فضای امن پیش‌زمینه‌ی پیشرفت درسی پایدار

فضای امن در محیط آموزشی به مهیا کردن شرایط مناسب در سه بخش «مطالعه، آزمون و بازخورد نتایج» اطلاق می‌شود که برای مؤثر بودن نیازمند توجه کافی و تعامل با اولیاست.

فضای امن پیش‌زمینه‌ی پیشرفت درسی پایدار

فضای امن در محیط آموزشی به مهیا کردن شرایط مناسب در سه بخش «مطالعه، آزمون و بازخورد نتایج» اطلاق می‌شود که برای مؤثر بودن نیازمند توجه کافی و تعامل با اولیاست.

اولین بخش فضای امن، مطالعه‌ی مؤثر است که با علاقه و مدیریت شخصی دانش‌آموز بدون هیچ گونه تهدید و اجبار اطرافیان انجام شود.

بهترین راهکار برای این انگیزه‌ی درونی، دفتر برنامه‌ریزی است که دانش‌آموز برنامه‌ی مطالعاتی‌اش را هدایت می‌کند و با رسیدن به فراشناخت، بهترین راهکار را برای مسائل و دغدغه‌های آینده در نظر خواهد داشت. هم‌چنین با تکمیل دفتر برنامه‌ریزی، با داشتن ذهن واضح و شفاف، عمده‌ی آشفتگی‌ها از بین می‌رود و چون برنامه‌اش را در چارچوبی منظم و استاندارد ثبت می‌کند، این امکان را برای مشاور و پشتیبان فراهم می‌کند که سریع‌تر و مؤثرتر عمل کنند.

دومین بخش فضای امن، مربوط به روز آزمون است که با تکمیل بخش اول به پیشرفت درسی منتهی خواهد شد. یکی از مصادیق این بخش، پاسخ به سؤالات نظرخواهی است که دانش‌آموز از ابتدا توسط پشتیبان نسبت به منطق و کارایی آن آگاه می‌شود تا در آزمون‌ها به همه‌ی سؤالات با دقت کامل پاسخ دهد.

سؤالات نظرخواهی به غیر از آن‌که می‌خواهد زمان تست‌زنی سؤالات عمومی کنکور (یک ساعت و ربع قبل از سؤالات اختصاصی) رعایت شود، این فرصت را به دانش‌آموز می‌دهد که از نکات مشاوره‌ای در هر بازه‌ی زمانی استفاده کرده و با تحویل این سؤالات به اولیا، آن‌ها را در جریان سیر مطالعاتی خود قرار دهد تا در تصمیم‌گیری‌های آینده همفکری داشته باشند.

سومین بخش فضای امن، رویکرد اولیا در قبال نتایج آزمون‌هاست که پیشرفت درسی پایدار را فراهم کند؛ یعنی بعد از گرفتن کارنامه و بررسی آن به همراه پشتیبان او، به گونه‌ای رفتار کنند که انگیزه‌ی دانش‌آموز برای آزمون بعدی بیش‌تر شود و راهکاری برای عدم نتیجه‌گیری در هر درس پیدا کنند.

مهم‌ترین مسئله در این بخش، توجه به نقاط قوت دانش‌آموز است که از او بخواهیم ابتدا آن‌ها را تثبیت و سپس افزایش دهد.

برای نقاط ضعف، فقط این نکته کافی است که «اشتباه کردن، دوست خلاقیت است»؛ یعنی هر بار کاری اشتباه انجام می‌شود، با بررسی آن نکته‌ای را می‌آموزند که به جواب آخر نرسیده‌اند و مطمئناً روز کنکور آن را تکرار نخواهند کرد.

اولین گام برای افزایش تراز و رسیدن به هدف‌گذاری، بررسی آزمون است؛ یعنی تکمیل یادگیری‌های ناقص (اولین ایستگاه جبرانی بعد از هر آزمون) که نسبت به مطالعه‌ی مباحث نخوانده ارجحیت دارد.

با فراهم کردن فضای امن مطالعاتی شاهد نتایج واقعی دانش‌آموزان خواهیم بود که با از بین رفتن احساس جریمه شدن، فکر تقلب کردن یا جابه‌جایی نتایج از بین می‌رود.

پیشرفت درسی پایدار از نتایج واقعی شروع می‌شود و این امکان را برای دانش‌آموز فراهم می‌کند که همیشه فرصتی برای یادگیری هست، حتی در جلسه‌ی آزمون و بعد از آزمون.

این فرصت‌ها را از دست ندهید.

Menu