روایت شیوا گلعلی زاده از جلسه‌ی برترها در 7 فروردین 94

امروز 7 فروردین اولین جلسه پس از برگزاری آزمون، با حضور دانش‌آموزان برتر و اولیای آن‌ها و جمعی از مدیران و مشاوران و پشتیبان‌های کانون فرهنگی آموزش برگزار شد

روایت شیوا گلعلی زاده از جلسه‌ی برترها در 7 فروردین 94

امروز 7 فروردين اولين جلسه پس از برگزاري آزمون، با حضور دانش‌آموزان برتر و اولياي آن‌ها و جمعي از مديران و مشاوران و پشتيبان‌هاي كانون فرهنگي آموزش برگزار شد

موضوع جلسه : درفاصله 22 اسفند تا 7 فروردین عملکرد شما چگونه بوده است ؟

که در این جلسه راهکارها و روش های مختلف عنوان شد

تثبیت آموخته ها از پیشرفت مهم تر است

در ابتدا آقای قلم چی به مسئله ی این که دانش آموزان در سال های  گذشته به  چه میزان وضعیت خود را در این دوران تثبیت و حفظ کنند مثال های قابل توجه   ای  را عنوان کردند که به  تعدادی از آنها در زیر می پردازیم

در نوروز سال 92  تنها 6% از دانش‌آموزان توانسته بودند در آزمون 7 فروردين، وضعيت خود در آزمون مشابه و هم‌برنامه را در تمام درس‌ها حفظ نمايند و 94% دانش‌آموزان حداقل در يك درس افت نمره و تراز داشته‌اند و اين يعني 94% دانش‌آموزان به مسئله تثبيت توجه چنداني نداشته‌اند. و در 7 فروردين 93 اين رقم به 10% افزايش يافته است و اگرچه از ميان دانش‌آموزان 4% بيش‌تر از سال گذشته به مساله تثبيت نگاه ويژه داشته‌اند اما باز هم اكثريت 90% دانش‌آموزان به اين موضوع مهم  بي‌توجه  ای  کرده بوده‌اند كه لازم است در فرصت باقي‌مانده و در دوران انتقالي و جمع‌بندي به این مساله توجه کنند

باید به این نکته توجه کنید که بر اساس صحبت های آقای قلم چی باید برای تثبیت استراتژی ویژه ای داشته باشید

حال در ادامه پیشنهاد هایی که آقای  قلم چی در مورد این موضوع مهم داشته اند را عنوان میکنم :

1-تثبیت 

 2 – تبدیل یادگیری ناقص به کامل  

 3- جبران ضعف ها و درس هایی که نخوانده اید (حفظ ترتیب اولویت ها مهم است)

موضوع تثبیت برای فارغ التحصیلان اهمییت دوجندان دارد زیرا باید بر مباحث تسلط کامل داشته باشند

اهمییت تثبیت به خاطر این است که مطالعه ناقص باعث جواب غلط و گزینه ی منفی می شود

تبدیل یادگیری ناقص به کامل  این است که شما مطالعه ی ناقص خود را به کامل تبدیل می کنید و باعث می شود از سوال ها ی غلط شما کاسته شود

حال برای این که این مطالعه خود را ازحالت ناقص به کامل ارتقا دهید به سراغ تست های نشانه دار بروید و همچنین سعی کنید تست های مهم را نیز تشخیص دهید همچنین می توانید از سوال های آزمون های کانون نیز استفاده کنید

و در آخر این که اگر وقت اضافه ای داشتید به سراغ درس هایی بروید  که آنها  را مطالعه نکرده ای د و آنها را مطالعه کنید

در ادامه آقای قلم چی توصیه های برای این که مشاور خود را چگونه انتخاب کنید داشتند

نقش مشاور عبارتند از

مشاور باید راهکارهای درست و آبی دانش آموز را تایید کند

و اگر راهکار دانش آموز سبز بود کمک می کند که آن را تکمیل کند

در مورد راهکارهای زرد دانش آموز تصحیح و ترمیم انجام می دهد

در مورد راهکارهای قرمز تعویض و تغییر را توصیه کند

ودر آخر به دانش آموز پیشنهاد های مفیدی ارائه می دهد

رابطه مشاور یا پشتیبان با دانش آموز به کلی با رابطه پزشک و بیمار متفاوت است. وقتی پزشکی برای بیمار نسخه می نویسد نقش بیمار 5 تا 10 درصد است اما در مورد دانش آموز نسخه را مشاور نمی نویسد بلکه خود دانش آموز می نویسد به ویژه برای دانش آموزان با تراز بالاتر.

