ادراک اولین مرحله از مراحل یادگیری

اصولاً برای آموختن هر علمی یا فراگرفتن هر کاری انجام چندین مرحله کاری ضروری است. برای کسی که می‌خواهد عمل یادگیری را سریع و صحیح، پشت سر بگذارد تا از آموخته‌هایش استفاده کند، چاره‌ای جز رعایت و ...

ادراک اولین مرحله از مراحل یادگیری

اصولاً برای آموختن هر علمی یا فراگرفتن هر کاری انجام چندین مرحله کاری ضروری است. برای کسی که می‌خواهد عمل یادگیری را سریع و صحیح، پشت سر بگذارد تا از آموخته‌هایش استفاده کند، چاره‌ای جز رعایت و انجام این مراحل وجود ندارد.

برخی از دانش‌آموزان کتاب درسی خود را قورت می‌دهند! اما چیزی یاد نمی‌گیرند. همان‌طور که با هضم غذا به سلامتی بدن خود کمک می‌کنید همان‌گونه نیز با هضم درست مطالب خوانده‌شده به یادگیری خود کمک کنید. همان‌طور که می‌دانید یادگیری به روش قلم‌چی از پنج مرحله‌ی مهم تشکیل می‌شود که عبور از همه‌ی آن‌ها برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، ضروری است. ادراک اولین مرحله از مراحل یادگیری است که می‌تواند طی چند روز متناسب با حجم مطالب و سختی یا آسانی آن‌ها طول بکشد.

برای عبور از این مرحله و رسیدن به مرحله‌ی بعد یعنی مرحله‌ی «تثبیت» توجه به موارد زیر خالی از لطف نیست.

  • هنگامی که معلم در کلاس تدریس می‌کند، نهایت توجهتان را به کار بگیرید.

  • در منزل مطلب را روزنامه‌وار و سریع بخوانید و تیترها و عنوان‌های کلی مطلب را در ذهن خود سازمان‌دهی کنید.

  • سپس مطلب را دقیق خوانده و به زبان خود نکات مهم را حاشیه‌نویسی کنید.

  • پس از خواندن دقیق مطالب، خود را در جایگاه طراح سؤال قرار دهید و نکاتی را که احتمال می‌دهید از آن‌ها سؤال داده می‌شود، پیدا کنید.

  • یکی دو روز پس از طرح سؤالات، به آن‌ها جواب دهید، سپس جواب‌های صحیح را از متن کتاب پیدا کنید.

  • سپس به سؤالات آخر فصل کتاب درسی پاسخ دهید و اگر ضعفی در پاسخ به سؤالات دارید، مجدداً با مطالعه‌ی دقیق کتاب درسی، اشکالات خود را برطرف کنید.

اکنون با رعایت این موارد می‌توانید به‌راحتی از مرحله‌ی ادراک عبور کنید.

Menu