بررسی دلایل پاسخ‌های اشتباه زیاد در آزمون و راهکارهای کاهش آن

اگر دانش‌آموزی می‌خواهد تعداد پاسخ‌های اشتباه خود را به حداقل ممکن برساند ابتدا باید دیدگاه خود را نسبت به آزمون تغییر دهد.

بررسی دلایل پاسخ‌های اشتباه زیاد در آزمون و راهکارهای کاهش آن

بعضی از دانش‌آموزان در جلسه‌ی آزمون استراتژی مناسبی برای آزمون دادن ندارند و با وجود این‌که نمی‌توانند به سؤال‌ها پاسخ دهند یا در انتخاب گزینه‌ی صحیح شک دارند اما به دلیل این‌که خود را با دوستانشان که در جلسه‌ی آزمون مشغول حل کردن یا پر کردن پاسخ‌نامه هستند مقایسه می‌کنند، تصمیم می‌گیرند پاسخ‌برگی پر و سیاه داشته باشند یا به صورت شانسی به سؤال‌ها پاسخ می‌دهند یا نزدیک‌ترین گزینه‌ی ممکن را انتخاب می‌کنند. بسیاری از دانش‌آموزان هم سؤال‌ها به نظرشان آشناست اما نمی‌توانند پاسخ دهند. البته درصدی از پاسخ‌های اشتباه بر اساس بی‌دقتی، اشتباه در محاسبات، استرس و... است.

اشتباهات آزمون می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد اما مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • عدم تسلط کافی بر مباحث درسی که ناشی از تست زدن کم است.

  • عدم مرور و جمع‌بندی مناسب قبل از آزمون

  • عدم مدیریت صحیح در پاسخ‌گویی به سؤال‌ها در جلسه‌ی آزمون

اگر دانش‌آموزی می‌خواهد تعداد پاسخ‌های اشتباه خود را به حداقل ممکن برساند ابتدا باید دیدگاه خود را نسبت به آزمون تغییر دهد و هدف از شرکت در آزمون را بازیابی مطالب درسی بداند و بازخورد مطالعه‌ی خود را در 2 هفته‌ی آزمون ارزیابی کند.

در مرحله‌ی بعدی باید استراتژی مناسبی برای مطالعه‌ی 2 هفته‌ی بین 2 آزمون داشته باشد. هفته‌ی اول حجم زیادی از مطالب را مطالعه کند و تست‌های آموزشی را حل کند و در هفته‌ی دوم با حل تست و تمرین زیاد به تسلط کافی بر مباحث درسی برسد.

حتماً چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ی قبل از آزمون مطالب مطالعه‌شده را جمع‌‌بندی کند به صورتی که آزمون غیر حضوری را با در نظر گرفتن زمان از خود امتحان بگیرد و تست‌های مهم و سخت (ضربدر) را دوباره حل کند و به مرور خلاصه‌ی نکات و فرمول‌ها بپردازد.

در جلسه‌ی آزمون تکنیک‌های مدیریت جلسه از جمله تکنیک ضربدر و منها، زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت را به کار گیرد و از پاسخ دادن شانسی به سؤال‌ها خودداری کند.

هدف‌گذاری چند از ده بهترین راهکار برای حفظ آرامش و کاهش تعداد غلط‌هاست و کتاب اشتباهات متداول بهترین منبع برای یادگیری اشتباهات رایج است.

اگر باز هم با رعایت این موارد دچار اشتباه شدید، نگران نباشید. علت آن را بررسی کنید و اشتباهات خود را یاد بگیرید و یادگیری ناقص خود را تکمیل کنید.

Menu