این مدل به این شباهت دارد که دستم بگرفت و پا به پا برد تا شیوه ی راه رفتن آموخت ،می باشد

و توصیه  ی آقای قلم چی به دانش آموزان برای این که مشاور خود را انتخاب می کنند این بود که آیا این معیار ها را دارد ؟

آیا مشاور و یا پشتیبان خود در کنکور سراسری رتبه ی خوبی را کسب کرده است ؟

آیا مشاور از کتاب های کانون استفاده کرده  و بهره ی کافی را برده است ؟ که بتواند این کتاب ها رابه خوبی معرفی کند ؟

آیا مشاور آموزه های کانون را به خوبی یاد گرفته است  ( هدف گزاری چند تا از 10 تا و تکنیک ها و .... )

در این جا توصیه ی آقای قلم چی  به مشاوران این بود که ابتدا دانش آموز برنامه اش را بنویسد و سپس مشاور نظر خود را ارائه دهد

و در آخر آقای قلم چی با توجه به فرم هدف گزاری نهایی برای ازمون 7 فروردین از دانش اموزان ای که توانسته بودند وضعیت قبلی خود را حفظ کنند خواستند تا نوشته های  خود را توضیح دهند که به تعداد ی از آنها در زیر اشاره می کنیم

فرهاد حیدری فارغ التحصیل رشته تجربی: در آزمون امروز، زیست و فیزیک و زبان ادبیات تثبیت کردم

دینی و ریاضی را انتظار دارم پیشرفت کنم و عربی را مطمئن نیستم

آزمون 10 بهمن یکی از سخت ترین آزمون ها بود و بهترین نتیجه را در آن جا گرفتم 7100 و دوباره نگهداری آن کار سختی بود. قبل از آزمون 7 فروردین، آزمون 10 بهمن را دوباره از خودم گرفتم چون می دانستم این دو آزمون مشابه هم هستند

محمدرضا عبدالهی: سرجلسه در درس فیزیک متوجه شدم مبحث گرما را که فکر می کردم خیلی خوب خوانده ام و می دانم ولی خلاف این شد ، من سعی می کردم روز را به دو قسمت تقسیم کنم (فراشناخت) قسمت اول این بود که از خودم امتحان می گرفتم که این امتحان شامل تست های نشانه دار  و سوال ها ی کانون بود

و در قسمت بعدی بررسی آزمونی بود که از خودم می گرفتم و آن را تحلیل می کردم

من سعی کردم یک بار دیگر  ازمون 10 بهمن را از خود گرفته و به تحلیل و  بررسی ان بپردازم

در این قسمت اقای قلم چی  از اولیا او خواستند که در طول عید چه کاری برای او انجام داده اید ؟

اولیا او گفتند  در  روز  اول و دوم دارای برنامه ی خاصی نبود و دچار سردرگمی بود از او خواستیم که برای خود برنامه ای بنویسد و سپس  با او نشستم و برنامه اش را بررسی کردیم

مهدی  رحمان پور دانش آموزی بود که در ازمون 10 بهمن تراز 6700 گرفت کمی نا امید شد زیرا این تراز کمترین تراز او در بین ازمون هایش بود  ولی تصمیم گرفت بر روی درس هندسه تمرکز کند و این را جبران کند 

توصیه ی آقای قلم چی این بود کسانی که به کلاس های نوروزی نمی روند از کتاب نوروز روزی یک  آزمون آن را پاسخ دهند

مهران شعبانی : ابتدا تثبیت را انجام دادم ، و بعد یادگیری ناقص را به کامل تبدیل کردم  و از تابلوی نوروز استفاده کردم  و  از ازمون امروز بسیار راضی بودم ، من چهار روز اول قبل از ازمون قبل را  از دست دادم ولی نا امید نشدم و ادامه دادم .

و در آخر آقای قلم چی توصیه  ای به همه دانش اموزان داشتند و آن این بود که در زمان 2 هفته مانده به ازمون سراسری هرگز روش های خود را تغییر ندهند هرچند که این روش ها اشتباه و غلط باشد

آقای قلم چی همیشه جمله  ای دارند که در این جا دارد یادآوری کنم:

همیشه می توان با گفت و گو کردن به یادگیری رسید و به تمام دانش آموزان توصیه می کنم با دوستان برتر خود گفت و گو کنید و از انها مطالب مفید را فرا بگیرید

                                                                                

شیوا گلعلی زاده
نويسنده : شیوا گلعلی زاده
Menu