شاید برای دانشآموزان این سؤال مطرح شده باشد که چرا در آزمونهای کانون روی تراز تأکید زیادی میشود. رتبهی دانش آموزان در تمام آزمونهای استاندارد از جمله کنکورهای سازمان سنجش کشور شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا بر اساس تراز است نه میانگین درسها. در مفهوم تراز این موضوع نهفته است که دانشآموز نسبت به بقیهی دانشآموزان چهقدر خوب عمل کرده است (در میانگین و انحراف معیار)؛ یعنی اگر در درسی اختلاف زیادی از میانگین داشته باشید، آن درس به شما کمک زیادی میکند و رتبهی شما بهتر میشود. معمولاً درسهای اختصاصی به دو دلیل تأثیر بیشتری روی رتبهی دانشآموزان دارند. یکی اینکه سطح بقیهی دانشآموزان در این دو درس پایینتر است؛ زیرا میانگین کشوری پایینتر است و تعداد دانشآموزان کمتری، درصد درسهای اختصاصی بالایی کسب میکنند. دیگر اینکه ضریب درسهای اختصاصی بیشتر است. به عنوان مثال کارنامهی یکی از دانشآموزان چهارم ریاضی در آزمون 23 آبان را با هم بررسی میکنیم. همان طور که مشاهده میکنید رتبهی کشوری این دانشآموز (10710) به رتبهی کشوری او در درسهای اختصاصی (9654) نزدیکتر است. این موضوع برای تراز او نیز صدق میکند و تراز کل وی (5338) به تراز درسهای اختصاصی (5400) بسیار نزدیک است.
رتبه در شهر |
رتبه در منطقهی 3 |
ارزیابی |
رتبهی کشوری |
تراز |
وضعیت کلی |
3 |
858 |
B- |
10710 |
5338 |
کل |
3 |
717 |
B- |
9654 |
5400 |
درسهای اختصاصی |
12 |
1741 |
B- |
15884 |
5185 |
درسهای عمومی |
اگر پاسخ اشتباه نداشتید تراز شما 5589 و رتبهی شما 7312 میشد.