اضطراب خود را کنترل کنید

یکی از مسائل مهم که در زندگی روز مره با آن روبه رو هستیم بحث استرس و اضطراب می‌باشد استرس در زندگی خانوادگی در روابط شخصی و فردی ما همیشه حضور دارد.

اضطراب خود را کنترل کنید

یکی از مسائل مهم که در زندگی روز مره با آن روبه رو هستیم بحث استرس و اضطراب می باشد استرس در زندگی خانوادگی در روابط شخصی و فردی ما همیشه حضور دارد. شما هرچقدر هم آرام و ریلکس باشید مـمـکـن اسـت در طول روز به دلایل مختلف دچار اسـتـرس گـردیـد. ترافـیـک و شلوغی خیابان، کارهای زیـاد نـاتـمـامـی کـه بایـد انـجـام دهید، خرابی اتومبیل و کنکور مسائلی هستند که ممکن است موجب بروز استرس در شما گردند پس امر طبیعی به نظر می رسد که در این برهه ی کنکور و خصوصا در زمان آزمون استرس همراه ما باشد. نحوه برخورد افراد مختلف با استرس نیز متفاوت است برخی خیلی  راحت با آن کنار می آیند برخی نیز اسیر آن می شوند و بهتر است بدانید که عامل اصلی بروز استرس و اضطراب ها " ترس" می باشد.

 ترس از عدم رسیدن و وصول شدن چیزی. می تواند ترس از قبول نشدن باشد ترس از طرد شدن، ترس از دست دادن موقعیت  خود و ... .البته باید گفت که وجود حدی از استرس لازم است یعنی شما باید ترس و نگرانی بابت قبول نشدن در امتحانات نهایی یا در کنکور را داشته باشید تا محرکی شود برای به حرکت در آوردن شما. پس وجود کمی از استرس و اضطراب لازم و ضروری است ولی نباید اجازه داد که استرس فراگیر شود. قبل از هر چیزی سعی کنید استرس خود را بشناسید که آیا استرس و اضطراب شما در حد متوسط و معمولی می باشد  که  گاهی اوقات  بروز نمایی می کند یا اینکه همیشه همراه شما است  و روند مطالعه را با مشکل همراه کرده  است. اگر استرس شما در حد بالایی باشد که کلافه‌گی شما را در پی داشته باشد  اکیدا توصیه می شود به نزد مشاوری مجرب بروید. در ادامه به بررسی مواردی که باعث افزایش و یا کاهش استرس شما می شود خواهیم پرداخت.

1-خواب کامل: ازآنجایی که استرس در روز های پایانی و نزدیک کنکور به اوج خود می رسد توصیه می گردد در دورانی که همه داوطلبان سعی در سبقت از یکدیگر دارند و این موضوع را به اشتباه در میزان زیاد مطالعه و میزان کم خوابیدن می دادند شما همان برنامه خواب همیشگی را دنبال کنید. و باید خاطر نشان کرد که بحث کم خوابیدن امری کاملا اشتباه است زیرا استراحت و خواب کافی باعث آمادگی ذهن برای افزایش یادگیری و یادآوری می شود. حتما به میزان خواب خود توجه کنید به اندازه کافی بخوابید، شب ها شام سبک تری میل کنید تا بتوانید  راحت تر بخوابد. از تمرین و مطالعه در شب های باقیمانده به کنکور اکیدا پرهیز کنید، زیرا با بر هم زدن سیستم بدنی شما، استرس مضاعفی را به شبکه عصبی وارد می کند و این واکنش به صورت خستگی و احساس دلهره بیش از حد منجر به اختلال در حافظه و یادگیری می شود .

2-دارو های ( خواب آور، آرام بخش): در دوران کنکور به خیلی از داوطلبین سردرد و حالت کسلی و بی حالی دست می دهد که بر حسب استرس و میزان فشار مطالعه دور از انتظار نخواهد بود خصوصا برای افرادی که نسبت به آن حساس تر باشند .

