ضرورت و چگونگی پیش‌مطالعه‌ی صحیح

شرایط پیش‌مطالعه را با بعد از مطالعه اشتباه نگیرید. در پیش‌مطالعه لازم نیست تمام مفاهیم و مطالب مربوط را به شکل دقیق یاد بگیرید.

ضرورت و چگونگی پیش‌مطالعه‌ی صحیح

بدون تردید یکی از مراحل تأثیرگذار در یادگیری عمیق مفاهیم درسی، پیش‌مطالعه است. اما اشتباه در روش اجرا، کاربرد پیش‌مطالعه را برای دانش‌آموزان به حداقل می‌رساند و آن‌ها این کار را بعد از مدتی رها می‌کنند.

چند راهکار ساده ولی مؤثر در جهت استفاده‌ی بهینه از پیش‌مطالعه:

1- اصلاح ذهنیت در مورد پیش‌مطالعه: شرایط پیش‌مطالعه را با بعد از مطالعه اشتباه نگیرید. در پیش‌مطالعه لازم نیست تمام مفاهیم و مطالب مربوط را به شکل دقیق یاد بگیرید. در واقع، لازم نیست حتما قادر به پاسخ دادن به سوال‌ها و تست‌ها باشید. بلکه فقط قرار است کلیات موضوع در ذهنتان شکل بگیرد. پس سعی کنید فقط در مورد اهداف درس، تعاریف و مفاهیم اطلاعات کلی و فهرست‌وار به دست آورید.

2- شکل‌های مربوط به مفاهیم درسی را فقط با دقت و حوصله نگاه کنید. لازم نیست آن‌ها را حفظ کنید.

3- مفاهیم یا فرمول‌های جدیدی را که می‌بینید فقط یادداشت کنید. بقیه‌ی کار را پیرامون درک عمیق این مفاهیم به کلاس درس و معلم بسپارید.

4- سوال‌هایی که در همان لحظه در مورد درس به ذهنتان خطور می‌کند یادداشت کنید و موقع تدریس معلم فقط با صبر و حوصله منتظر ادامه‌ی توضیحات و تدریس بمانید. مطمئن باشید بسیاری از آن‌ها رفع خواهند شد. اگر حل نشدند در پایانِ تدریس، بادقت از معلم بپرسید.

نکته‌ی قابل اهمیت این است که با این کار به شکل ناخودآگاه دقت و تمرکزتان هنگام تدریس معلم بسیار افزایش می‌یابد.

5- پیش‌مطالعه را با تعبیر نادرستِ روزنامه‌وار خواندن اشتباه نگیرید. پیش‌مطالعه به معنای یادگیری هوشمندانه‌ی مفاهیم است.

Menu