پاسخ کاظم قلم‌چی به سؤالات دانش‌آموزان برتر تبریز

نهم اردیبهشت‌ماه، به رسم هر سال، جلسه‌ی نفرات برتر تبریز به همراه اولیای آن‌ها با حضور کاظم قلم‌چی در تبریز برگزار شد.

پاسخ کاظم قلم‌چی به سؤالات دانش‌آموزان برتر تبریز

بهترین روش برای جمع‌بندی، روش سه روز یک‌بار است

نهم اردیبهشت‌ماه، به رسم هر سال، جلسه‌ی نفرات برتر تبریز به همراه اولیای آن‌ها با حضور کاظم قلم‌چی در تبریز برگزار شد. تفاوت جلسه‌ی امسال با سال‌های قبل در این بود که چند نفر از دانش‌آموزان برتر یازدهم نیز در کنار دانش‌آموزان کنکوری حضور داشتند. در ابتدای جلسه علی‌اکبر نصرتی، مسئول نمایندگی تبریز، ضمن خوشا‌مدگویی به اولیا و دانش‌آموزان اظهار کرد: ما حدود سال است این جلسات را به طور مرتب برگزار می‌کنیم و هرساله شاهد رتبه‌های یک‌رقمی خوبی از حاضران در این جلسات هستیم.

در ادامه کاظم قلم‌چی از دانش‌آموزان خواست در ابتدا مطالبی را که از جلسات دانش‌آموزان برتر تهران در طول سال تحصیلی به یاد دارند بیان کنند.

عرفان آبادی‌فرد (چهارم تجربی، میانگین تراز 8181): روش سه روز یک‌بار

صدرا بهروزیه (چهارم تجربی، میانگین تراز 8016): کنار گذاشتن منابع ناقص

امیرحسین کارگر جدی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7934): روش مطالعه در دوران طلایی نوروز

میلاد عاشقی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7712): روش سه روز یک‌بار

هلیا باغبان (چهارم تجربی، میانگین تراز 8181): روش مطالعه در دوران طلایی نوروز

مهسا امانی (چهارم ریاضی، میانگین تراز 7828): با اشتباهات خود چه کار کنیم

صبا مکانی‌بناب (چهارم انسانی، میانگین تراز 8149): تغییر ندادن مداوم روش‌ها

نگین جعفری نوده (چهارم ریاضی، میانگین تراز 8202): تکنیک زمان‌های نقصانی

کاظم قلم‌چی در مورد جعبه‌ابزار کارنامه گفت: امسال ما جعبه‌ابزار کارنامه را تکمیل کردیم. صابر دین‌پژوه، رتبه 1 ریاضی کشور در سال 96، این کارنامه‌ها را در سال گذشته 25 بار از سایت دریافت کرده بود.

دانش‌آموزان برتر نیز در مورد استفاده از جعبه‌ابزار کارنامه اظهار داشتند که همگی از 3 الی 4 کارنامه استفاده کرده‌اند. سپس کاظم قلم‌چی سؤالاتی در مورد غیبت دانش‌آموزان برتر در آزمون‌ها پرسید که از بین 35 نفر، 2 نفر بیش از 3 غیبت داشتند و 13 نفر بدون غیبت بودند. کاظم قلم‌چی در تأکید عدم غیبت در آزمون‌ها بیان کرد: پیوستگی در آزمون‌های کانون باعث می‌شود جعبه‌ابزار کارنامه‌تان کامل شود و در دوران جمع‌بندی امکاناتی که در اختیارتان می‌گذاریم کامل‌ و مخصوص خود شما باشد.


هم‌چنین دانش‌آموزان سؤالاتی مطرح کردند که در ادامه، آن‌ها را همراه با پاسخ کاظم قلم‌چی می‌خوانید:

عرفان آبادی‌فرد (چهارم تجربی، میانگین تراز 8181): در روش سه روز یک‌بار چگونه باید به کتاب درسی مراجعه کنیم؟

در دو روز و نیم باقی‌مانده، هر نیم‌روز 2 درس (یک درس عمومی و یک درس اختصاصی یا یک درس قوی و یک درس ضعیف) را در کنار هم بخوانید. باید در این درس‌ها به سراغ مطالبی بروید که از نظر خودتان مهم هستند. زمان نبرد استراتژی‌هاست در مورد این‌که چه مطالبی را در اولویت خواندن قرار دهید. مثل نیمه‌ی دوم مربیان است که باید تصمیم بگیرند کدام بازیکن را به داخل زمین بفرستند و کدام بازیکن را از زمین بیرون بکشند. شاید بازیکنی که داخل زمین فرستاده‌ می‌شود گل بزند! درکل یکی از ویژگی‌های نوابغ، قدرت تشخیص اولویت‌هاست.

