چگونه بهترین انتخاب رشته را داشته باشیم؟

دانش‌آموزان اول دبیرستانی امسال یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی خود را پشت سر می‌گذارند.

چگونه بهترین انتخاب رشته را داشته باشیم؟

دانش‌آموزان اول دبیرستانی امسال یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی خود را پشت سر می‌گذارند. انتخاب رشته یعنی انتخاب آینده. باید بهترین آینده‌ را برای خود بسازیم. ساختن آینده فقط به انتخاب‌ و عملکرد ما بستگی دارد. پس برای این‌که بهترین انتخاب را داشته باشیم باید سطح آگاهی خود را بالا ببریم و بدانیم که چگونه می‌توان یک انتخاب عالی داشت. توجه کردن به نکات زیر می‌تواند شما را به بهترین انتخاب در این مرحله از زندگی نزدیک‌تر کند.

علاقه: داشتن علاقه به رشته‌ای که انتخاب می‌کنیم باعث می‌شود انگیزه‌ی ما برای ادامه‌ی تحصیل در این رشته بیش‌تر شود و شرایط و مراحل سخت را به‌راحتی پشت سر بگذاریم.

توانایی‌های فردی: برای شروع یک انتخاب عالی باید توانایی‌های فردی خود را بشناسیم. باید درس‌هایی که نقطه‌ی قوت شماست مد نظر قرار دهید تا در ادامه‌ راهکار ساده‌تری را پیش رو داشته باشید.

دانستن ویژگی‌های هر رشته: باید در مورد رشته‌ای که انتخاب می‌کنیم اطلاعات کافی داشته باشیم. این اطلاعات عبارت‌اند از:

- برای ورود به دانشگاه در چه رشته‌هایی می‌توانیم ادامه‌ی تحصیل دهیم؟

- برای تحصیل در این رشته چه درس‌هایی اهمیت دارند؟

- در چه دانشگاه‌هایی و تا چه مقطعی می‌توان این رشته را ادامه داد؟

- آینده‌ی شغلی برای این رشته در چه زمینه‌هایی امکان دارد؟

استفاده از تجربیات خانواده و اطرافیان: باید از اطرافیان خود بپرسید که آیا از رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند راضی هستند؟ در صورت عدم رضایت دلایل آن‌ها را نیز جویا شوید؛ اما دقت داشته باشید فقط دلایلی را قبول کنید که منطقی باشند نه احساسی.

انتخاب شغل: قطعاً تمام شما برای آینده‌ی خود شغلی را مد نظر قرار داده‌اید. باید توجه داشته باشید که آیا می‌توانید در رشته‌ای که انتخاب می‌کنید فعالیت داشته و موفق باشید.

Menu