گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علیرضا بابایی، رتبه 2 انسانی کشور 1402

فلسفه و منطق، فنی‌ترین درس کنکور انسانی است به این صورت که داوطلب فکر می‌کند که تست را بلد است و وقتی پاسخ آن را می‌بیند متوجه می‌شود که آن سوال را غلط زده است.خب این اتفاق،‌اتفاق خیلی مهمی است

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با علیرضا بابایی، رتبه 2 انسانی کشور 1402

علیرضا بابائی در یک نگاه

نام شهر : تهران

رتبه کنکور ۱۴۰۲ : رتبه ۱ منطقه ۱ و رتبه ۲ کشوری رشته انسانی

مدرسه : ماندگار البرز

میانگین تراز: 7864

سال‌های حضور در کانون: 1 سال

تعداد کل آزمون‌ها: 12 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس مدارک پزشکی ـ خانه‌دار

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس کشاورزی ـ کارمند


پیاده سازی متن: مریم موسی‌زادگان


 لطفا خودتون و معرفی کنید:

علیرضا بابایی هستم رتبه‌ی یک منطقه یک و دو کشوری کنکور انسانی 1402 از شهر تهران.

 

 یه تغییری که به نظر می‌رسه در سال‌های اخیر رخ داده این است که هم بچه‌های تهران به سمت رشته‌ی انسانی گرایش پیدا کرده‌اند و هم رتبه‌های خوبی در رشته‌ی انسانی در تهران کسب می‌کنند و تنوع انتخاب رشته هم بیشتر شده یعنی بچه‌ها با انگیزه‌های خاص خودشون یک رشته خاص را انتخاب نمی‌کنند نظر شما راجع به این موضوع چیست؟

بله خدا رو شکر رشته‌ی انسانی کم کم جایگاه خودش را بین مردم پیدا می‌کند و این باعث خوشحالی است چرا که من علوم انسانی را زیربنای توسعه‌ی هر کشوری می‌دانم.

 

خب  پدر و مادرتان هیچ کدام در رشته‌ی انسانی نبودند نظرشان موقعی که دیدند شما می‌خواهید به رشته‌ی انسانی بروید،‌ چه بود؟

وقتی علاقه‌ی من را به دروس علوم انسانی دیدند  خدا رو شکر من را در انتخاب آزاد گذاشتند و حمایتم کردند، ممنونم ازشون.

 

هدفتون برای ادامه رشته چیست؟ شما برای انتخاب رشته و ادامه‌ی شغل به چه رشته‌ای فکرمی‌کنی؟

 خب من رشته‌ی حقوق دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنم و دوست دارم هر سه مقطع تحصیلی را در همان دانشگاه سپری کنم.

 

 خب امسال تغییراتی که در کنکور رخ داد یک مقدار برای بچه‌ها چالش ایجاد کرد. شما کنکور دی و کنکور تیر را چطوری تلفیق کردی؟

من از همون ابتدای پایه دهم خودم را یک کنکوری می‌دانستم برای همین سبک زندگی و طرز مطالعه‌ام را کنکوری چیدم. از ابتدای پایه دوازدهم یعنی از همان تابستان کنکور را هدفم قرار دادم و با روزی 14 ساعت مطالعه تلاش می‌کردم که به طور کامل به بودجه بندی کنکور دی برسم و بهترین خودم را در کنکور ارائه بدهم. 


برخی می‌گویند کسانی که تست می‌زنند محفوظات آنها قوی می‌شود و دانش‌شان سطحی است و یادگیری عمیق ندارند، شما نظرتان چیست؟ 

من سعی می‌کردم،‌ با استفاده از کتاب درسی و جزوه  خیلی خوب به درس‌نامه مسلط شوم و تمامی دروس را آن‌طوری که معلم برای بچه‌ها تدریس می‌کند بلد باشم و بعد به سراغ تست بروم. به همین دلیل به تمامی‌ مفاهیمی کتاب درسی کاملاً مسلط بودم.


