چگونه خود را برای امتحانات آماده کنید؟

در حین مطالعه‌ی هر درس، مضمون اصلی آن را دریابید. در این قسمت درس، بحث به چه موضوعی اشاره دارد؟ چگونه یا در چه مراحلی آن را بیان کرده است؟

چگونه خود را برای امتحانات آماده کنید؟

چند نکته که در مطالعه باید مورد توجه قرار دهیم:

1. مطالعه بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است. اما گاهی اوقات پیدا کردن وقت کافی برای مطالعه‌، مخصوصا خواندن بخش‌هایی که به مرور بیش‌تری نیاز دارند، سخت به نظر می‌رسد. یکی از راه‌های مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن یک برنامه‌‌‌ریزی درسی منسجم است. برنامه‌ی درسی مناسب می‌تواند راه‌گشا باشد، حتی اگر انجامش خیلی از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم سخت‌تر به نظر برسد.

2. در حين مطالعه‌‌ي هر درس، مضمون اصلي آن را دريابيد. در اين قسمت درس، بحث به چه موضوعي اشاره دارد؟ چگونه يا در چه مراحلي آن را بيان كرده است؟

3. همراه با خواندن درس به طور مرتب براي خود سوالاتي طرح كنيد تا توجه شما به موضوع درس بيش‌تر جلب شود. بهتر است سوالات به نوعي با مطالب درسي هماهنگي داشته باشد. سوالات طرح شده بايد با توجه به اصل مطلب و كليد هر پاراگراف باشند.

4.سعی کنید هرگونه برداشتِ نا به جا از امتحانات و ناراحتی از امتحان دادن را از خود دور کنید. زیرا امتحان جزء لاینفک زندگی ما است.

5. روزهای قبل از امتحان هر چيز را که باعث حواس‌پرتي مي‌شود کاملا کنار بگذاريد. زیرا توجه به سایر چیزها باعث از بين رفتن تمرکز شما مي‌شود و کاهش تمرکز روی درس، خود به خود اضطراب به وجود مي‌آورد.

6. جمع‌بندي مطالب را با زبانِ خود بيان كنيد تا فراموشي شما كمتر شود.

7. اوراق امتحاني نوبت‌هاي گذشته‌ي خود اعم از ترم و نيم‌ترم و ماهانه و... را مجدداً مرور كنيد تا اشتباهاتي را كه در آن زمان داشته‌اید، مجدداً تكرار نكنيد.

8. يك هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعي كنيد خلاصه‌ي دروس، فيش برداري و فهرست نكات مهم را‌ آماده نموده و در پوشه‌اي جمع‌‌آوري كنيد.

9. به اشکالات خود حساس باشید. بسیاری از بچه‌ها اشکالات ساده مانند خطای محاسبه‌، درست نخواندن متن سؤال و…. را اشکال نمی‌دانند. آن‌ها بلد نبودن‌های بزرگ را اشکال می‌دانند و بسیاری هم در توهم بلد بودن هستند. این نگرش دانش‌آموزی است که به اشکال‌گیری از خود حساس نیست. ولی دانش‌آموزان ممتاز حتی با یک اشتباه ساده‌ی محاسباتی‌، دوباره مسئله را حل می‌کنند. آن‌ها نسبت به ساده‌ترین اشکالات خود بی‌رحم هستند. این تجربه را از آن‌ها بیاموزید! برای گرفتن نمره‌ی 18یا19، دانستن مطلب کافی است‌، ولی برای گرفتن نمره‌ی 20، تسلط و حساسیت به اشکالات، اهمیت بیش‌تری دارد.

10. مطالعه عمیق و دقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالب کمک بزرگی به یادگیری بهتر دروس خواهد داشت.

Menu