نگین جعفری نوده (چهارم ریاضی، میانگین تراز 8202): بهترین روش جمع‌بندی چیست؟

بهترین روش، روش سه روز یک‌بار است. این روش را سال 77 اختراع کردم و متکی بر استدلال محکمی است. ابتدا این روش را 3 روز یک‌بار شروع کنید؛ سپس می‌توانید در فاصله‌ی 3 روز 2 آزمون یا هر روز یک‌بار آزمون بدهید. کتابی به نام Make it stick شامل تحقیقاتی از دو دانشگاه معتبر است. سعی کنید حداقل یک بار آن را بخوانید. یکی از نکات مهم این کتاب این است که چندین بار امتحان بدهید و با امتحان دادن به مغزتان فشار بیاورید.

صبا مکانی‌بناب (چهارم انسانی، میانگین تراز 8149): در رشته‌ی انسانی برخلاف رشته‌ی تجربی در سال‌های اخیر رتبه‌ها خیلی عوض می‌شوند؛ یعنی بین رتبه‌های کانون و کنکور کمی ناهماهنگی است. دلیل آن چیست؟ برای سؤالات شک‌دار چه کار کنیم؟

رشته‌‌ی تجربی نبرد گلادیاتورهاست و اکثر دانش‌آموزان این رشته در کنکور خوب ظاهر می‌شوند؛ ولی دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی فاصله‌ی زیادی با هم دارند و قطعاً دانش‌آموزان قوی رتبه‌های خوبی خواهند داشت. در مورد سؤالات شک‌دار هم باید بگویم به سؤالاتی که بیش از 70 درصد به جواب آن‌ها مطمئن هستید پاسخ دهید.

پریا ولی‌زاده ایلخچی (چهارم تجربی، میانگین تراز 8144): در روش  3 روز یک‌بار از سؤالاتی استفاده می‌کنیم که قبلاً دیده‌ایم و این باعث می‌شود نمراتمان واقعی نباشد. چه منابع دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟

کتاب شبیه‌ساز کتاب مناسبی است، ولی اولویت با کتاب سؤالات کنکور سراسری و سپس کنکور خارج کشور است. بعد از این دو می‌توانید از کتاب شبیه‌ساز و سپس کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کنید. به دنبال سؤالات تألیفی نروید. اگر در کنکور با سؤالی با سبک جدید مواجه شدید اگر در لحظه‌ی اول جواب را پیدا کردید پاسخ بدهید؛ در غیر این صورت به سؤال پاسخ ندهید. شاید در میانه‌ی آزمون جرقه‌ای زده شد و جواب سؤال را به یاد آوردید. به این لحظه، لحظه‌ی ارشمیدسی می‌گویند (moment AHA). می‌توانیددوباره به آن سؤال برگردید و پاسخ بدهید.

مهدی پورحسین (چهارم تجربی، میانگین تراز 8128 ): لطفاً سایر منابع جمع‌بندی را هم معرفی کنید.

کتاب اشتباهات متداول و کتاب‌های سه‌سطحی با سؤالات سخت و استاندارد، منابع خوبی برای دوران جمع‌بندی هستند. هم‌چنین می‌توانید سؤالات نشان‌دار یا اشتباهات خود را از صفحه‌ی شخصی‌تان پرینت بگیرید. منابع باید مطمئن باشند، نه گسترده. یک منبع عالی دیگر هم کتاب زرد اختصاصی رشته‌ی مقابل خودتان است. این منبع استاندارد همراه با دی‌وی‌دی‌های کتاب آبی که شامل سؤالات سال‌های قبل کانون است، منبع خوبی برای‌تان خواهند بود.

