روایت حامد هوشیاران از جلسه کاظم قلم‌چی با دانش‌آموزان برتر

یکی از دغدغه‌های این روزهای (دوران طلایی نوروز) دانش‌آموزان سال چهارم که خود را برای کنکور مهیا می‌کنند این است که اولویت اصلی کدام است؟

روایت حامد هوشیاران از جلسه کاظم قلم‌چی با دانش‌آموزان برتر

در دو آزمون گذشته در خصوص افق پیش‌رو (دوران طلایی نوروز، دوره گذار، دوران جمع‌بندی) صحبت شد. یکی از دغدغه‌های این روزهای (دوران طلایی نوروز) دانش‌آموزان سال چهارم که خود را برای کنکور مهیا می‌کنند این است که اولویت اصلی کدام است؟ 1- تثبیت آموخته‌ها؛ 2- تبدیل یادگیری ناقص به کامل؛ 3- درس‌ها و یا مباحثی که مطالعه نکرده‌اند.

درک و شناخت صحیح این موضوع آن قدر اهمیت داشت که آقای قلم‌چی اولین جلسه سال 94 (7 فروردین) را به این موضوع اختصاص داد و به تشریح زوایای مختلف آن پرداخت.

بررسی آمار دو سال اخیر دانش‌آموزان کانون حکایت از آن دارد که تثبیت به مراتب مهم‌تر از پیشرفت است. در نوروز سال 1392، تنها 6 درصد دانش‌آموزان توانستند در تمام درس‌ها، و ضعیت قبلی خود را در آزمون مشابه حفظ کنند و این آمار در نوروز سال 1393 به 10 درصد افزایش یافت؛ به عبارت دیگر، 90 درصد دانش‌آموزان در مقایسه تطبیقی آزمون 7 فرودین با آزمون مشابه قبلی، حداقل در یک درس افت کرده بودند ئو نتوانستند وضعیت قبلی خود را تثبیت کنند.

دز یک انتخاب عامیانه و متداول شاید از نظر اهمیت بین موارد سه‌گانه فوق، اولویت اول به تبدیل یادگیری ناقص به کامل اختصاص یابد و از نگاه دانش‌آموزان در مواردی که خود را مسلط می‌دانند، نیاز چندانی به صرف وقت زیاد نداشته باشند اما آمارهای فوق مؤید این مطلب است که به طور خاص، در این مقطع زمانی اولویت با تثبیت آموخته‌هاست و در گام بعدی، تبدیل یادگیری ناقص به کامل و در صورت داشتن وقت، پرداختن به درس‌ها و یا مباحثی که مطالعه نکرده‌اند.

اولویت اول تثبیت آموخته‌ها است.

برای دانش‌آموزانی که خود را برای کنکور آماده می‌کنند تثبیت اهمیت دوچندانی دارد و این ویژگی تمام آزمون‌های رقابتی است. در امتحانات مدرسه و آزمون‌های تشریحی به اندازه‌ای که بلد هستید نمره می‌گیرید اما در آزمون‌های تستی که نمره منفی دارند فقط در مباحثی نمره می‌گیرید که تسلط کامل دارید  و اگر یادگیری شما در مباحثی ناقص باشد یا نمره منفی می گیرید یا اصلاً نمره نمی‌گیرید. پس ضروری است در گام اول مواردی را که در آن تسلط کامل دارید را افزایش دهید.

تبدیل یادگیری ناقص به کامل:

دو منبع تبدیل یادگیری ناقص به کامل، تست‌های نشان‌دار شماست و تست‌هایی که به آن‌ها پاسخ اشتباه داده‌اید البته تست‌های نشان‌دار لزوماً به معنای یادگیری ناقص نیست بلکه تست‌های مهم را هم در بر می‌گیرد و احتمالاً تعداد این تست‌ها زیاد نخواهد بود و طبیعتاً تبدیل یادگیری ناقص به کامل زمان زیادی نیاز ندارد. و در نهایت اگر زمان داشتید به اولویت سوم یعنی درس‌ها و یا مباحثی را که مطالعه نکرده‌اید اختصاص دهید.

در بخش دوم آقای قلم‌چی از چند دانش‌آموز دعوت کرد تا تجربیات موفق و راهکارهای تثبیت آموخته‌های خود را در دوره‌ی طلایی نوروز بیان کنند که مهم‌ترین موارد آن را در ادامه می‌خوانید.

فرهاد حیدری:

قبل از مطالعه هر درس از خودم امتحان می‌گرفتم و سعی می کردم مطالب هر صفحه از کتاب را به یاد بیاورم (بازیابی اطلاعات) این موضوع را برادرم که خودش از رتبه‌های برتر کنکور بود به من پیشنهاد کرد.

آزمون 10 بهمن را دوباره در خانه امتحان دادم چون با مباحث آزمون 7 فرودین کاملاً یکسان بود.

میلاد حاتمی:

از روی کتاب آبی 30 سال کنکور ریاضی ابتدا درس‌نامه و سپس تست‌های کنکور سراسری را خواندم و در مواردی که وقت داشتم تست‌های مربوط به آزمون‌های کانون داخل کتاب را کار می‌کردم.

به دلیل اهمیت دروس عمومی و تجربیات دوستانم در سال‌های گذشته از سال سوم به دروس عمومی توجه کردم.

بعد از مطالعه هر درس، خلاصه‌ای از آن تهیه می‌کردم و در انتهای شب، به مدت یک ساعت آن خلاصه‌ها را مرور می‌کردم تا مطالب در ذهنم تثبیت شود.

محمدرضا عبدالهی:

هر روز را به دو بخش تقسیم می‌کردم. صبح‌ها از مباحثی که قرار بود بعد از ظهر بخوانم از خودم امتحان می گرفتم و منبع امتحان من، تست‌های نشان‌دار و آزمون‌های کانون بود و برمبنای پاسخ‌گویی به آن تست‌ها، اولویت‌های مطالعه من در بعد از ظهر مشخص می‌شد.

آزمون 10 بهمن را دوباره از خودم گرفتم و پاسخ‌نامه‌ی آن را با آزمون 10 بهمن مقایسه کردم تا ببینم در کدام مباحثی که در آزمون 10 بهمن به آن‌ها پاسخ اشتباه دادم توانستم جبران کنم.

مهدی رحمان‌پور:

در آزمون 10 بهمن در درس هندسه ضعف داشتم و وقت زیادی از من گرفت تا حدی که در بقیه درس‌ها هم تأثیر منفی گذاشت و تصمیم گرفته بودم درس هندسه را تقویت کنم و برای همین، کتاب درسی را به طور کامل و دقیق خواندم و توانستم امروز در درس هندسه پیشرفت خوی داشته باشم.

آزمون‌های کانون مربوط به سال سوم و تست‌های کنکور سراسری اخیر را در مباحث مرتبط مرور کردم.

سپهر جمال‌خانی:

در جمعه دو هفته قبل زمان زیادی را برای برنامه‌ریزی صرف کردم و برای هر درسم به طور جزئی و دقیق، اولویت‌های مطالعه را مشخص کردم و به صورت پله‌ای برنامه‌ریزی کردم یعنی بعد از مطالعه اولویت اول سراغ اولویت بعدی می رفتم تا زمانی که وقت اجازه می‌داد.

Menu