تا خواندن هست زندگی خالی نیست

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال با شعار «فردا برای خواندن دیر است» در مکان نوپدیدِ خود، شهر آفتاب، از روز پانزدهم تا بیست و پنجم اردیبهشت برپاست.

تا خواندن هست زندگی خالی نیست

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال با شعار «فردا برای خواندن دیر است» در مکان نوپدیدِ خود، شهر آفتاب، از روز پانزدهم تا بیست‌ و پنجم اردیبهشت برپاست.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آخرین روز ماه اول بهار برای نخستین بار صاحب‌خانه شد؛ همان روز که مترو خطِ آفتاب به شهر رسید و چراغ‌ها برای همیشه روشن شد.

معجزه‌ی پیامبرِ بزرگ ما کتاب است و کتاب تو را می‌خواند. «گفتم: یا شیخ! چه کنم؟ چه فرمایی؟ گفت: درآی و بنشین و این کلمه را باش که این کلمه با تو کارها دارد...» (ابوسعید ابوالخیر)

این زیباترین جشنواره‌ی جهان است ‌که جوان و پیر و خردسال و بزرگ‌سال را هم‌زمان به ضیافت خود فرامی‌خواند.

بورخس، نویسنده‌ی بنام امریکای جنوبی گفته بود: «همیشه تصور کرده‌ام که بهشت جایی شبیه به کتابخانه است.» هم‌زمانی بهار کتاب با بهار طبیعت نیز نشان‌دهنده‌ی ذوق و سلیقه‌ی بهت‌انگیز ایرانی است که می‌گوید تا شقایق هست زندگی باید کرد و تا کتاب هست دوست باید داشت.

شهر آفتاب با 138 هکتار کتاب، نه‌تنها خواندن، بلکه دیدن- آموختن یعنی نگریستن به جهان را به ما آموزش می‌دهد و نشان می‌دهد که دنیا تو هستی و دنیا از تو جدا نیست. دنیا با تمام مشغله‌ها و مشکلاتش از پاسخ‌های تو شکل می‌گیرد؛ ازاین‌رو شهر کتاب می‌تواند به عنوان یک مکان و رخداد فاخر و پرشکوه فرهنگی به یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریست‌پسند کشور ما تبدیل شود؛ یعنی علاوه بر کتاب، زیباترین آثار هنری و صنایع دستی سنتی و مدرن ایرانی اعم از نقاشی و مجسمه‌سازی و خوش‌نویسی، تئاتر و سینما و موسیقی، گلیم و گبه و فرش و همه‌گونه غذاهای بومی و محلی ایرانی را به تماشا بگذارد.

هم‌چنین نزدیکی نمایشگاه کتاب با فرودگاه بین‌المللی امام (ره) یکی دیگر از مزیت‌هایش است که بُعد بین‌المللی نمایشگاه را برجسته و مهم می‌سازد و بر توسعه‌ و تقویت آن تأکید می‌گذارد. توسعه‌ی بُعد بین‌المللی با توجه به تعداد بازدیدکنندگان زیادی که دارد این نمایشگاه را در مرتبه‌ی ممتازتر، حتی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت قرار خواهد داد. خواندن گفت‌وگو با جهان است و جهان را به دوستی و صلح دعوت می‌کند.

تا خواندن هست زندگی خالی نیست. آرام باش و با خیال راحت به گشت و گذارت ادامه بده.

Menu