گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 6 منطقه 3 کنکور 1401 انسانی + فیلم

علی اصغر وجدانی از روستای اسفنجان موفق به کسب رتبه 6 منطقه 3 رشته انسانی شده است. گفتگوی کاظم قلمچی با او در این مقاله آمده است...

گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 6 منطقه 3 کنکور 1401 انسانی + فیلم

به نام خدا، علی اصغر وجدانی هستم رتبه 6 منطقه 3 رشته انسانی، استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو ساکن اسکو ولی اصالتا و از بچگی روستای اسفنجان.

آقای وجدانی، شما در روستای اسفنجان به دنیا آمده و بزرگ شده اید، این روستا چند نفر جمعیت دارد؟

دقیق نمی دانم فکر کنم 5000 یا 6000 نفر. این روستا در مسیر روستای کندوان است.

 یعنی بین اسکو و کندوان؟

بله.

 شما دبستان را در اسفنجان بودید. بعدا کجا آمدید؟ این را توضیح بدهید.

دبستان روستای اسفنجان بودم متوسطه اول و دوم را نمونه دولتی اسکو. 

 در زمان متوسطه اول و دوم که شما اسکو بودید منزلتان اسفنجان بود؟

نه ساکن اسکو بودیم. 

 پس آمدید ساکن اسکو شدید؟

بله.

 من درسم از همان اول خوب بود به نظر خودم آدم با استعدادی بودم ولی هیچ وقت نتیجه آن طوری که می خواستم نمی شد. همیشه برایم سوال بود که چرا نمی شود. آزمون ششم به هفتم تیزهوشان قبول نشدم نهم قبول شدم ولی نرفتم.

چرا نرفتید؟ لج کردید؟

نه مسیر دور بود. مدرسه تیزهوشان در تبریز بود و باید هر روز بین 1 الی 2 ساعت در مسیر بودم. با خودم گفتم همین نمونه دولتی را بروم بهتر است. بهتر هم شد چون اگر آن جا می رفتم منطقه 1 محسوب می شدم و در کل سه سالی که متوسطه بودیم هم مدرسه برگزار نشد و فقط دو ماه دهم رفتیم مدرسه. 

همین سوال برایم بود تا دهم و یازدهم جواب آن را پیدا کردم که علاوه بر استعداد باید تلاش هم کرد. من دو دوست داشتم که کانون را به من معرفی کردند. یکی از آن ها رتبه 396 تجربی شد و دیگری هم 450 ریاضی.

 

 آن دوستان چه کار کردند؟

آن ها معرفی کردند که اگر آزمون کانون بدهم بهتر است. من فقط سال آخر، کانون آزمون دادم و همین نتیجه شد که رتبه 6 منطقه 3 شدم یعنی مطمئن هستم اگر چند سال عضو کانون بودم خیلی نتیجه بهتری می آوردم. مطالب کامل پوشش داده می شد و من دهم هیچی نخواندم و یازدهم را هم هیچی نخواندم و دوازدهم آمدم کانون و این رتبه را آوردم. 

 

رتبه کشوری شما چند شد؟

62

 رتبه کشوری شما هم خوب شده است. هدفتان چیست؟

حقوق می خوانم و خیلی علاقمند به رشته های مدیریتی هستم.

 

بعد چطوری می خواهید بروید مدیریت؟

دانشکده ما یعنی حقوق دانشگاه تهران، اگر قبول شوم، مدیران خوبی تحویل می دهد. به علوم انسانی و رشته اقتصاد هم خیلی علاقمند هستم.

 

دوره کرونا یک پرش خوبی بود که من وارد فاز کنکور شوم یعنی قبل از آن کلا فاز کنکور نداشتم. آزمون قلمچی که ثبت نام کردم کلا دوازدهم هم که ما مدرسه نمی رفتیم مجبور بودم بخوانم خوب هم خواندم. در یازدهم همانطور که گفتم نمی خواندم اینطور بود که در امتحانات آخر سال فقط درس را برسانیم.

 آیا موقعی که آمدید و در آزمون ها شرکت کردید موقعی که بازخورد می گرفتید وقتی کارنامه می گرفتید روی روش های مطالعه شما تاثیر می گذاشت؟

مطمئنا تاثیر می گذاشت مثلا در درس ریاضی که فکر کنم من چند سال است کاملا اشتباه می خواندم و تمرکزم روی درس نامه و کتاب درسی بود. درصدی که آزمون ها به من می داد تمرکز من را برد روی تست وکتاب درسی، چند تست که خودت کار کنی و قلق ها دست خودت بیاید. خیلی تاثیر داشت. 

