نقش کارنامه‌ی بازیابی در امتحانات نهایی چیست؟

این‌که هر دانش‌آموز از کارنامه‌ی بازیابی شناخت دقیق و جامعی داشته باشد یک امر بدیهی است ولی داشتن شناخت در مورد کاربرد و نحوه‌ی استفاده از این کارنامه مسئله‌‌ای قابل بحث

نقش کارنامه‌ی بازیابی در امتحانات نهایی چیست؟

این‌که هر دانش‌آموز از کارنامه‌ی بازیابی شناخت دقیق و جامعی داشته باشد یک امر بدیهی است ولی داشتن شناخت در مورد کاربرد و نحوه‌‌ی استفاده از این کارنامه مسئله‌‌ای قابل بحث است.

ویژگی مهم این ابزار قابل تعمیم بودن آن به بازه‌های زمانی و رویدادهای ویژه چه در مدرسه و چه در آزمون‌هاست. در این نوشته کاربرد کارنامه‌ی بازیابی را در امتحانات نهایی مورد بحث قرار خواهیم داد.

اولین چالشی که ممکن است ذهن شما دچار آن شود تعارض بین نوع سؤالات کارنامه و امتحانات نهایی است؛ یعنی امتحانات شامل سؤالات تشریحی است در حالی که کارنامه بر اساس سؤالات تستی آزمون‌ها طراحی شده است.

در این‌جا لازم است به منطق این کارنامه توجه داشته باشید. چه بر اساس سؤال تشریحی و چه بر اساس سؤال تستی، عدم توانایی در پاسخ‌دهی به سؤال یا پاسخ اشتباه هر دو نشان‌دهنده‌ی عدم یادگیری کامل آن مبحث است. این یک چراغ راهنما در برنامه‌ریزی مطالعاتی و انتخاب روش مطالعه‌ی صحیح برای کسب نتیجه‌ی مطلوب در امتحانات نهایی است. پس از شناسایی مباحث بر اساس وضعیت کارنامه‌ی بازیابی، باید هنگام مطالعه روی مباحث با فراشناخت تمرکز کنید. شناخت نقاط چالشی بر اساس اسناد معتبر روند مطالعاتی را تسهیل می‌بخشد و بازده مطالعه را افزایش می‌دهد.

سنجاق کردن این فراشناخت به بارم‌بندی مباحث، یک تیر و دو نشان است.

Menu