گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با مهدی نیکوکار رتبه‌ی 1انسانی کشور 1402

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با مهدی نیکوکار رتبه‌ی 1 انسانی کشور در کنکور 1402 - اسفراین

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با مهدی نیکوکار رتبه‌ی 1انسانی کشور 1402


مهدی نیکوکار در یک نگاه:

نام شهر: اسفراین (خراسان شمالی)

رتبه‌ی 1 انسانی  منطقه 3

رتبه‌ی 1 انسانی کشور

سابقه عضویت در کانون: 4 سال، از نهم تا دوازدهم، 141 آزمون

نام مدرسه: دبیرستان شهید بهشتی اسفراین

شغل و تحصیلات پدر: بافنده و پایه نهم

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار و پایه نهم

پیاده‌سازی متن: حمید آقالوئی

 

در این سال‌ها به فکر نیفتادید که در سالی در آزمون‌ها شرکت نکنید؟

برنامه‌ریزی من تا حد زیادی وابسته به کانون بود و تمایلی نداشتم که حتی در آزمونی غیبت کنم.

 

شما ویژگی‌های خاصی دارید که در چند سوال به آن‌ها می پردازیم:

شما و خانم نیلگون سپاس (رتبه‌ی 4 تجربی کشور) و خانم سونیا مرادی (رتبه‌ی 9 انسانی کشور) از منطقه 3 هستید و رتبه کشوری کسب کرده‌اید. به‌نظر می‌رسد دانش‌آموزان منطقه 3 که شامل شهرها و روستاهای کوچک است، در حال کسب رتبه‌های کشوری هستند. نظر شما چیست؟

به‌نظرم با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد و دانش‌آموزانی که در این مناطق زندگی می‌کردند، توانستند رتبه‌های خوبی کسب کنند، باعث الهامی برای بقیه دانش‌آموزان این مناطق شد که زندگی در این مناطق نمی‌تواند مانعی در کسب این نتایج شود.

 

نکته خاص دیگر شما این است که مدال طلای المپیاد ادبیات را دارید و می‌توانستید بدون کنکور و در رشته‌ای که علاقه دارید ادامه تحصیل بدهید. چرا این قدر جدی درس خواندید که به این جایگاه برسید؟

المپیاد هدف اصلی من نبود و در واقع من به دلیل علاقه به ادبیات در المپیاد شرکت کردم و فکر نمی‌کردم مدال طلا را کسب کنم. در دورانی که المپیاد را پیش می‌بردم برای کنکور هم تلاش می‌کردم.

 

در طول سال و در کامنت‌های سایت کانون دانش‌آموزان بیان می‌کردند که مهدی نیکوکار رتبه‎ی 1 کشور را کسب خواهد کرد. 

دوستانم این موارد را برای من تعریف می‌کردند ولی خودم شخصا این کامنت‌ها را ندیده بودم.

 

از شرایط خانوادگی خودتان بگویید.

پدر و مادرم تحصیلات بالایی نداشتند ولی این روحیه را به‌صورت اکتسابی داشتند که به من روحیه بدهند.


در مصاحبه شما دیدیم که گفته بودیم که شغل پدرتان دائمی نبوده. توضیح می‌دهید؟

پدرم کارهای مختلفی از قبیل بافندگی، آشپزی و کار در باغ و مزارع را انجام می‌دهند که این کارها با توجه به فصول تغییر می‌کرد.

 

پدر شما کارگر است و کار ایشان ثابت نبوده ولی شما توانسته‌اید به این جایگاه برسید. پدر و مادر شما از لحاظ آموزشی چه کاری برای شما انجام می‌دادند؟ 

چون به‌طور یقین می‌گویم که اگر یک سری کار را پدر و مادر شما انجام نمی‌دادند نمی‌توانستید به این چایگاه برسید. مثلا عبدالله رئیسی که رتبه 2 انسانی را از روستای کله‌گان شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان کسب کرده بودند، پدرشان تا اول دبستان درس خوانده بود. عبدالله می‌گفت پدر من بدون استثنا ماهی یک بار به مدرسه می‌آمد در حالی که بقیه اولیا این کار را انجام نمی‌دادند.

پدر من بیشتر درگیر کارشان بودند ولی بر تحصیل من نظارت داشتند. اما نقش مادرم پررنگ‌تر بود و از قبل دبستان اشتیاقی نسبت به درس و تحصیل در من به‌وجود آورده بودند. پدر و مادرم می‌گفتند: "باید به دنبال تحصیل بروی و می‌دانیم که می‌توانی در این مسیر موفق شوی." خودشان جایگاه علمی بالایی نداشتند ولی ارزش علم و تحصیل را می‌دانستند.

 

شما با تجربه عملی خودتان توانستید چنین جایگاهی را کسب کنید. فکر می‌کردید که ممکن است به این جایگاه برسید؟

از سال دهم هدف من کسب این جایگاه و رتبه تک‌رقمی بود.
 

برای درس‌خواندن چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟

از تابستان سال دهم به یازدهم با پیش‌خوانی درس‌های سال یازدهم و دوازدهم را هم می‌خواندم و بخشی از برنامه‌ام  مطابق با برنامه راهبردی کانون بود. البته من جلوتر از برنامه راهبردی حرکت می‌کردم.

 

در فاصله دو هفته برنامه‌ی خاصی داشتید؟

هفته اول را به پیشروی مباحث اختصاص می‌دادم و البته تست هم کار می‌کردم و مرور هم داشتم اما بیشتر حجم برنامه من در هفته دوم، تست‌زنی و مرور بود. البته در هفته دوم روخوانی متن کتاب را دوباره داشتم.

 گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با مهدی نیکوکار رتبه‌ی 1انسانی کشور 1402

در روش‌های مطالعه کجا شبیه بقیه بودید و در کجا با بقیه متفاوت بودید؟

مثلا در عربی مثل بقیه بچه‌ها متن را روخوانی کرده، مسئله حل کرده و تست می‌زدم اما در درس فلسفه روش مطالعه‌ام متفاوت با سایرین بود. اولین کاری که برای این درس می‌کردم این بود که مطالب کتاب را جزء به جزء و ریز به ریز می‌خواندم و بعد یک فرصتی را برای تفکر فلسفی روی همان متن می‌گذاشتم و در نهایت درس‌نامه کتاب کمک درسی را خوانده و تست می‌زدم.

 

در زمان مطالعه به چه میزان درس می‌خواندید و به چه میزان تست کار می‌کردید؟

در برخی درس‌ها مثل تاریخ و جغرافی باید روخوانی بیشتر باشد و من متن کتاب را بیشتر می‌خواندم ولی در دروسی مثل ریاضی و علوم و فنون بیشتر وقتم را روی تست‌زدن می‌گذاشتم. در درس ریاضی 95درصد زمانم را روی تست و 5درصد را به خواندن کتاب اختصاص می‌دادم یا مثلا در درس علوم و فنون 30درصد زمانم را برای روخوانی و 70درصد زمانم را به تست زدن اختصاص می‌دادم. در درسی مثل فلسفه و منطق 60درصد تست و 40درصد زمانم را به خواندن کتاب اختصاص می‌دادم.

 

برخی از افراد می‌گویند تست‌زدن باعث یادگیری سطحی شده و یادگیری عمیق اتفاق نمی‌افتد و افراد در حیطه دانش و محفوظات باقی می‌مانند. نظر شما چیست؟

بستگی به سطح تست هم دارد. طبیعی است که هر تستی نکاتی دارد که در کتاب نیست و وقتی استخراج می‌شود می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. متن کتاب هم مهم است و این دو کار باید هم‌زمان انجام شود.

فکر می‌کنید اگر کسی با فوت‌وفن درس‌ها را یاد گرفته باشد می‌توانست به سوالات کنکور تیر امسال پاسخ دهد؟

در درس ریاضی، ادبیات اختصاصی و فلسفه و منطق که اصلا نمی‌توانست نتیجه مطلوبی کسب کند و شاید در درسی مثل جامعه‌شناسی و اقتصاد می‌شد نتیجه گرفت.

 

نمرات امتحانات نهایی شما در هر درس چند شد؟

فارسی 20، دینی 19.5، زبان 19، عربی 20، ریاضی 20، جامعه شناسی 19.75، علوم و فنون 20، تاریخ 20، جغرافی 19.5، سلامت و بهداشت 18.75، فلسفه و منطق 20 و معدل من 19.73 و تراز سوابق من 11370 شد.

 

در برنامه‌ریزی برای کنکور دی چگونه عمل کردید؟

 در تابستان منتهی به دوازدهم، دهم و یازدهم را تمام کرده بودم. در همان تابستان نیم سال اول دوازدهم را هم جمع کردم و تصمیم داشتم در نیم سال اول دوازدهم، نیم سال دوم دوازدهم را هم کار کنم اما در دروس حفظی مثل تاریخ و جغرافیا نتوانستم برای کنکور دی به اهدافم برسم.

 

از کدام امکانات سایت کانون استفاده می‌کردید؟

بخش نفرات برتر را مادرم می‌دید. از صفحه مقطع برای استفاده از نمونه سوالات امتحانی و از صفحه شخصی برای دیدن کارنامه‌ها استفاده می‌کردم.

 

از کدام یک از منابع کانون استفاده می‌کردید؟

من از کتاب‌های آبی علوم و فنون، عربی و ریاضی کانون استفاده می‌کردم. این کتاب‌ها برای آشنایی با انواع تیپ‌های تست‌ها مفید و چون درس‌نامه خلاصه‌ای دارد، برای مرور خوب است.

 

چه رشته‌ای را در دانشگاه انتخاب می‌کنید؟

حقوق دانشگاه تهران. اگر این امکان را داشته باشم می‌خواهم هم حقوق و هم ادبیات را با هم بخوانم و به درجه دکتری رسیده و استاد دانشگاه شوم. ادبیات بخشی از علاقه من است و در سال کنکور هم به خواندن شعر و رمان می‌پرداختم؛ دیوان حافظ، بوستان و گلستان سعدی، بخشی از مثنوی معنوی، شاهنامه و حتی بیدل دهلوی را می‌خواندم. کتاب‌هایی از قبیل صور خیال استاد شفیعی کدکنی، تاریخ معاصر شمس لنگردی و...هم مطالعه کرده‌ام.

 

مطلبی هست که بخواهید اضافه کنید؟

نگرش نادرستی که بین دانش‌آموزان است که فکر می‌کنند هر فردی که رتبه تک‌رقمی می‌شود به دنبال مشاوره و پول‌ درآوردن می‌رود و من می‌خواهم که با تمرکز در زمینه کاری خودم این دیدگاه را عوض کنم.

 

برای مشاهده سایر مصاحبه‌های کاظم قلم‌چی با رتبه‌های برتر کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu