتان مشخص تر خواهد شد. مطالعه تان منسجم تر خواهد شد. نتیجه آن ذخیره زمان و افزایش ساعت مطالعه خواهد بود.

البته نکته ای که لازم هست به آن نیم نگاهی داشته باشیم کارنامه های شما هست، اگر در مبحثی عملکرد خوبی نداشته اید بهتر هست ابتدا آن را مطالعه کنید و سپس از بازیابی برای اطمینان از یادگیری خود استفاده کنید.

.............................................................

بشری صیدمحمدی، رتبه‌ی 11 ایثارگران، رشته هنر، دانشجوی رشته‌ی بازیگری دانشگاه تهران:

"بازیابی به جای بازخوانی":

من در طول سال تحصیلی و به خصوص در دوران امتحانات و جمع بندی نیم سال اول،از تکنیک بازیابی به جای بازخوانی استفاده می کردم؛به این صورت که به جای مرور و تکرار چندباره ی درس ها که فرآیندی زمان بر و تا حد زیادی بی فایده است،یک مجموعه سؤال حل می کردم و حل کردن آن مجموعه سؤال به من برای درس خواندن جهت می داد که کدام بخش ها را فراموش کرده ام یا یادگیری ام ناقص بوده، برای مثلا من از کتاب جمع بندی نیم سال اول یک مجموعه تست حل می کردم که از درس هایی بود که در طول نیم سال اول مطالعه کرده بودم و در این تست ها طبیعتا تعدادی سؤال را درست و تعدادی را غلط می زدم، تعدادی را شک داشتم و تعدادی را فراموش کرده بودم و تعدادی را هم اصلا نمی توانستم بزنم و حل کردن همین مجموعه سوال به من نشان می داد که کدام یک از بخش هایی را که قبلا مطالعه و مرور داشته ام، هنوز به یاد داشته و تسلط دارم «سؤالات درست» و کدام بخش ها را فراموش کرده ام یا یادگیری ام ناقص بوده «سوالات غلط، شک دار و سوالاتی که فراموش کرده ام» و بعد برای مرور، به جای بازخوانی بی فایده ی تمام مطالب، روی همین قسمت ها که با بازیابی مشخص می شد که فراموش کرده ام یا اشکال دارم و یادگیری ام ناقص بوده،تمرکز می کردم.

این روش، روشی فوق العاده بود که بسیار برای من مفید بود زیرا تا قبل از آشنایی با این روش مطالب درسی را مدام بازخوانی می کردم و این کار اصلا روش خوبی نبود و بسیار وقت گیر و بی فایده بود و اشکالات مرا مشخص نمی کرد ولی روش بازیابی به جای بازخوانی به من برای مرور دوباره ی درس ها جهت می داد و این باعث صرفه جویی در وقتم و بالارفتن کیفیت مطالعه و افزایش بازدهی مطالعاتی می شد.

استفاده از کتاب های جمع بندی نیم سال اول و پایه و جمع بندی عمومی کانون، بسیار به من کمک کرد.

.............................................................

ریحانه یحیی، رتبه 245 منطقه 1 رشته تجربی، دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی:

استفاده از روش بازیابی در دوران جمع بندی

در اوایل سال تحصیلی، زیاد با روش بازیابی آشنا نبودم و اکثر اوقات برای اطمینان از عدم فراموشی، مطالب آنها را بازخوانی می‌کردم و با توجه به حجم مطالب زیاد آزمون ها غالبا نمی‌رسیدم در تمام دروس بازخوانی را انجام بدهم و همچنین پس از چند آزمون متوجه شدم روش کارآمدی نیز نیست چراکه با این روش من تمام نکات را سعی می‌کردم یک دور مرور کنم اما نکاتی که بیشتر به مرور آنها نیاز داشتم را شناسایی نمی‌کردم و باعث می‌شد هیچ تغییری در تعداد غلط هایم حاصل نشود.

برای دوران جمع بندی در عید نوروز با کتاب های جمع بندی آشنا شدم و آن‌ها را تهیه کردم و برای مرور مطالب در دوران عید از روش بازیابی استفاده کردم.روش من به این شکل بود برای مرور هر فصل از کتاب درسی ابتدا یک مجموعه سوال از آن درس را از خودم امتحان می‌گرفتم که منبع سوالات، بیشتر، سوالات غلط در آزمون های پیشین و کتاب های جمع بندی و سوالات نشان دار خودم بود. پس از آزمون دادن به تصحیح سوالات می‌پرداختم و جواب های درست را در کتاب درسی پیدا می‌کردم و این روش باعث می‌شد قسمت هایی از کتاب درسی را که بیشتر فراموش کردم و یا سوالات را در آن موضوع اشتباه پاسخ دادم شناسایی کنم و آن مبحث را در دفترچه ای می‌نوشتم و زمان مطالعه ای که برای آن فصل داشتم را بیشتر روی مبحث مورد اشکالم کار‌می‌کردم. همچنین با شناسایی نقاط قوتم می‌توانستم زمان کمتری روی آنها بگذارم و به مرور سریع اکتفا کنم.

.............................................................

فاطمه کریمیان رتبه 62 منطقه 3 رشته تجربی، دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران:

دوران امتحانات نوبت اول یکی ازمناسبرین زمان ها برای استفاده از روش بازیابی می‌باشد از آنجا تمام دروس را حداقل یکبار مطالعه کرده ایم میتوانیم با استفاده از روش بازیابی هم به مطالعه خود سرعت ببخشیم وهم بازده مطالعه خود رابالا ببریم شاید بپرسید چگونه میتوان بازده مطالعه را بالابرد وقتی سریع مطالعه میکنیم؟ در اینجا باید بگویم همیشه یک سری از مطالب دروس آسان تر هستند وبه آسانی آموخته میشوند و هم چنین بیشتر در ذهن میمانند( البته اگر به درستی آنهارا یاد گرفته باشیم) و هنگامی که میخواهیم دوباره آنهارا مطالعه کنیم به زمان زیادی احتیاج ندارند و با مرور سریع به راحتی یاد آوری میشوند و اما یک سری مطالب دیگر هستند که ممکن است آنها را قبلا خوب نیاموخته باشیم و یا اینکه مطالب سختی باشند، این مطالب هنگام مطالعه دوباره به وقت بیشتری نیاز خواهند داشت پس وقتی میخواهیم برای امتحانات نوت اول کتاب هایمان را مطالعه کنیم باید ابتدا بدانیم برای هر مبحث چه قدر وقت بگذاریم تا به تسلط کافی برسیم. یکی از بهترین روش ها این است که در ابتدای مطالعه از خودمان یک پیمانه سوال آزمون بگیریم یعنی همان استفاده از روش بازیابی،( به نظرم زمان این آزمون را بیشتر از زمان استاندارد در نظر بگیریم)

تجربه من در استفاده از روش بازیابی

می توانم بگویم من در امتحانات نوبت اول برای تمام درسهایم از روش بازیابی استفاده کردم به این صورت که در هر فرجه امتحان مثلا امتحان زیست برای هر فصل ابتدا یک مجموعه سوال 25 تایی تهیه میکردم و جواب میدادم سپس بررسی و تحلیل سریع میکردم و جاهایی از فصل کتابم را بر اساس تحلیل انجام داده علامت گذاری و سپس مطالعه میکردم. برای هر فصل این کار را انجام میدادم فایده این کار برایم این بود که هر مطلب را به اندازه ی نیاز میخواندم و تکرار مکررات نمیکردم و هم اینکه در مدت امتحانات از تست زدن جدا نمیشدم و برای آزمون کانون هم تا حدی آماده میشدم و از وقتم به بهترین صورت در ایام امتحانات استفاده کردم و همچنین یک جمع بندی عالی را برای دروسم داشتم.

.............................................................

صحبت‌های کاظم قلم‌چی، واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی، با موضوع "بازیابی در ایام امتحانات" :

از این هفته امتحانات مدارس آغاز می شود . چه روشی برای آمادگی در امتحانات موثرتر است ؟ روش بسیاری از دانش آموزان این است که ابتدا درس ها را مطالعه می کنند و سپس چند نمونه سوال حل می کنند .

اما روش موثرتری هم وجود دارد : روش بازیابی .  تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد بازیابی روش موثرتری از دوباره خوانی است . اگر برای آمادگی در امتحانات ، ابتدا امتحان بدهید و سپس درس بخوانید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت. .وقتی امتحان می دهید متوجه می شوید در کدام قسمت ها مسلط هستید ، کدام قسمت ها را قبلا یادگرفته بودید و اکنون فراموش کرده اید و کدام قسمت ها را اصلا بلد نیستید . ممکن است تصور کنید که خودتان شرایط خودتان را به خوبی می شناسید اما این تصور دقیق نیست و ارزیابی ما از خودمان مبهم است و گاهی ممکن است اشتباه یا حتی به کلی اشتباه باشد .

اشتباه ما درباره ی این که خودمان را به خوبی می شناسیم در بسیاری از زمینه ها وجود دارد .برای تصحیح این اشتباه می توانیم از نظر دیگران در باره ی خودمان کمک بگیریم و از ایشان بخواهیم که درباره ی رفتار ما یا مهارت ها و میزان تسلط ما در امور مختلف داوری کنند .روش دیگرهم این است که ابزار داشته باشیم . اتکا به ابزار روش دقیق تری است .مثلا در مورد این که توان زحمت کشی ما چقدر است دفتر برنامه ریزی ( به ویژه صفحه ی 182) ابزار موثری برای تشخیص است . در مورد میزان تسلط ما به مباحث مختلف آزمون دادن ، ابزار دقیق تری از خودپنداری و نظرخواهی از دیگران است .

با آزمون دادن دو توهم ما در باره ی خودمان تصحیح می شود . توهم یادگیری و توهم فراموشی . توهم یادگیری این است که ما تصور می کنیم موضوعی را بلد هستیم ولی وقتی مطالعه را با امتحان دادن شروع می کنیم متوجه می شویم دچار توهم یادگیری بوده ایم و آن موضوع را یا فراموش کرده ایم یا این که از ابتدا هم خوب یادنگرفته ایم . توهم دوم عکس توهم اول است . در توهم فراموشی ما تصور می کنیم بعضی موضوعات را فراموش کرده ایم ولی با امتحان دادن متوجه می شویم که این طور نیست و برخی از موضوعاتی که فکر می کردیم فراموش کرده ایم را بلد هستیم .

امتحان دادن در آغاز مطالعه به شما کمک می کند ارزیابی واقعی تری از میزان آمادگی و نیازهای خودتان کسب کنید و سپس با نقشه و برنامه ی بهتری وقت خود را برای مطالعه ی قسمت های مختلف تقسیم کنید .

پیشنهاد می کنم چند بار این روش را تمرین کنید . و اگر برایتان نتیجه ی موثری در بر داشت ادامه دهید و به جز ایام امتحانات در زمان های عادی مدرسه هم از روش بازیابی استفاده کنید .


نخستین جمع بندی با روش بازیابی

جمع بندی اول با کتاب های جمع بندی

حدود بیست سال است که در یک ماه و نیم پایان سال تحصیلی ، از اواخر اردی بهشت و خرداد جمع بندی به روش سه روز یک بار را اجرا می کنیم . این روش هم اکنون فراگیر شده است و به جز دانش آموزان کانون بسیاری از مشاوران و دانش آموزان هم که کانونی نیستند این روش را اجرا می کنند. منطق این روش ، منطق بازیابی است . در آغاز هر دوره ی سه روزه ( و برای برخی دانش آموزان در آغاز هر دو روز) یک مجموعه از کنکورهای گذشته را امتحان می دهید و سپس در روز های بعد هر نیم روز را به دو درس اختصاص می دهید و مطابق نیازهای خود که با توجه به نتیجه ی آزمون تشخیص داده اید مطالعه می کنید و سپس در سه روز بعد یک مجموعه ی دیگر را امتحان می دهید و باز هم مطابق نیازهایتان در هر نیم روز دو درس را مطالعه می کنید . این الگو به طور ساده و خلاصه شروع جمع بندی با امتحان دادن است .

اما دوران جمع بندی فقط مربوط به پایان سال نیست . در برنامه ی راهبردی آزمون ها ، چند ایستگاه جبرانی و آزمون جامعدیگر هم وجود دارد . آزمون های جامع ، ایستگاه جبرانی هم هستند و علاوه بر این دوره ی جمع بندی هم محسوب می شوند . بیشترین قدر ت پیش بینی را هم همین آزمون ها دارند .ضمنا در برنامه ی راهبردی آزمون های کانون ، بعضی از آزمون های جامع سکوی مقایسه هم هستند .

اولین دوران جمع بندی ، در پایان دی ماه و آغاز بهمن ماه ، با آزمون های جامع 21 دی و 5 بهمن برگزار می شود . اگر در دوران جمع بندی پایانی ، منابع آمادگی و مطالعه ی شما کتاب های زرد اختصاصی است ، در دوران جمع بندی اول ( جمع بندی نیم سال اول در 21 دی و اولین جمع بندی پایه در 5 بهمن ) منبع آمادگی و آزمون برای شما کتاب های جمع بندی است .

کتاب های جمع بندی ، شامل سه کتاب است : کتاب جمع بندی پایه ، کتاب جمع بندی دوازدهم و کتاب جمع بندی عمومی . ویژ گی این کتاب های جمع بندی این است که ، سوال ها به صورت آزمون جامع ارائه شده اند و دانش آموزان ، با آزمون های جمع بندی ، تمرین می کنند . تست ها به صورت جمع بندی و نه به صورت مبحثی ارائه می شوند. کتاب های جمع بندی ابزارهایی هستند که برای دوران جمع بندی آماده شده اند و متناسب با روش بازیابی که مناسب ترین روش آمادگی و مطالعه در دوره های جمع بندی است تدوین شده اند .

دومین دوران جمع بندی ، دوره ی طلایی نوروز است . آزمون های 7 فروردین و 16 فروردین نیز به صورت آزمون های جامع ( جمع بندی ) برگزار می شوند : آزمون 7 فروردین ، دومین جمع بندی پایه در طول سال تحصیلی است .نتایح این آزمون را می توانید با نتایج آزمون 5 بهمن مقایسه کنید و از میزان پیشرفت خود طی دو ماه آگاه شوید . آزمون 16 فروردین دومین جمع بندی نیم سال اول است و شما می توانید نتایج این آزمون را با نتایج آزمون 21 دی مقایسه کنید و از میزان پیشرفت خود طی سه ماه آگاه شوید .این آزمون های جمع بندی شما را برای دوران جمع بندی پایانی آماده می کند .اگر می بینید که دانش آموزان کانونی در اقصا نقاط کشور در روستاها و شهرهای کوچک و متوسط با آرامش و بدون اضطراب در آزمون اصلی شرکت می کنند به خاطر این است که در طول سال با یک برنامه ی راهبردی منظم و موثر مطالعه می کنند و حجم زیاد مباحث و کتاب ها را در این برنامه مسلط می شوند و در هر دو یا سه ماه و در هر پروژه با آگاهی بیشتر مسیر خود را تصحیح می کنند و به پیش می روند .

دوره ی طلایی نوروز هم یک دوره ی جمع بندی است و کتاب نوروز که ابزار و منبع این دوره است به صورت آزمون های مبحثی آماده شده است . کتاب های نوروز به گونه ای تدوین شده اند که هم برای مطالعه ی مبحثی و هم برای اجرای روش بازیابی با آزمون دادن کاربرد دارند .

توجه کنید که انتخاب روش مطالعه در دوره های آمادگی برای امتحان و در دوره های جمع بندی ، جزء مهارت های فراشناختی شماست و شما هستید که باید تشخیص دهید کدام روش برای یادگیری شما مناسب تر است . ممکن است شما کماکان ترجیح دهید که ابتدا درس بخوانید و سپس آزمون بدهید اما بهتر است چند بار روش بازیابی را تمرین کنید و اگر دیدید راندمان مطالعه تان را افزایش می دهد خودتان تصمیم بگیرید که کدام روش برایتان موثرتر است . روش بازیابی ، روشی دشوارتر است . اما وقتی سخت تر یاد می گیرید بهتر و موثرتر یاد می گیرید و پیشرفتتان بیشتر می شود .

روش بازیابی را بشناسید . چند بار تمرین کنید و اگر برایتان موثر تر از روش دوباره خوانی و تکرار بود ابتدا در دوره های امتحانی و دوره های جمع بندی و سپس در طول دوران تحصیل خود اجرا کنید .

.............................................................

آزمون های 21 دی، 5 بهمن، 7 و 16 فروردین و سه آزمون جامع پایانی بیشترین قدرت پیش بینی را دارند. به برنامه راهبردی و قسمت نمودارهای پیشروی توجه کنید و این آزمون‌ها را جدی بگیرید.

.............................................................

متعادل باشید. در هر بازه ی ترازی با بررسی آزمون های مهم، به این نتیجه رسیدیم که کسانی که وضعیت عمومی و اختصاصی آن ها متعادل بود بیش از کسانی که اختصاصی یا عمومی آن ها از دیگری بهتر بود نتیجه گرفتند.

هم چنین آزمون 21 دی، سکوی مقایسه با آزمون 16 فروردین و آزمون 5 بهمن، سکوی مقایسه با آزمون 7 فروردین است.

در 5 بهمن هم شیمی دهم هم یازدهم را آزمون می گیریم چراکه شما در تابستان هم این درس ها را کار کرده اید، در فروردین هم این کار انجام می شود تا شما ارزیابی واقع بینانه ای نسبت به وضعیت خودتان داشته باشید.

در آزمون 6 مهر هم همه ی پایه ها را امتحان داده بودید، با این اوصاف، 3 سکوی مقایسه وجود دارد 6 مهر، 5 بهمن و 7 فروردین.

.............................................................

دانش آموزانی که از قبل از روش بازیابی استفاده می کردند:

فاطمه تکلو فارغ التحصیل رشته تجربی:

من قبلا ترازم رشد نمی کرد ولی امسال پیشرفت داشتم، یکی از کارهایی که انجام می‌دهم این است که برای دور دوم به یک نفر دیگر توضیح می دهم و در این حین، در درس زیست روی قیدها توجه بیشتری می‌کنم و با این کار و بازیابی از تراز 5800 به 6600 رسیدم.

با روش بازیابی چگونه آشنا شدید؟

مادرم (فرهنگی هستند و لیسانس دارند) به من پیشنهاد کرد. مادرم تاکید می کردند به کسی توضیح دهم چون با این کار هم از مهارت گوش کردن و هم از مهارت دیدن استفاده می‌کنم.

.............................................................

مهتاب سلمانی از دانش آموزان سرای دانش:

 امسال جدی تر شدم و در برخی از کلاس ها از بازیابی استفاده کردم و نتیجه گرفتم و یک دفتر داشتم و مطالبی که در 2 ساعت یاد گرفته بودم را در آن یادداشت می کردم.

چه زمانی بازیابی می کنید؟

گاهی در زنگ بازیابی برخی مواقع هم در کاردرکلاس

آیا در افزایش تراز شما تاثیری داشته؟

 در درس زیست موثر بود و توانستم از 4 به 6 و 7 از 10 برسم.

.............................................................

نگین سرلک با میانگین تراز 6730 :

بازیابی را قبلا بلد بودم ولی جزء روش درس خواندن من نبود. از یک ماه پیش با روشی منسجم درس خواندم وقتی درسی را شروع می کردم به خواندن خیلی علاقمند بودم به درس خواندن تاثیر بازیابی در تنوع مطالعاتی باعث می شد بتوانم در طول روز یا هفته تعداد درس های بیشتری را مطالعه کنم. مشکل زمان بندی را هم حل کرد. به این ترتیب پیشرفت هم داشتم به طوری که توانستم افت ترازم را جبران کنم و از میانگین ترازم هم ترازی بیشتر کسب کنم (حدود 7000)، میانگین ترازم ثابت بوده ولی قبل از آن افت داشتم و سبب شد به وضعیت خودم برگردم.

دانش‌آموزان دختر حاضر در جلسه نفرات برتر 30 آذر 1397

دانش‌آموزان پسر حاضر در جلسه نفرات برتر 30 آذر 1397 



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

بازیابی در ایام امتحانات (قسمت اول 30 دقیقه)
بازیابی در ایام امتحانات (قسمت دوم 30 دقیقه)
بازیابی در ایام امتحانات (قسمت سوم 31 دقیقه)
Menu