 یعنی بیشتر رفتید روی تمرین و تست؟

بله من یک طوری بود که مهندسی معکوس می کردم اول تست ها را می زدم بعد می دیدم تمرکز آن تست ها روی کدام بخش های کتاب درسی است و می رفتم آن جا را مطالعه می کردم.

اصلا کار درست همین است که شما انجام می دادید.

 

ریاضی که من اوایل بین 0 تا 10 درصد می زدم در کنکور 50 درصد زدم ولی یک مشکلی در حوزه پیش آمد. 

همان 50درصد خوب است. اگر اشتباه نبود می شد 100 درصد؟ (مزاح)

نه یک تاخیری شد که من دفترچه دوم را که از عقب شروع کردم می خواستم روی ریاضی خیلی تمرکز کنم درصدم خیلی خوب شود چون خیلی تلاش کرده بودم، 10 سوال زدم که هر 10 تا درست شد. تاخیر باعث شد به ریاضی نرسم.

شما ابتدا بین 0 تا 10درصد می زدید بازخوردهایی که گرفتید تست ها را که دیدید گفتید بیشتر مساله حل کنم تست بزنم. درست است؟

بله.


راجع به فلسفه و منطق می خواستید بگویید. بفرمائید.

فلسفه و منطق در رشته انسانی خیلی درس چالشی ای است. یعنی کامل اول کتاب را باید مسلط باشی بعد تازه می روی می بینی 10 الی 20 درصد زده ای. خیلی درس چالشی ای است. یکی هم خیلی تست زدن است و این که تست ها را ببینی و ببینی تست ها روی چه چیزی تمرکز دارند و بروی کامل تر و دقیق تر مطالعه کنی. 

 

اولین ترازم فکر کنم 6700 بود.

آخرها چند شد تراز شما؟

7900، 8000.

 خیلی پیشرفت کردید یعنی بیش از 1000 نمره. به عنوان جهش غیرقابل قبول حذفتون نکردیم در آزمون ها؟

نه آخرها شد. کم کم بود افزایش تراز من. به تدریج، مثلا 6800 شد بعد 6900. هیچ وقت کامل خیلی زیاد جهش نداشتم. آزمون مشکلات را درمی آورد. متوجه می شدی این مبحث مشکل داری و وقتی من متوجه می شدم یک جوری آن مبحث را می خواندم که هر سوالی از آن می آمد می توانستم جواب بدهم.

 

شما گفتید دوستانتان رشته تجربی بودند. 

یکی از آن ها رشته تجربی و دیگری رشته ریاضی بود. 

با چه کسی بعد از آزمون مشورت می کردید؟

سه تایی با هم حرف می زدیم.

 با همان دو نفر؟

بله. در مورد نحوه خواندن، درصدها و اینکه چطوری زده ایم و سطح سوالات چطوری بود حرف می زدیم.

الان شما از آن ها بهتر شده ای. پس این جمع سه نفره دوستان موثر بود.

بله خیلی.

 آن ها هم خست به خرج ندادند بلکه دوست داشتند به شما کمک کنند. 

بله 

 شما خودتان چطور به بچه های شهر و روستایتان کمک می کنید؟ به بچه های اسکو، بچه های اسفنجان.

خیلی گفتید الهام بخش هستید خیلی ها سوال پرسیدن من توصیه کردم.

من قبل از جلسه در مورد الهام بخش بودن شما و افراد مشابه شما گفتم ولی کسانی که صحبت های شما را می شوند موضوع الهام بخشی را نمی دانند چیست. لطفا توضیح بدهید.

شما گفتید شمایی که از شهرهای کوچک و روستاها می آیید برای آن منطقه الهام بخش هستید که کسانی که در شرایط سخت بزرگ می شوند شما را مدنظر قرار دهند و امید داشته باشند که خودشان هم می توانند به این مقام برسند. در مورد همین می گویم از شهر ما و از همان روستا خیلی سوال از من می پرسیدند من کانون را توصیه کردم، نحوه مطالعه را گفتم و سعی می کنم به آن ها کمک کنم.

 

دوره کرونا دوره عجیبی بود، برای من خیلی خوب شد یعنی یکی از علل رتبه من کرونا بود. آزمون شرکت کردم و خوب تر خواندم و اینکه ویدئو هم می دیدم چون خیلی محتوا افزایش یافت هم در اینستاگرام هم آپارات یک سمت و سویی شد که به سمت تولید محتوا در فضای مجازی بروند، برای من که خیلی خوب شد من از کرونا راضی هستم.

