گفت‌وگو با پدر و مادر امیرحسن قاسمی، رتبه‌ی 7 تجربی از تبریز

امیرحسن قاسمی، رتبه‌ی 7 تجربی منطقه‌ی 1 و 17 کشور، از شهر تبریز است.

گفت‌وگو با پدر و مادر امیرحسن قاسمی، رتبه‌ی 7 تجربی از تبریز

مطالعه جزء برنامه‌ی خانواده‌ی ماست


امیرحسن قاسمی، رتبه‌ی 7 تجربی منطقه‌ی 1 و 17 کشور، از شهر تبریز است. پدر امیرحسن بازنشسته‌ی فرهنگی و دارای مدرک کارشناسی مدیریت آموزشی و مادرش با مدرک کارشناسی زبان انگلیسی، بازنشسته‌ی فرهنگی است. امیرحسن فرزند سوم است و دو خواهر بزرگ‌تر او هم در رشته‌‌ی دندان‌پزشکی و پزشکی درس خوانده‌اند. امیرحسن سال چهارم و پنجم دبستان و از اول دبیرستان در آزمون‌های کانون شرکت کرده است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با پدر و مادر او می‌خوانید.


در مورد وضعیت تحصیلی امیرحسن در دوران کودکی بگویید. آیا این نتیجه را برای او پیش‌بینی می‌کردید؟

پدر: امیرحسن کلاس اول دبستان در آزمون علمی که در آموزش و پرورش برگزار شد، رتبه‌ی اول را کسب کرد. از همان سال‌ها موفقیت‌های آموزشی را برای او پیش‌بینی می‌کردیم.


از کودکی علاقه یا هدف خاصی داشت که بخواهد آن را ادامه دهد؟

پدر: به تحصیل و آموزش و مطالعه علاقه‌مند بود. در دوران دبیرستان کم‌کم این علاقه تخصصی‌تر شد و به سمت رشته‌ی پزشکی گرایش پیدا کرد. به ورزش فوتبال هم علاقه دارد؛ اما توجهش بیش‌تر به درس است. درس شیمی را خیلی دوست داشت و در کنکور هم رتبه‌ی یک را در این درس کسب کرد.


آیا شرایط خاص یا امکانات متفاوتی را برای او فراهم کردید؟

پدر: ما در حد توان حمایتش ‌کردیم. امکاناتی که در اختیارش گذاشتیم خیلی معمولی و در سطح یک خانواده‌ی فرهنگی بود.

پدر و مادر امیرحسن قاسمی، رتبه‌ی 7 تجربی از تبریز


از لحاظ تحصیلی مستقل بود یا نیاز به همراهی شما داشت؟

پدر: در درس‌هایش استقلال داشت؛ اما مادرش هم پیگیری می‌کرد.

مادر: وقتی بچه‌ها یکی دوساله می‌شدند به آن‌ها سواد خواندن یاد می‌دادیم. من اغلب برای بچه‌ها کتاب می‌گرفتم و به عنوان جایزه‌ی کارهای خوبشان به آن‌ها هدیه می‌دادم. آن‌ها در طول دوران مدرسه خیلی کتاب می‌خواندند، هم غیر درسی و هم علمی.


سخت‌گیری خاصی برای درس خواندن آن‌ها داشتید؟

مادر: هیچ کدام از بچه‌ها نیاز نداشتند برای درس خواندن به آن‌ها یادآوری شود. من از آن‌ها درس نمی‌پرسیدم و حساسیت به خرج نمی‌دادم. هر دوی ما فرهنگی هستیم و مطالعه و درس جزء برنامه‌های خانواده‌ی ما بوده است.


امیرحسن در دوران تحصیل، حس رقابت هم داشت؟

مادر: بیش‌تر با خودش رقابت می‌کرد. از نمره‌ی خوبِ دیگران خوشحال می‌شد و اصلاً حسادت نداشت. او همیشه می‌خواهد رشد کند و بالا برود و اگر رقابتی هم بود مربوط به میزان تلاش او بود.


آیا در دوران تحصیل موفقیت یا شکستی داشت که روند تحصیل او را تغییر دهد؟

مادر: وقتی کلاس اول دبستان در مسابقه‌ی علمی اول شد، انگیزه‌ی زیادی برای درس خواندن پیدا کرد. اول دبیرستان هم در مرحله‌ی اول المپیاد شیمی پذیرفته شد و علاقه‌ای که به درس شیمی دارد از این‌‌جا نشئت می‌گیرد.


ویژگی فردی یا عامل اصلی موفقیت امیرحسن را چه می‌دانید؟

پسر آرام و مؤدبی است و همیشه در آرامش کامل است.


به عنوان اولیای یک دانش‌آموز موفق، چه صحبتی با اولیا دارید؟

مادر: رشته‌ی تحصیلی خاصی را به فرزندان خود تحمیل نکنند. فقط شرایط را برای ‌آن‌ها فراهم کنند تا  بتوانند از همه‌ی توان خود استفاده کنند. اگر بتوانند از همه‌ی توانشان استفاده کنند موفقیت‌های بزرگی به دست می‌آورند.

پدر و مادر امیرحسن قاسمی، رتبه‌ی 7 تجربی از تبریز

پدر و مادر امیرحسن قاسمی، رتبه‌ی 7 تجربی از تبریز


Menu