سارا کمالی زنوزی (چهارم تجربی، میانگین تراز 8104): در این دوران  سرعت مهم است یا دقت؟

بیش‌تر روی دقت تمرکز کنید. محاسبه‌ی ذهنی انجام ندهید و راه‌حل‌ها را جلوی سؤالات به صورت درشت بنویسید.

سیدمهدی فقیه (چهارم ریاضی، میانگین تراز 8037): آیا نیاز است مطالبی را که بلدیم مرور کنیم؟

حتماً مرور کنید. این‌که سخت‌ها را بخوانید یا آسان‌ها، تصمیم با خودتان است.

صدرا بهروزیه (چهارم تجربی، میانگین تراز 8016): در دو ماه آخر چگونه مطالعه کنیم که بازده‌مان بیش‌تر شود؟

اول امتحان بدهید و بعد بخوانید. امتحان دادن باعث افزایش هیجان برای مطالعه می‌شود. نکته‌ی مهم دیگر برای بازدهی، روش مطالعه است.

علیرضا جعفری آزاد (چهارم تجربی، میانگین تراز 7977): چگونه تشخیص دهیم که به سؤالات شک‌دار پاسخ بدهیم یا خیر؟

روزی 20 الی 30 سؤال را بخوانید اما جواب ندهید. فقط جلوی چند سؤال علامت مثبت بگذارید که نشان بدهد وقت‌گیر هستند. جلوی چند سؤال هم منها بگذارید که یعنی بلد نیستید. با این کار مهارت ذخیره‌ی زمان را یاد می‌گیرید.


آیدا حیدرزاده (چهارم تجربی، میانگین تراز 7959): اگر تا الان خلاصه‌نویسی‌ نکرده باشم راهکار چیست؟

می‌توانید از خلاصه‌های کتاب زرد اختصاصی یا از جزوه‌هایی که فکر می‌کنید مفید هستند استفاده کنید. هم‌چنین جاهایی از کتاب که زیر آن‌ها خط کشیده‌اید می‌توانند به شما کمک کنند.

فردین باربد (چهارم تجربی، میانگین تراز 7938): تعداد سؤالات نشان‌دارم زیاد است. چه کار باید بکنم؟

باید خودتان انتخاب کنید. به صفحه‌ی شخصی خود بروید و ببینید در کدام مبحث بیش‌تر اشتباه دارید.

امیرحسین کارگر جدی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7934): میزان ساعات مطالعه و کیفیت آن را چگونه ارتقا بدهیم؟

تست‌های بیش‌تری تمرین کنید. تمرین شما باید بیش‌تر از درس خواندن باشد. استراتژی بازگشت را از همین امروز تمرین کنید تا بدانید که بعد از دور اول پاسخ‌گویی ابتدا باید به کدام درس برگردید. ترتیب سؤالات را به هم نزنید. ترتیب دفترچه همراه با روان‌شناسی مناسبی است.

پیام جنت‌دوست (چهارم تجربی، میانگین تراز 7903): تا چه حد به خلاصه‌ها و سؤالات نشان‌دار اعتماد کنیم؟

مرجع اعتماد، خود شما هستید. صفحه‌ی شخصی (جعبه‌ابزار کارنامه) به شما کمک می‌کند که بدانید چه مباحث را باید بیش‌تر بخوانید. صالح‌ترین مرجع، خود شما هستید. هیچ معلم و مشاوری مانند خودتان نخواهد بود.

همیلا میلی (چهارم ریاضی، میانگین تراز 7899): وقتی به سؤالات شیمی می‌رسم خسته می‌شوم. آیا در دوران جمع‌بندی می‌توانم به این همه تست‌زنی عادت کنم تا دیگر خسته نشوم؟

با تمرین‌های متعدد بر این خستگی غلبه خواهید کرد. روش سه‌ روز یک‌بار در حال حاضر برای شما یک تئوری است و هنوز به مرحله‌ی عمل نرسیده است. بعد از تمرین آن، ذهنتان عادت می‌کند و متوجه می‌شوید که روش 3 روز یک‌بار، بهترین روش است. خودتان باید تجربه‌اش کنید.

امیرحسن قاسمی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7889): سؤالات نشان‌دار را مثل سؤالاتی که ندیده‌ایم جواب بدهیم؟

به قدرت تشخیص شما مربوط است.

فرهنگ رشیدی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7864): در این دو ماه نشاط تابستان را نداریم. چه کار باید بکنیم؟

اگر امتحان بدهید انرژی شما بالا می‌رود و هیجان شما نیز افزایش می‌یابد.

مهسا امانی (چهارم ریاضی، میانگین تراز 7828): چگونه امتحانات مدرسه را با کنکور تلفیق کنیم؟

باید برای هر دو برنامه داشته باشید. اگر برای امتحان مدرسه سه روز وقت دارید، 2 روز برای کنکور بخوانید و 1 روز برای امتحان مدرسه.

امیرحسن بابایی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7803): اگر 6 آزمون سراسری داخل و 6 آزمون سراسری خارج را با روش 3 روز یک‌بار انجام دهیم، 36 روز طول می‌کشد، در حالی که دوران جمع‌بندی 50 روز است. بقیه‌ی روزها چه کار کنیم؟

کتاب زرد اختصاصی رشته‌ی مقابل خود را بخوانید و از کتاب شبیه‌ساز استفاده کنید.

کیا صدوقی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7784): درس‌های ناقص و باقی‌مانده را کی بخوانیم؟

درس‌های ناقص باید در دوران انتقالی خوانده شوند. دوران انتقالی با توجه به شرایط دانش‌آموزان می‌تواند یک هفته یا دو هفته یا حتی 3 هفته باشد.

کوشا هژیر (چهارم تجربی، میانگین تراز 7769): در دوران جمع‌بندی روی نقاط قوت تمرکز کنیم یا نقاط ضعف؟

به صفحه‌ی شخصی خود بروید و با استفاده از جعبه‌ابزار کارنامه روی تمام مواردی که اشتباه کرده‌اید تمرکز کنید. فراموش نکنید که باید نقاط قوت خودتان را هم حفظ کنید.


امیررضا جواهری‌پور (چهارم تجربی، میانگین تراز 7766): برای مواجهه با سؤالات سخت چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد می‌کنم از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کرده و نیز اشتباهات خود را مرور کنید. با منابع تألیفی دیگری که روحیه‌ی شما را خراب می‌کند موافق نیستم.

میلاد عاشقی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7712): در دوران جمع‌بندی منابع دیگری (منابع غیر کانونی) نیز معرفی می‌شوند. نظر شما چیست؟

زیاد با این منابع موافق نیستم.

محمدمهدی اصمع (چهارم تجربی، میانگین تراز 7707): در روش 3 روز یک‌بار ممکن است برخی از نکته‌ها پوشش داده نشوند. با این‌ها چه کار کنیم؟

از جعبه‌ابزار کارنامه و کتاب اشتباهات متداول استفاده کنید.

زینب سرپرست (چهارم تجربی، میانگین تراز 7696): برای آرامش در کنکور چه کار کنیم؟

شرایط کنکور را در خانه شبیه‌سازی کنید. با همان لباسی که می‌خواهید به جلسه‌ی کنکور بدهید در منزل آزمون بدهید. برای آن‌که استرس نداشته باشید:

1- اول خودنگاری آغازین کنکور را بنویسید. سعی کنید در راه خانه تا حوز‌ه‌ی امتحان با پدر و مادر خود صحبت کنید و حالتان را قبل از امتحان به آن‌ها بگویید.

2- هدف‌گذاری معقول داشته باشید. قبل از آزمون هدف‌گذاری درصدی نداشته باشید. سعی کنید با چند از 10 هدف‌گذاری کنید.

3- روش‌های ضربدر و منها و زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت را به کار ببرید.

ثمین داوودی (چهارم تجربی، میانگین تراز 7536): مدیریت زمان کنکور با آزمون‌های کانون فرق می‌کند. برای این موضوع چه راهکاری دارید؟

همیشه باید یک پلان B  هم داشته باشید تا اگر اوضاع کنکور فرق کرد بتوانید آن را اجرا کنید؛ مثلاً ممکن است صندلی چپ‌دست به چپ‌دست‌ها ندهند یا پاسخ‌برگ‌ها را دیر توزیع کنند.

حمیدرضا باغچه‌وان (چهارم تجربی تراز 7525): آیا لازم است سؤالات سال دوم و سوم کانون را نیز مرور کنیم؟

اگر وقت کردید خوب است؛ ولی حجم کار زیاد است و شاید وقت کافی نداشته باشد.


Menu