مقاله کاظم قلم‌چی: هدف گذاری کوتاه مدت، هدف گذاری چند از 10

در مقاله‌ی زیر، کاظم قلم‌چی به هدف گذاری چند از 10 به عنوان یک نمونه هدف‌گذاری کوتاه مدت پرداخته است...

مقاله کاظم قلم‌چی: هدف گذاری کوتاه مدت، هدف گذاری چند از 10

هدف گذاری کوتاه مدت

هدف گذاری چند از ۱۰


موثرترین نوع هدف گذاری هدف گذاری کوتاه مدت و پیوسته است . با یک مثال ورزشی اهمیت هدف گذاری کوتاه مدت را روشن می کنم . درانواع مسابقات ورزشی از ورزش های جمعی گرفته مثل فوتبال و والیبال وبسکتبال تا ورزش های انفرادی مثل دوچرخه سواری و تنیس و کشتی و مشت زنی، مربیان و بازیکنان برای بازی بعدی هدف گذاری می کنند وتمرکز خود را روی بازی بعدی می گذارند. آنها باید برای بازی بعدی ،هدف گذاری کنند و برنامه ریزی و نقشه داشته باشند و اگر صرفا به فکر هدف بلند مدت خود یعنی بردن جام قهرمانی باشندبازی ها را یک به یک از دست خواهند داد.

می دانیم که آزمون های برنامه ای کانون در فاصله های منظم دو هفته ای برگزارمی شود بنابراین بهترین فرصت و امکان را دارید که هر دوهفته یک بار برای خود هدف گذاری کنید . شما پس از برگزاری هر آزمون نتیجه را با هدف گذاری و تلاش و برنامه ای که داشته اید مقایسه می کنید . با این بررسی ها، شرایط و ویژگی های شخصیتی و آموزشی خود را هم بهترمی شناسید وسپس برای آزمون بعدی هدف گذاری می کنید . به این ترتیب به هدف های میان مدت و بلند مدت خود گام به گام نزدیک تر شود .

هدف گذاری کوتاه مدت روی چه موضوع وکدام هدف انجام می شود ؟ توصیه ی من این است که در هر آزمون روی چند تا از ۱۰ تای هر درس هدف گذاری کنید . سعی کنید نقاط قوت خود را حفظ کنید و روی یک یا دو درس ، چند تا از ۱۰ تای خود را یک واحد اضافه کنید . اگر بتوانید نقاط قوت خود را ثابت نگهدارید و در فاصله ی هر دوهفته فقط روی یک یا دو درس آن قدر تمرکز و سماجت کنید تا یک واحد به پیش بروید تحول مهمی رخ خواهد داد و پیشرفت زیادی خواهید کرد .

هدف گذاری کوتاه مدت ، از یک سو، مهم و تاثیر گذار است و از سوی دیگر خیلی هم ساده است . با تلاش و کوشش نقاط قوت خود را حفظ می کنید و فقط در یک یا دو درس یک واحد پیشرفت می کنید . به خودتان می گویید می خواهم در این درس چند تا از ۱۰ تای خود را یک واحد افزایش دهم و مثلا از ۴ به ۵ برسانم .

هدف گذاری چند از ۱۰ ، تمام ویژگی های اصلی هدف گذاری را در بر دارد : کاملا مشخص است یعنی شما روی یک یا دو درس معلوم هدف گذاری می کنید . قابل اندازه گیری است یعنی چند از ۱۰ را افزایش می دهید . قابل دسترسی و واقع بینانه است زیرا فقط در یک یا دو درس آن هم یک واحد خود را رشد می دهید . زمان دار است و برای دو هفته ی بعد انجام می شود . دانش آموزان ، اولیا و پشتیبانان وقتی هدف گذاری چند تا از ۱۰ تا را انجام می دهند حتی بدون توجه به تئوری های هدف گذاری مثل روش smart همه ی عناصر مهم هدف گذاری را عملا و به طور واقعی اجرا می کنند . هدف گذاری چند از ۱۰در زمان کوتاه با تاثیرزیاد و با رعایت تمام اصول مهم و اساسی هدف گذاری انجام می شود .

