12 نکته در کارایی مطالعه

کیفیت مطالعه را بالا ببرید. به روخوانی سطحی در حالت پراکندگی فکر قناعت نکنید. با مفهوم و معنای مطلب ارتباط برقرار کنید تا آن‌چه را مورد نیاز است به‌خوبی درک کنید.

12 نکته در کارایی مطالعه

1- کیفیت مطالعه را بالا ببرید. به روخوانی سطحی در حالت پراکندگی فکر قناعت نکنید. با مفهوم و معنای مطلب ارتباط برقرار کنید تا آن‌چه را مورد نیاز است به‌خوبی درک کنید.

2- حجم مطالعه، حواس شما را پرت نکند. مطالعه‌ی بیش‌تر و سریع‌تر تنها بهانه‌هایی برای بیش‌تر دانستن است. پس ابتدا آن‌چه را می‌خواهید بدانید و بفهمید برداشت کنید و آن‌‌گاه با کلمات «سرعت » و «بیش‌تر» وسوسه شوید.

3- قبل از آن‌که از موضوع اصلی کتاب منحرف شوید و به مطلب دیگری بپردازید، قسمت‌هایی را که دوست دارید به خاطر بسپارید، مشخص کنید.

4- حتماً برای مطالعه‌ی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. این‌که قصد یادداشت‌برداری دارید یا خیر، در مورد چه موضوعی باید تمرکز کنید، چه سؤالاتی در ذهن دارید که در این کتاب جواب آن‌ها را می‌جویید و... همه باید از قبل برنامه‌ریزی شده باشد.

5- باید کتابی که مطالعه می‌کنید مختص به خود شما باشد تا به‌راحتی در آن علامت‌گذاری و نکته‌نویسی کنید. استفاده از مداد یا ماژیک رنگی به شما امکان می‌دهد تا در مراجعه‌ی مجدد به کتاب بهره‌ی بیش‌تر ببرید. هر چند نباید این خطوط رنگی استفاده‌ی شما از سایر خطوط کتاب را کاهش دهد.

6- هنگام مطالعه همواره یک خودکار یا مدادی در دست داشته باشید؛ زیرا مطالعه آن‌گاه کارایی مطلوب می‌یابد که سؤالات ذهن خود را با آموزه‌های کتاب تطبیق دهید و در حاشیه‌ی آن یادداشت کنید.

7- میان مطالعه و سایر کارهای خود تعادل به وجود آورید که هم از خواندن خسته و دلزده نشوید و هم تجربه و عمل را به بهره‌وری مطالعه‌ی خود بیفزایید.

8- مطالعه‌ی پراکنده با موضوعات متنافر و متناقض، موجب کاهش بهره‌وری شما می‌شود. حتی‌الامکان در نوع کتابی که برای مطالعه انتخابی می‌کنید مطالعات قبلی خود را در نظر آورید تا نظم فکری شما به هم نخورد.

9- اگر بتوانید از هر کتابی که می‌خوانید نکات مهم و کلیدی آن را خلاصه‌برداری کنید، بر کارایی مطالعه‌ی شما می‌افزاید. این راهکار آن‌گاه ارزشمندتر می‌شود که خواننده به زبان و عبارات خودش مطالب را یادداشت کند.

10- به یاد داشته باشید علاقه و انگیزه در مورد مطلبی که برای مطالعه انتخاب کرده‌اید به بهره‌وری شما از آن‌چه می‌خوانید بسیار می‌افزاید.

11- گاه مقرر ساختن یک پاداش مشروط برای مطالعه‌ی حجم خاصی از کتاب، به هیجان و لذت مطالعه می‌افزاید و نوعی اثر تشویقی بر فرد می‌گذارد. این پاداش‌ها می‌تواند دیدن یک برنامه‌ی تلویزیونی، رفتن به مکانی خاص، انجام یک فعالیت مورد علاقه یا حتی خوردن یک خوراکی محبوب باشد، مشروط بر آن‌که میزان تعیین‌شده مطالعه شود.

12- رنگ کاغذ، رنگ قلم، نحوه‌ی نشستن، فاصله‌ی چشم با کتاب، نور محیط و سایر شرایط مکانی نیز  همان گونه که می‌دانید در کارایی مطالعه‌ی شما کاملاً مؤثر است.

Menu