 ولی این دلیلی برای استفاده بی رویه از دارو های اعتیاد آور نیست. متخصصان بیان می دارند که فقط در هنگام سر درد و مواردی از این قبیل می توان از استامنیوفن استفاده کرد. چنانچه از همان اوایل بدون برنامه از دارو ها استفاده گردد درصد اعتیاد به دارو های آرام بخش را افزایش می دهد.

3-تحرک زیاد: آرامش با شادابی ارتباط مستقیمی دارد. آن قدر حجم کار خود را زیاد نکنید و آن قدر به خود سخت نگیرید که هر قدر  به کنکور نزدیک تر شوید، خستگی و بی حوصلگی شما را فرا گیرد. باید آن قدر سرحال و شاداب باشید که وقتی به روز کنکور می رسید با روحیه ای آماده سر جلسه آماده شوید. ورزش، یکی از جمله کارهای مفیدی است که سلامت روح و جسم شما را بالا می‌برد، یادگیری شما را افزایش

و باعث کاهش استرس شما می‌شود؛ پس همیشه، حتی در این ماه‌ های منتهی به کنکور هم، از ورزش کردن غافل نشوید.

4-تفکرات منفی: وقتی دچار اضطراب هستید، بسیار طبیعی است که همیشه افکار منفی داشته باشید و به دنبال انتهای بد یا فاجعه باشید. ذهن شما درگیر مسایل غیر قابل تحمل می شود و همیشه هراس این را دارد که اگر این اتفاق ها واقعا رخ دهند چه می شود؟ باید چیکار کرد؟  این مسائل واقعا زندگی انسان را خراب می کنند و روح را از بین می برند. به جای این افکار بیهوده، نفس عمیق بکشید، پیاده روی کنید، ورزش کنید و روی مسائل واقعی تمرکز کنید.

5-صحبت کردن : برخی از کنکوری ها فکر می کنند که در شرایط سختی به سر می برند و کسی وضعیتی همچون آنها ندارد و بدتر اینکه فکر می کنند کسی شرایط آنها را درک نمی کند درحالی که صحبت کردن درباره کنکور و مسائل استرس زای آن، با کسی که در شرایط شما نیست، به خوبی کمک می کند تا از استرس شما کاسته شود زیرا اولاً خود صحبت کردن، باعث آرام شدن فرد می‌شود، و دوم اینکه فرد مقابل هم، با صحبت‌ها و راه حل‌هایی که به شما ارائه می‌دهد، استرس شما را از بین برده یا آن را بسیار کم می‌کند.

6-فکر کردن : در این دوران اصلا به این فکر نکنید که رتبه شما چند خواهد شد چه رشته ای قبول خواهید شد فلان دانشگاه رتبه های تک رقمی پذیرش می کند و ... تفکر امر مفیدی است ولی فکر شما بهتر است درگیر درس خواندن و مطالعه باشد نه اینکه فکر خود را زودتر از موقع موعد درگیر نتیجه کنید. البته باید حواستان به هدفی که برای خود معیین کرده اید باشد و به آن فکر کرد ولی درگیری زیاد فکری مطمئنا نتیجه ی عکس در بر خواهد داشت.

 7- سخت نگیرید: وقتی به دلیل موضوعی دچار استرس می شـوید، از خـودتـان سؤال کنید که آیا آن موضوع اینقدر اهمیت دارد که بخاطرش دچار پریشانی شوید. واقعیت این است که اکثر مسائل روزمره که باعث ایجاد استرس می گردند تهدیدی برای زندگی بشمار نمی آیند مگر اینکه مربوط به اموری از قبیل خانواده یا سلامتی افراد باشند.

8-شیئ ای را فشار دهید : معمولا فشردن چیزی با دسـت بـاعـث کاهـش استرس و دغدغه خاطر می گردد. شما می توانید مثلا  یک حلقه تقویت کننده مچ دست به همراه داشته باشید و هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهید.

9-صبحانه را فراموش نکنید.

برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، به ویژه در وعده صبح، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می‌کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود. نخوردن صبحانه باعث می شود در طول روز، به خصوص نزدیک ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری از غذا را در ناهار مصرف نماید و از آن جایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پرکالری هستند ، بنابراین عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت.

10- به مقدار کافی در طول روز آب بنوشید روزی حدا قل 8 لیوان

Menu