زمان‌هایی که مدرسه می‌رفتین چند ساعت در روز درس می‌خواندید؟  در زمانی که مدرسه نمی‌رفتین چطور بود؟

خدا رو شکر مدرسه به من اجازه داد که سر کلاس‌ها حاضر نشوم و این خیلی به من کمک کرد برای همین حدود هر دو هفته یک بار من مدرسه می‌رفتم، درواقع یک سری می‌زدم تا ببینم اوضاع مدرسه به چه صورت است.

 

 شما در روش‌های مطالعه قاعدتا در بعضی از جاها شبیه بقیه دانش‌آموزها مطالعه می‌کردید و در بعضی جاها روش‌های خود را داشتید می‌تونید بگید که در کدام درس روشتان مثل بقیه بود؟ کجاها روش ویژه‌ی خودتون داشتید؟

من فکر می‌کنم در دروسی مثل جامعه‌شناسی و روانشناسی یا حتی اقتصاد من روش خاص و ویژه‌ای نداشتم مثل بقیه‌ی بچه‌ها کتاب درسی را مطالعه می‌کردم و به تست‌زنی می‌پرداختم ولی میخوام کمی بیشتر درباره‌ی درس منطق و فلسفه صحبت بکنم به نظرم این درس،‌ فنی‌ترین درس کنکور انسانی است به این صورت که داوطلب فکر می‌کند که تست را بلد است و وقتی پاسخ آن را می‌بیند متوجه می‌شود که آن سوال را غلط زده است.خب این اتفاق،‌اتفاق خیلی مهمی است و باید دانش‌آموز سعی کند این مشکل را برطرف کند.

 من روی کتاب درسی خیلی تمرکز کردم خط به خط آن را خوانده و خط‌کشی می‌کردم سعی می‌کردم به تک‌تک واژه‌های کتاب مسلط شوم و بعد با توجه به کمبود منبع در درس منطق و فلسفه یک بانک تست به کمک دوستم طراحی کرده  و از آن بانک تست می‌زدم. این بانک به نظرم خیلی کمک کرد.

 

نام آن دوستتون چه بود ؟

 آقای محمدعلی شیری رتبه 420، ما همکلاس بودیم .

 

خب همین جا این را بپرسم بعضی از مردم فکر میکنن بچه‌هایی که رتبه‌های یک رقمی دارند، آدم‌های منزوی و درون‌گرایی هستند و ارتباطات خوبی با خانواده و با دوستان ندارند. شما در این زمینه توضیح بدید خودتون چطور بودین؟

 بله خب من خودم را انسان درون‌گرایی می‌دانم. در سال کنکور هم ارتباطاتم را سعی کردم محدود بکنم ولی به هیچ عنوان قطع نشد. ارتباط خوب و نزدیکی با فامیل و دوستانم دارم و امسال صرفا شکل ارتباط تغییر کرد. مثلا سال‌های گذشته دوستانم را به شکل حضوری می‌دیدم ولی در سال دوازدهم به تماس تلفنی تغییر کرد تا وقتم را صرفه جویی کنم. به هر حال وقتی کنکور محور زندگی قرار می‌گیرد باید بقیه امور هم متناسب با همان چیده شود.

 

موضوع زمان مطالعه، یک جنبه‌ی دیگری هم دارد آن هم این‌ است که تقسیم‌بندی ساعت‌های مطالعتون به تست زدن و روخوانی و مطالعه چطوری بود؟ چند درصد وقتتون را شما تست می‌زدید و جند درصد متن کتاب را می‌خواندید و روخوانی و مطالعه داشتید؟

واحدهای مطالعاتی من عموما بین 75 تا 90 دقیقه بود که در این دقایق حدود 15 دقیقه کتاب را به جهت مرور می‌خواندم و بقیه‌ی زمانم را به تست زدن اختصاص می‌دادم. از 75 دقیقه 15 دقیقه یعنی 20 درصد روخوانی بود و 80 درصد هم تست زنی .

 

در همه‌ی درس‌ها چنین بود؟ مثلا در درس ریاضی؟

 خب سهم تست و روخوانی کم و زیاد داشت من میانگین را عرض کردم خدمتتان. مثلاً در درس ریاضی روخوانی و مطالعه‌ی کتاب واقعا به اون صورت وجود نداشت صرفا یه سری فرمول کلی داشت که آن‌ها را خاطر داشتم و بیشتر تست حل می‌کردم.

