شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی با مدیریت زمان

در این مقاله، بر روی مدریت زمان تمرکز کرده و در مقالات بعدی به دو موضوعِ بعدی پرداخته خواهد شد.

شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی با مدیریت زمان

همان‌طور که می‌دانید انسان‌ها متفاوت هستند و هر اندازه نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسند (فراشناخت)، برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری برای رسیدن به هدف خود (قبولی در کنکور، تیزهوشان و معدل مدرسه و...) خواهند داشت.

به این فکر کنید که بسیاری از دانش آموزان، 18 سال از عمر خود را با برادر و خواهر خود، زیر یک سقف و تحت تربیت یک پدر و مادر سپری می‌کنند، اما از خیلی از جهات با هم تفاوت دارند. بنابراین انسان‌ها متفاوتند و برنامه‌ریزیِ متفاوتی برای موفقیت تحصیلی احتیاج دارند. این تفاوت در نحوه‌ی برنامه‌ریزی همان شخصی‌سازیِ برنامه‌ی راهبردی است.

برای شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی، دانش‌آموزان باید روی سه آیتم تمرکز کنند:

1-چند ساعت برای هر درس وقت بگذارند (مدیریت زمان)؟

2-هر درس را چطور بخوانند؟

3-چه تست‌هایی تمرین کنند؟

در این مقاله، بر روی مدریت زمان تمرکز کرده و در مقالات بعدی به دو موضوعِ بعدی پرداخته خواهد شد.

برای برنامه‌ریزی در مورد این‌که چند ساعت درس بخوانید و یا برای هر درس چه میزان زمان صرف کنید، احتیاج به درکِ "فعالیت" و "زمانِ فعالیت" دارید. در مدیریت پروژه، هر فعالیت زمانی به خود اختصاص می‌دهد. خوابیدن، تلویزیون تماشا کردن، درس خواندن و مدرسه رفتن، نمونه‌هایی از فعالیت هستند که هر کدام از این فعالیت‌ها، زمانی از شبانه‌روز را به خود اختصاص می‌دهند. برای مدیریت زمان، ابتدا باید فعالیت‌های خود در طول روز را یادداشت کرده و زمان هر فعالیت را هم یادداشت کنید. دفتر برنامه‌ریزی بهترین ابزار برای یادداشت کردن فعالیت و زمان آن است.

مرحله‌ی اول: تمام کارها یا فعالیت‌هایی را که در طول روز انجام می‌دهید، یادداشت کنید. اگر دانش‌آموزی هستید که دفتر برنامه‌ریزی خود را تا کنون پر نکرده‌اید به مدت دو هفته آن را تکمیل کنید و در آزمون بعدی کانون شرکت کنید. تکمیل دفتر برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا هم بدانید "چند ساعت در هر روز درس می‌خوانید؟" و هم "برای هر درس چه میزان وقت صرف می‌کنید؟"

مرحله‌ی دوم: بعد از دو هفته کامل کردن دفتر برنامه‌ریزی و شرکت در آزمون، با کنار هم قرار دادن دفتر برنامه‌ریزی و کارنامه‌ی آزمون، برنامه‌ریزی آغاز می‌شود. فرض کنید که بر روی بالا بردن تراز خود در آزمون بعدی تمرکز دارید. برای بالا بردن تراز، روی یک یا دو درس خود تمرکز کنید و برای بهتر کردن یک یا دو درس خود، ساعت درس خواندن خود را در آن درس‌ها افزایش دهید.

برای این کار، به دفتر برنامه‌ریزی خود نگاه کنید. برای مثال اگر 10 ساعت در هر هفته درس می‌خوانید، 2 ساعت به برنامه‌ی هفتگی خود اضافه کنید. این 2 ساعت باید از دیگر فعالیت‌های شما در هفته کم و به درس خواندن شما اضافه کند. پس برنامه‌ی شما از هفته‌ای 10 ساعت به 12 ساعت در طول دو هفته‌ی آینده، تغییر خواهد کرد. دو هفته‌ی بعد را با این برنامه درس بخوانید و در آزمون بعدی شرکت کنید تا نتیجه‌ی به دست آمده را بررسی کرده و نتیجه‌ی تغییر ساعت و برنامه‌ریزی جدید را با آزمون قبل مقایسه کنید.

Menu