هم‌ارزیِ بیست و بیست

وقتی گفت‌وگوی پدران و مادران برتر‌های کنکور را می‌خواندم، فصل مشترکی بین آن‌ها برقرار بود. همه‌ی آن‌ها در تربیت فرزندان خود بسیار نقش داشته‌اند و آن‌ها را خودکار و مستقل تربیت کرده‌اند.

هم‌ارزیِ بیست و بیست

شاید از تیتر مقاله تعجب کرده‌اید. راستی منظورمان چیست؟ تا به حال 20 ویژگی دانش‌آموز بیست را خوانده‌اید؟ بیست ویژگی خانواده‌ی بیست را چه‌طور؟ هر دانش‌آموزِ بیست، یک اولیایِ بیست دارد؛ یعنی اولیایِ بیست هم‌ارز با دانش‌آموزِ بیست است. این‌جاست که هم‌ارزیِ بیست و بیست شکل می‌گیرد. می‌خواهیم بررسی کنیم چه عواملی می‌تواند هم‌ارزی بیست و بیست را پیوند دهد. در ادامه مسئولیت‌هایی را که یک خانواده‌ی کنکوری باید انجام دهد بررسی می‌کنیم.

وقتی گفت‌وگوی پدران و مادران برتر‌های کنکور را می‌خواندم، فصل مشترکی بین آن‌ها برقرار بود. همه‌ی آن‌ها در تربیت فرزندان خود بسیار نقش داشته‌اند و آن‌ها را خودکار و مستقل تربیت کرده‌اند. در چنین خانواده‌هایی دانش‌آموز یاد می‌گیرد که وظیفه‌ی مهمی دارد و باید آن را به بهترین نحو انجام دهد. آن‌ها خودشان واقف بر مسئولیت‌های‌شان هستند و نیازی به تذکرات پی‌درپی ندارند.

1- مراقب خوراک فرزند خود باشید. اگر غذایی را از کودکی دوست نداشته، حتی‌الامکان آن را درست نکنید. این کار تأثیر زیادی بر تمرکز او خواهد داشت. البته فرزندان نیز باید شرایط مالی خانواده را درک کنند. این موضوع نباید بهانه‌ای برای فرزند باشد.

2- از خرج‌های بیهوده بپرهیزید؛ یعنی اولویت‌ها را بشناسید. مثلاً هزینه‌ای را که برای خرید لوازم غیر ضروری کنار گذاشته‌اید ابتدا برای نیاز‌های آموزشی فرزند خود اختصاص دهید. این کار ذهنیت مثبتی را در دانش‌آموز ایجاد می‌کند و متوجه می‌شود که آینده‌ی او برای پدر و مادرش مهم است و تلاش می‌کند با پشتکار جواب زحمات شما را بدهد.

3- پیگیر تراز و درصد‌های آزمون و ساعت مطالعه‌اش باشید. شرایط او را با دیگران مقایسه نکنید.

4- به او روحیه دهید و اگر اهل تلاش است هنگام استراحت او را آزاد بگذارید.

Menu