 

شما در صحبت‌هایی که قبلا مطرح کردیند و در دفترچه قهرمان پیوستگی هم آمده اشاره کردین که کتابچهای اشتباهات داشتین، این یک کار جالبی بود در مورد آن توضیح دهید:

 بله خب من یه دفترچه اشتباهات داشتم که برای همه‌ی دروس بود حالت کلاسور داشت که می‌توانستم به آن برگه اضافه بکنم و اشتباهات سر جلسه آزمون را با پاسخ نامه‌ی آزمون‌ها و هنگام تحلیل در آن یادداشت می‌کردم و تا سر آزمون اصلی که کنکور سراسری بود آن اشتباهات تکرار نشود چون احتمال تکرار در آن‌ها بود،  با توجه به اینکه اشتباه در ذهنم رفته بود و اصلاحش زمان می‌برد.

من آن دفترچه را هر هفته قبل از آزمون‌ها مطالعه می‌کردم، در این دفتر سوال را نمی‌نوشتم و نکات آن سوال را یادداشت می‌کردم چون ممکن است آن نکته در قالب سوال دیگری مطرح شود.

 

 شما آزمون‌ها را چطوری بررسی می‌کردین روز جمعه بررسی می‌کردین یا زمان دیگری ؟ روش شما برای بررسی آزمون چطور بود؟

 بله جمعه بعد از این‌که کارنامه منتشر می‌شد، من تحلیل آزمون را آغاز می‌کردم دفترچه سوال و پاسخ نامه‌ی کلیدی و تشریحی را کنار هم گذاشته و چک می‌کردم. سوال‌های درست را تیک زده و از کنارش عبور می‌کردم،  سوالاتی که کنارش دایره زده بودم یعنی سوالایی که با شک پاسخ داده بودم را حتی اگر درست باشند و سوالات نزده و غلط را به صورت کامل با پاسخنامه‌ی تشریحی بررسی می‌کردم ونکات مربوط به اشتباهاتم را به دفترچه‌ی اشتباهات منتقل می‌کردم، تا دیگر تکرار نشود.

 

شما چندمین نفر از رتبه‌های یک رقمی هستین که به این موضوع اشاره کردین که سوال‌هایی که درست پاسخ دادین اما درآن‌ها شک داشته و مطمین نبودید را دو مرتبه می‌رفتید و کار می‌کردید، در هر آزمون معمولاً چند غلط داشتید؟

 هر آزمون معمولا پونزده تا غلط داشتم که تقریبا ثابت بود، البته در ابتدا حدود 21 غلط در آزمون‌ها داشتم که به تدریج کم شد و به حدود 11 الی 12 تا رسید.

 

در خود کنکور چقدر اشتباه داشتی؟

کنکور را من چک نکردم.

 

تراز سابقه‌ی تحصیلی و کنکورتان چند شد؟

تراز کنکور سراسری‌ام 13610 و تراز سوابق تحصیلی‌ام 1270 شد.


متعادل بود؟

خیر، تراز سوابق تحصیلی به شدت از حد انتظاراتم پایین‌تر شد و فکر کردم رتبه‌ام را خیلی خراب کند باز خدا رو شکر یه نفر خراب کرد.


 چطور بود به امتحان نهایی زیاد فکر نکردین؟

 خب من اگر می‌دونستم که کنکور دی و تیر قرار نیست هم‌ترازی بشوند. با توجه به همون درصد در نوبت اول کنکور دیگه مطالعه‌ی کنکوری متوقف می‌کردم و صرفا به امتحان نهایی توجه می‌کردم. ولی از اونجایی که سازمان سنجش رسما و شفاف درباره‌ی هم‌ترازی به ما موردی را اعلام نکردند من مطالعه کنکوری ادامه دادم و تا همون تیر ماه پیش رفتم تا تیر هم با بهترین کیفیت شرکت بکنم اگر خب متوقف می‌شد، شاید امتحان نهایی را بیشتر مطالعه می‌کردم.

