شما بگویید تابستان خود را چگونه گذراندید؟

این سؤال نوستالژیک که اول سال تحصیلی جدید مطرح می‌شود، با تمام کلیشه‌ای بودنش همیشه جذاب است؛ زیرا شما را وادار می‌کند به فکر کردن در مورد گذشته؛ یعنی همان اصل شرین بازیابی اطلاعات.

شما بگویید تابستان خود را چگونه گذراندید؟

این سؤال نوستالژیک که اول سال تحصیلی جدید مطرح می‌شود، با تمام کلیشه‌ای بودنش همیشه جذاب است؛ زیرا شما را وادار می‌کند به فکر کردن در مورد گذشته؛ یعنی همان اصل شیرین بازیابی اطلاعات.

بازیابی وقتی ارزش خود را نشان می‌دهد که به دنبال مرور گذشته، طرح جدید و ویژه‌ای برای آینده در نظر بگیرید. پس بهتر است بگوییم «تابستان کنکوری خود را چگونه گذراندید؟»

- آیا هدف خود را مشخص کرده‌اید؟ (کدام رشته و دانشگاه)

- آیا جایگاه رسیدن به این هدفتان را می‌دانید؟ (با چه رتبه و چه درصدهایی)

- آیا برای رسیدن به این جایگاه، منطق برنامه‌ی راهبردی را آموخته‌اید؟ آیا می‌دانید در هر بازه‌ی زمانی برای تحقق هدفتان با کمک گرفتن از جامع‌ترین نقشه‌ی راه چگونه برنامه‌ریزی کنید؟

- آیا برنامه‌ی راهبردی را با برنامه‌ی مدرسه هماهنگ کرده‌اید؟ (یک‌برنامه‌ای باشید و با در نظر داشتن پیشروی هر کدام، بهترین استفاده را از ایستگاه‌های جبرانی ببرید، بدون آن‌که کوچک‌ترین اختلاف و دوگانگی به وجود آید.)

- آیا روش برنامه‌ریزی متناسب با شخصیت مطالعاتی‌تان را پیدا کرده‌اید؟ (در فاصله‌ی دوهفته‌ای بین آزمون‌ها چگونه برنامه‌ریزی کنید که ابتدا با روش بازیابی همه‌ی درس‌های سال گذشته را مرور کنید و با تست بیش‌تر به تسلط کامل برسانید و نیز با در نظر گرفتن زمان کافی درس‌های نگاه به گذشته را آغاز کرده و تثبیت کنید.)

- آیا روش مطالعه‌ی مخصوص هر درس را پیدا کرده‌اید؟ (مثلاً درس عربی را از هفته‌ی اول با درس‌نامه‌های کتاب کمک‌درسی و 5 الی10 تست آموزشی از سؤالات متداول کنکور شروع کرده و در هفته‌ی دوم در دو واحد مطالعاتی 30 الی 40 تست ارزش‌یابی بزنید. برای این کار کافی است در 4 آزمون مبحثی روش‌های‌تان را امتحان کنید و برای آزمون‌های جامع بهترین را انتخاب کنید تا برای آخرین بار آزموده شوند. اگر این بار هم موفقیت‌آمیز بود تا پایان راه آن‌ها را ادامه دهید.)

- آیا دفتر برنامه‌ریزی را به صورت منظم تکمیل کرده‌اید؟ (اولاً با ثبت ساعت مطالعه‌ی روزانه‌تان، هر روز با انگیزه‌ی بیش‌تری نسبت به قبل تلاش می‌کنید و ثانیاً با مقایسه‌ی برنامه‌ریزی شخصی که ابتدای هفته نوشته‌اید و آن‌چه در طول هفته اجرا می‌کنید که همان ساعت مطالعه‌ی مفید شماست، به فراشناخت می‌رسید که با اصلاح برنامه یا روش اجرای آن در هفته‌ها و آزمون‌های آینده، حداکثر راندمان مطالعاتی را خواهید داشت؛ ثالثاً آیا اهمیت تکمیل صفحه‌ی 182 را درک کرده‌اید؟)

- آیا با سخت‌کوشی کتاب خودآموزی را نوشته‌اید؟ (انسان خیلی بزرگی باید باشید که اشتباهات‌تان را بپذیرید، تحلیل کنید و از آن‌ها یاد بگیرید؛ زیرا اولین ایستگاه جبرانی بعد از آزمون، بررسی آن و تکمیل کتاب خودآموزی است. اتفاقاً کم‌ترین زمان را از شما خواهد گرفت؛ زیرا وقتی تستی را اشتباه زده‌اید یعنی آن را بلد بوده‌اید، فقط نکته‌ی پایانی سؤال را پیدا نکرده‌اید یا اشتباه محاسباتی داشته‌اید مثلاً به جای 10 درصد مثبت، 3 درصد منفی در نتیجه‌ی شما اعمال شده است؛ پس بهترین راهکار برای افزایش تراز پایدارتان، تسلط بر یادگیری‌های ناقصتان است تا خواندن مباحث جدید.)

- آیا در جلسه‌ی پنج‌نفره‌ی شهریور شرکت کرده‌اید که این سؤالات را بررسی کرده و با کمک اولیا و پشتیبانتان به بهترین جواب برسید؟

Menu