همهی ما میدانیم برنامهریزی خشک و فشرده و حالت تعیین تکلیف برای یک هفته در مرحلهی اجرا، دانشآموز را با موانعی روبهرو میکند و نمیتواند بیش از یک هفته، آن را اجرا کند.
دفتر برنامهریزی بهترین ابزار برای مدیریت زمان و «رقابت با خود» است و کلید موفقیت و عملی بودن آن در ارزیابی کار انجامشده در یک روز و حتی یک هفته است. اگر دانشآموز به جای نوشتن دستورالعمل برای روزهای آینده، کاری را که در روز قبل انجام داده ارزیابی کند، این کار به دانشآموز میگوید که فردا چگونه باید برنامهریزی کند.
یک صفحهی هفته از دفتر برنامهریزی را مانند یک عکس از وضعیت مطالعهی خود بدانید و حتماً کامل نوشتن آن را جدی بگیرید.
در هر آزمون دفتر خود را به همراه داشته باشید تا توسط پشتیبان بررسی و کنترل شود.
به صفحهی دوم هر هفته توجه داشته باشید؛ یعنی همان تصمیمات کوتاهمدت روزانه و همچنین ذکر تصمیمات راهبردی برای هفتهی آینده.
در ارزیابی خود نگرشی با دید مثبت داشته باشید و از ذکر نکات منفی ناامید نشوید، بلکه تلاش کنید تا آنها را تکرار نکنید. رمز موفقیت در پیگیری و تداوم کار است. سعی کنید توان واقعی خود را بشناسید و از حداکثر توان خود استفاده کنید.
نتیجهی استفاده از دفتر برنامهریزی:
یافتن توان واقعی خود و نوشتن برنامهی بهتر و منطقیتر و قابل اجرا برای هفتههای بعد
شناختن عوامل مزاحم و سد راه مطالعه و کنار گذاشتن آنها
افزایش خودبهخودیِ ساعت مطالعه در رقابت با خود که باعث کاهش اضطراب در دانشآموز میشود.
حذف اوقات مرده و تلفشده و تبدیل آن به ساعت مطالعهی مفید
شناخت جایگاه واقعی دانشآموز از خود که ضروریترین عامل برای برنامهریزی آموزشی است.