 

 خب حالا اگه یه بار دیگه بخوایم برگردین و با بخواهید به بچه‌های امسال توصیه کنید چه می‌گویید، به امتحان نهایی بیشتر توجه کنن؟

 بله به خصوص دروس عمومی و بچه‌ها باید اهتمام ویژه داشته باشن درسی مثل سلامت و بهداشت مقفول بین بچه‌ها، من در درس سلامت و بهداشت پایین‌ترین نمره را بین دروس کسب کردم یا دروس دیگه مثل فارسی، دینی و زبان ، مطالعه برای امتحان نهایی کار یکی دو روز و شب قبل امتحان نیست و باید خیلی جدی به بررسی بکنند و زمان  اختصاص دهند تا انشالله بهترین نمره را بگیرند؛ چون تراز خیلی خوبی به آن ها می‌دهد.

 

 هدف شما چیست و چه رشته‌ای را می‌خواهید انتخاب کنید؟ آینده‌تون را چطوری می‌خواهید بسازید؟

 بله رشته حقوق دانشگاه تهران انتخاب‌ می‌کنم انشاالله، و دوست دارم به لطف خدا هر سه مقطع تحصیلی را در همین دانشگاه سپری بکنم.


 شما چطور شد اومدین کانون؟ خودتون تصمیم گرفتین یا مدرسه پیشنهاد داد؟

 مدرسه همه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم را در کانون ثبت نام می‌کرد خب من هم دانش‌آموز همان مدرسه بودم.

 

 خودت اگر قرار بود تصمیم بگیری چه کار می‌کردی؟

 با توجه به جامعه‌ی آماری بالای آزمون‌های کانون، به احتمال قوی کانون را همچنان انتخاب می‌کردم.

 

 الان سال به سالم هم که می‌بینیم که بچه‌های رشته‌ی انسانی هم همان‌طور که خودتون گفتین خیلی کار را جدی‌تر می‌گیرند و تنوع انتخابشان هم خیلی بیشتر شده، یعنی حالا درسته که شما به رشته‌ی حقوق می‌روید ولی خیلیا هستن که رشته ی دیگری را انتخاب می‌کنند؟

 بله چون علوم انسانی رشته‌ها‌ی جذاب زیادی دارد من خودم فلسفه را بسیار دوست دارم ادبیات فارسی خیلی جذاب است، ادبیات عرب، علوم سیاسی و حتی تاریخ رشته‌ی خوب زیاد داره و برای همین خدا رو شکر بچه‌ها اسیر اسم بعضی از رشته‌ها نمی‌شوند و انتخابی که خودشان دوست دارند را انجام می‌دهند.

 

 امروز که اومدین خیلی از دوستانی که رتبه‌های تک رقمی هستند را دیدین و با بچه‌های انسانی آشنا شدید، کسی هستش که با او گفتگویی کرده باشید و دوستیتون را با ایشون ادامه بدین؟

 بله دوست دارم انشالله با آقای نیکوکار دوستیمون را ادامه بدهم. ایشان خیلی پسر گل و مودبی هستند، انشاالله که در خدمتشان باشم.

 

خود شما هم خیلی نخبه و دانشمند جوان و عالی هستین اگر نکته‌ای هست که می‌خواهید،  خودتون تکمیل کنید، بفرمایید:

 بله من دوست دارم از همین‌جا از مادر محترم تشکر و قدردانی کنم چرا که از همون ابتدای تحصیل روند تحصیل من را زیر نظر داشتند و پیگیری می‌کردند. بعضی جاها در مقطع ابتدایی از معلم‌هایم جلوتر بوده و برایم نمونه سوال در دفتر می‌نوشتند تا حل بکنم و به مفاهیم کتاب مسلط بشم. در دوره‌ی متوسطه‌ی اول یا حتی پایه دهم که جزو متوسط دوم هست ، ایشان به عنوان بهترین مشاور برایم بودند و روند تحصیلی ام را همچنان پیگیری می‌کردند، برنامه‌ریزی‌های درسی من بر عهده‌ی ایشان بود.

 واقعا از مادرم ممنونم و دست‌بوس ایشان هستم.

 

برای مشاهده سایر مصاحبه‌های کاظم قلم‌چی با رتبه‌های برتر کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu