به عمل کار برآید

در جلسه‌ی کنکور تمام سرفصل‌ها در کنار هم مورد سنجش قرار می‌گیرند و سوالات به صورت ترکیبی و مفهومی طراحی می‌گردند.

به عمل کار برآید

نمراتم در امتحانات مدرسه بالاست ولی درصدهایم در آزمون بالا نیست.

پاسخ سوالات را بلد هستم ولی در جلسه‌ی آزمون زمان کم می‌آورم.

تعداد غلط هایم بالاست ولی دلیلش رو نمیدانم .

 فکر می‌کنید دلیل این میزان تفاوت در نمرات و نتایج آزمون‌های کانون و مدرسه ازکجا نشات می‌گیرد؟ شاید اگر کمی با دقت و ریزبینانه  به فرایند برگزاری آزمون‌های تشریحی مدرسه و آزمون کنکور بنگریم متوجه تفاوت‌های عمیقی شویم که ممکن است از میدان دید دانش‌آموزان پنهان بماند.

 با توجه به سنجش فاکتورهای عیار علمی، دقت و تمرکز و مدیریت زمان در آزمون تستی کنکور و تفاوت نوع سنجش فاکتورهای سه گانه ی ذکر شده در آزمون‌های تشریحی مدارس و کنکور متوجه نکات مهم و قابل توجهی خواهیم شد. امتحانات مدرسه عموما به صورت پایه محور و تک درس برگزار گردیده, سوالات کاملا مستقل و فصل محور و بر مبنای جزوه ارائه می‌شوند. ضمنا طراحی سوالات توسط دبیر با اتکا به سطح علمیِ دانش‌آموزان کلاس انجام می‌شود و در آزمون کنکور شرایط کاملا متفاوت است.چ

در جلسه‌ی کنکور تمام سرفصل‌ها در کنار هم مورد سنجش قرار می‌گیرند و سوالات به صورت ترکیبی و مفهومی طراحی می‌گردند. کنکور یک آزمون کتاب محور با سطوح دشواری متفاوت و بر مبنای استانداردهای پذیرفته شده است. تفاوت عمده‌ی بعدی به نوع طراحی سوال و سیستم ارزشیابی و پاداش‌دهی باز می‌گردد. درمدرسه تحلیل، محاسبه و پاسخِ دانش‌آموز به طور کامل دیده می‌شود و صرف‌نظر از خطاها و بی دقتی‌های صورت گرفته، بخش عمده‌ی بارم سوال به راه‌حل تعلق می‌گیرد. ضمنا پاسخ نهایی کمترین میزان بارم را دارد و نمره‌ی منفی لحاظ نمی‌گردد.

در کنکور شرایط کاملا متفاوت است و پاسخ نهایی ملاک سنجش خواهد بود. گاها یک خطای محاسباتیِ کوچک، پاسخ نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در سطح کلی با احتساب نمره‌ی منفی همین خطاها علی رغم داشته‌های علمی، تاثیر عمیقی بر درصد، تراز و رتبه‌ی دانش‌آموز خواهد داشت.

 اما فاکتور سوم که بسیار هوشمندانه است مدیریت هوش هیجانی و نوع مواجهه با سوالات زمان‌بر و دشوار خواهدبود. این کار نیازمند کسب مهارت‌های ویژه و سرعت عمل بالا می‌باشد.

اما چه باید کرد؟ پاسخ : به عمل کار برآید.

آزمون‌های برنامه‌ای کانون را قدر بدانیم تا در شرایط شبیه‌ساز کنکور مهارت‌‌ها و توانایی‌های لازم را در بوته‌ی آزمایش قرار دهیم.

                                                                                                                                 

Menu