زمان های مناسب برای هدف گذاری چند از ۱۰ : پیشنهاد می کنم این هدف گذاری را در سه نوبت انجام دهید یا بازبینی کنید . بار اول پس از هر آزمون برای آزمون بعد هدف گذاری کنید و در صفحه ی شخصی خود در سایت کانون یا در دفتر برنامه ریزی تان نام یک یا دو درسی که می خواهید وضع خود را بهبود بخشید را بنویسید. مشخص کنید می خواهید از چند به چند برسید . باردوم پس از گذشت یک هفته یا در هنگام تماس پشتیبانتان هدف گذاریتان را مرور کنید تا ببینید آیا روی تصمیمی که گرفته اید راسخ و استوار هستید و به هدف گذاری تان مطمئن هستید یا می خواهید هدف گذاریتان را تصحیح کنید و تغییردهید . بار سوم درست قبل از شروع آزمون روی برگه ی هدف گذاری چند از ۱۰ اهداف خود را برای همان یک یا دو درس مورد نظرتان بنویسید . مجموع زمان هایی که برای هدف گذاری در نظر می گیرید کمتر از دو دقیقه است اما همواره روی هدفتان متمرکز هستید .

چرا هدف گذاری روی ۱۰ تاست و مثلا روی بیست یا صد نیست ؟ وقتی روی چند تا از ۱۰ تا هدف گذاری می کنید با اعداد یک رقمی سر و کار دارید . اعداد یک رقمی خیلی ساده تر از اعداد دورقمی در خاطر می مانند و وقتی در خاطر ماندند قدرت نفوذ و تاثیرگذاریشان بیشتر می شود . اعداد بزرگ و اطلاعات زیاد ذهن انسان را آشفته می سازد و از تاثیرهدف گذاری می کاهد .

هدف گذاری روی چند از ۱۰ در هنگام اجرا نیز کاربردی تر است و در هر لحظه در هنگام آزمون می توانید وضعیت خود را اندازه گیری کنید . در پاسخبرگ های آزمون در پایان هر ۱۰ سوال یک خط افقی رسم شده است و شما در همان هنگام آزمون می توانید به سادگی تشخیص دهید که از هر ۱۰ سوال به چند سوال پاسخ می دهید . در صورتی که برای محاسبه ی درصد و نمره از بیست نمی توانید در همان هنگام آزمون وضعیت خود را مشخص کنید و نیاز به محاسبه دارید . در مورد هدف گذاری روی نمره ی تراز ، کار از هدف گذاری روی درصد هم دشوارتر و مبهم تر می شود . نمره ی تراز شما بستگی به نمره ی سایر دانش آموزان دارد و شما هنگام آزمون دادن نمی دانید دیگران چه کار می کنند . نمره ی تراز با عملیات متعدد ریاضی مشخص می شود . دانش آموز در لحظه ی آزمون دادن درک شهود ی و ملموس از چند تا از ۱۰ تای خود دارد اما در همان لحظه تصور درستی از نمره ی تراز خود ندارد . باید برگه های همه ی دانش آموزان تصحیح شود تا نمره های تراز مشخص شود .لازم به یاد آوری است که سطح دشواری آزمون ها یکنواخت و قابل پیش بینی است و ارتباط دائمی و پیوسته بین چند تا از ۱۰ و نمره ی تراز هر درس وجود دارد . وقتی روی چند تا از ۱۰ تا هدف گذاری می کنید و سطح دشواری آزمون دچار نوسان های زیاد نیست به طور غیر مستقیم روی تراز هم هدف گذاری می کنید . ارتباط بین چند تا از ۱۰ تا و نمره ی تراز هم در سایت کانون و هم در جدول هایی که در ابتدای هر آزمون به شما داده می شود در دسترس شماست .

هم اکنون از سال ۱۳۸۶ که روش چند از ۱۰ را ابداع و طراحی کرده ام ده سال می گذرد . این روش در دو حوزه ی متفاوت در معرض آزمایش قرار گرفته است : در میان دانش آموزان کانون و در گروه تولید آزمون . خوشبختانه در هر دو حوزه این آزمایش ده ساله موفقیت آمیز بوده است . هم برای قضاوت در مورد سطح دشواری آزمون ها و برای متعادل نگاه داشتن سطح دشواری آزمون ها این روش موثر بوده و هست و هم برای هدف گذاری دانش آموزان روش ساده و موثری است . موضوع این مقاله هدف گذاری کوتاه مدت با روش چند از ۱۰ برای دانش آموزان است وهم اکنون این روش تجربه ی چندین ساله را پشت سر دارد . دانش آموزان و اولیا و پشتیبانان ومشاوران بر اساس تجربه ی خود و دیگران و با اطمینان کامل می توانند از این روش ساده و موثر برای هدف گذاری بهره بگیرند .یکی از تلاش های ما این است که روش های هدف گذاری ، برنامه ریزی و درس خواندن و کسب مهارت های فراشناختی را تا حد امکان آن قدر ساده و موثر کنیم تا شما و همه ی دانش آموزان با هر شرایط شخصی و آموزشی که دارید بتوانید از آن بهره ببرید و آینده ی خود را با فکر و عمل خودتان بسازید .


کاظم قلم‌چی

Menu