تعیین زمان و مکان مطالعه

یکی از راه‌های تمرکز حواس این است که مطالعه در ساعتی از روز انجام گیرد که برای فرد مناسب‌تر است؛ اما تعیین مناسب‌ترین زمان برای مطالعه، کاری دشوار است و به عادات فردی بست

تعیین زمان و مکان مطالعه

یکی از راه‌های تمرکز حواس این است که مطالعه در ساعتی از روز انجام گیرد که برای فرد مناسب‌تر است؛ اما تعیین مناسب‌ترین زمان برای مطالعه، کاری دشوار است و به عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه‌های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه با خیالی راحت و آسوده مطالعه کنند. برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند؛ بنابراین تعیین زمان و مقدار مطالعه باعث آگاهی از زمینه‌‌ی مطالعه، تمرکز حواس، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می‌شود.

والتر پارک در کتاب خود به نام «چگونه درس بخوانیم؟» می‌نویسد: «موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات دانشگاهی، مستقیماً به این امر بستگی دارد که چگونه از وقت خود استفاده می‌کنید؟ موفقیت در دانشگاه و البته در مقاطع تحصیلی پایین‌تر نیز بستگی به استفاده‌ی اشتباه از زمان دارد. محیط آشنای یک اتاق مشخص در حین مطالعه موجب تمرکز بیش‌تر حواس می‌شود؛ زیرا لوازم آن اتاق هر روز پیش چشم شماست و کم‌تر توجهتان را به خود جلب می‌کند. به علاوه اگر هر روز برای مطالعه در اتاق معینی باشید کم‌کم ذهنتان عادت می‌کند که به محض رسیدن به آن‌جا آماده‌ی تمرکز حواس و فراگیری شود.»

ثابت بودن مکان مطالعه و مشخص بودن آن به دلیل دسترسی به آن و فراهم بودن وسایل مورد نیاز از قبیل کتاب درسی، دفتر، کتاب لغت، خط‌کش، خودکار و نظایر آن برای مطالعه موجب تمرکز حواس بیش‌تر و آمادگی ذهنی هنگام مطالعه می‌شود. پس یکی از بهترین راه‌های تمرکز حواس اختصاص دادن یک اتاق مجهز به آن‌چه لازم دارید هنگام مطالعه است. این اتاق خیلی زود مناسب تمرکز و یادگیری شده و کار شما را راحت‌تر می‌کند و به یک عادت مفید تبدیل می‌شود. برای داشتن تمرکز هنگام مطالعه ابتدا باید خود را از دنیای خارج جدا کنید و محیط مناسبی برای مطالعه برگزینید. چنین محیطی باید آرام، روشن و دارای هوای مناسب باشد. هیچ چیز به اندازه‌ی سروصدا، خسته‌کننده و مانع تمرکز حواس نیست. ایجاد محیط کار مناسب، به دلیل ایجاد آرامش و شرایط مناسب اهمیت دارد و زمینه‌ای است برای تمرکز و دقت. هنر «نه» گفتن را در خود تقویت کنید. اگر این اراده در شما ضعیف است، می‌توانید روی درِ اتاق مطالعه‌ی خود بنویسید: «مزاحم نشوید». اگر موفق نشدید می‌توانید کارهای دیگری انجام دهید که نشان دهد شما دوست ندارید که کسی باعث از هم گسیختن افکار شما شود.

Menu