سرنخ‌هایی برای بازیابی

وقتی مطلبی برای اولین بار مطالعه می‌شود مقداری کمی از آن در ذهن باقی می‌ماند و در دومین مطالعه موضوع درس تا حدودی تفهیم می‌شود و درصد مطالب ذخیره‌شده در ذهن بالا می‌رود.

سرنخ‌هایی برای بازیابی

وقتی مطلبی برای اولین بار مطالعه می‌شود مقداری کمی از آن در ذهن باقی می‌ماند و در دومین مطالعه موضوع درس تا حدودی تفهیم می‌شود و درصد مطالب ذخیره‌شده در ذهن بالا می‌رود. در دفعات بعد تثبیت مطالب صورت می‌گیرد و مفاهیم در ذهن جا می‌افتد. بعد از گذشت یک هفته از مطالعه‌، اولین مرور با سرعت بالا ولی با دقت کم انجام می‌شود. در دومین مرور، سرعت کم‌تر شده ولی دقت بیش‌تر می‌شود. بالا و پایین شدن سرعت و دقت مرور در حالت اول و دوم به دلیل وجود سرنخ‌های بازیابی است. سرنخ‌های بازیابی همان کلیدواژه‌ها و نکات مهمی هستند که ارتباط منطقی میان کلمات خوانده‌شده ایجاد می‌کنند و جملات را معنادار می‌کنند. این سرنخ‌ها نباید به حال خود رها شوند؛ زیرا اگر این اتفاق بیفتد گم می‌شوند و پیدا کردن دوباره‌ی آن‌ها زمان‌بر است. سرنخ‌های بازیابی باید نوشته شوند و به شکل مکتوب در اختیار قرار بگیرند. بعد از هر مطالعه و حل تمرین و تست‌های مهم و نکته‌دار بررسی سؤالات آزمون و کشف علت اشتباهات، لازم است نکات مهم و کلیدی آن‌ها در کتاب خودآموزی یادداشت شود تا سرعت و دقت در مرور بهبود یابد. کم‌توجهی به تکمیل کتاب خودآموزی باعث فراموشی و از دست رفتن بسیاری از نکته‌های مهم می‌شود. برای پیشرفت درسی لازم است سرنخ‌هایی را محکم در دست‌تان بگیرید و قاطعانه آن‌ها را دنبال کنید.

Menu