قدرت نه گفتن

وقتی پایان آزمون را اعلام کردم و از دانش‌آموزان خواستم پاسخ‌برگ‌های‌شان را تحویل دهند عکس‌العمل‌های خاصی را مشاهده کردم.

قدرت نه گفتن

وقتی پایان آزمون را اعلام کردم و از دانش‌آموزان خواستم پاسخ‌برگ‌های‌شان را تحویل دهند عکس‌العمل‌های خاصی را مشاهده کردم. بعضی از دانش‌آموزان هنوز منتظر دست یافتن به جواب سؤالاتی بودند که پیدا نمی‌کردند. تعدادی نیز با خوشحالی پاسخ‌برگ خود را تحویل می‌دادند و دانش‌آموزانی نیز بودند که تازه داشتند سریع جواب‌ها را وارد پاسخ‌برگ می‌کردند. وقتی جمع‌آوری پاسخ‌برگ‌ها تمام شد یک جلسه‌ی مشاوره برای دانش‌آموزانم گذاشتم و موارد مهم را توضیح دادم. لیلا دانش‌آموزی بود که به دفعات متعدد در جلسه‌ی آزمون با کمبود زمان برای پاسخ‌گویی روبه‌رو می‌شد و این باعث ناراحتی زیاد او شده بود. با او صحبت کردم و از لابه‌لای حرف‌هایش متوجه شدم مشکل او رعایت نکردن تکنیک ضربدر و منها در جلسه‌ی آزمون است. او دوست داشت به تمام سؤالات پاسخ بدهد و سؤالی را جواب‌نداده رها نکند، در صورتی که این تکنیک، قدرت «نه» گفتن به برخی از سؤالات را در دانش‌آموز قوی می‌کند. با دو جلسه صحبت و تمرین کردن این تکنیک، لیلا توانست به‌خوبی به سؤالاتی که بلد نبود پاسخ ندهد و از سؤال رد شود. حالا هر وقت پایان آزمون اعلام می‌شود او اولین نفری است که توانسته با مدیریت زمان مناسب و اراده‌ی کافی پاسخ‌برگ خود را تحویل دهد.

Menu