مثل سیل است دیگر. کرونا و سیل مثل هم هستند، در کنار خرابی هایی که به بار می آورند یک سری فایده ها هم دارد. 

فرصت و محدودیت دو روی یک سکه هستند، همینجوری. 

 

در مورد تقلب هم که بعد معلوم شد تقلب است و یک سری ترازها و درصدهای عجیبی می آید، من و دوستانم ملاکمان روی خودمان بود و تراز خودمان و درصد های خودمان مهم بود برایمان و رتبه کشوری و ترازها خیلی مهم نبود برایمان. مهم این بود که خودمان پیشرفت خودمان را ببینیم و اشکالات خودمان را بفهمیم. آزمون زیاد قطعا تسلط زیادی به بار می آورد و مرور هم هر چقدر هم باشد مطلب جاافتاده تر می شود. همین که من قبلا نتیجه نمی گرفتم شاید دلیلش همین آزمون ندادن و مرور نکردن بود. یعنی شما هر چقدر هم استعداد و هوش بالایی داشته باشین ولی اگر مرور و آزمون نداشته باشین به نظرم نتیجه خیلی مطلوبی نمی دهد.

توصیه من این است که حتما آزمون شرکت کنند، ضعف هایشان را دربیاورند و روی ضعف هایشان سرمایه گذاری کنند و تبدیل به نقطه قوت کنند. دقیقا من یادم است همه نقطه ضعف هایم تبدیل شد به نقطه قوت هایم. ریاضی آن طوری، فلسفه منطق آن طوری، زبان که خیلی خوب پیشرفت کردم.

 

زبان چند بودید به چند رسیدید؟

کلاس می رفتم خیلی خوب نبود کنکور هنر 80 زدم و کنکور انسانی 52.

خیلی خوب زدید.

 

در مورد پیشرفت یک حرف دیگر دوباره اینکه کرونا که آمد همان طور که خودتان عرض کردید تولید محتوا بسیار شد و کلاس های آنلاین هم بسیار شد من از بعضی از تولید محتواها استفاده کردم و وقتی آزمون های کانون را شرکت می کردم که در سطح کشوری بود خودم را باور کردم که می توانم و از رتبه ام راضی نیستم می توانستم خیلی بهتر بشوم. 

شما منطقه 3 هستید و این رتبه 6 منطقه 3 و کشوری 62 را به دست آوردید، در مقایسه با بچه های تهران و کلان شهرها نتیجه خیلی عالی ای است. نوبت اول که این را پرسیدم گفتید امیدوار بودم و مطمئن بودم. می توانید این را توضیح دهید؟ شما با امکانات کمتر در روستا و یک شهر کوچک می گویید من مطمئن بودم، امیدوار بودم چرا؟

من چون کانون که شرکت می کردم کانون در سطح کشوری بود و همین جا که خودم را می سنجیدم و درصدهای پارسالی ها را هم می دیدم مثلا رتبه برترها این درصدها را می زنند و می دانستم باید به چه درصدی برسم. خیلی کوشا بودم، برای هر درسی که من درصد آوردم خیلی زحمت کشیدم بخاطر همین به خودم مطمئن بودم که رتبه خوب می آورم. مثلا فکر کنم برای همان زبان که می گویم من سه کتاب تمام کردم. برای ریدینگ و کلوز که پیشرفت کنم. 

 

شما یک روحیه جالبی هم دارید هم از خودتان خیلی تعریف می کنید هم خودراضی نیستید. 

بله.

خیلی ترکیب جالبی در رفتار و نگاه شما وجود دارد. به خودت اطمینان داری ولی خودپسند و از خود راضی نیستی.

من اعتماد به نفس خوبی دارم و باور دارم که در هر کاری اگر نصف امکانات باشد آنقدر تلاش می کنم که به آن برسم و فکر می کنم این اخلاق خوبی باشد که از خودت راضی نباشی من دوست دارم چون اگر از خودت راضی باشی امکان پیشرفت نداری. من ناراحت نیستم این رتبه را آورده ام ولی راضی نیستم یعنی می توانستم بیشتر بیاورم یعنی می خواهم پیشرفت های بعدی را هم داشته باشم.

 گفتگو: کاظم قلم چی

پیاده سازی متن: ناهید منجمی

برای مشاهده سایر گفتگو های کاظم قلم چی با رتبه های برتر 1401 کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu