انتخاب‌رشته برای نهمی‌ها

در نظام جدید وقتی کلاس نهم را تمام می‌کنید باید برای ادامه تحصیل رشته‌ای را انتخاب کرده و درآن رشته تحصیل کنید.

انتخاب‌رشته برای نهمی‌ها

در نظام جدید وقتی کلاس نهم را تمام می‌کنید باید برای ادامه تحصیل رشته‌ای را انتخاب کرده و درآن رشته تحصیل کنید. به هر دانش‌آموز کارنامه‌ای داده می‌شود که باتوجه به نمراتش در درس‌های مختلف رشته‌های پیشنهادی مشخص شده است.

اگر در دروس ریاضی و فیزیک نمره‌ی خوبی دارید رشته‌ی ریاضی اولین اولویت پیشنهادی برای شما است و سپس رشته‌های دیگر به شما پیشنهاد می‌شود.

رشته‌های متنوعی در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها وجود دارد رشته‌ها در ۳ شاخه هستند: شاخه‌ی نظری، شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای، شاخه‌ی کاردانش. در شاخه‌ی نظری رشته‌هایی مانند تجربی و ریاضی و... وجود دارد. شاخه‌ی فنی مثل رشته‌ی حسابداری و شاخه‌ی کاردانش مثل رشته‌ی طراحی دوخت، کامپیوتر و... .

می‌توان انتخاب‌رشته را یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هرکسی دانست چون آینده‌اش رقم‌خواهدخورد.

برای انتخاب‌رشته باید به نکاتی توجه کنید:

۱. علاقه: مهم‌ترین موضوع در هرچیزی علاقه است. اگر به رشته‌ای واقعا علاقه دارید آن را انتخاب کنید و انتخاب اولتان باشد.

۲. توانایی: باتوجه به کارنامه‌ای که دراختیارتان قراردارد انتخاب کنید. مثلا اگر در حفظ کردن مشکل دارید رشته‌ی انسانی انتخاب خوبی نیست.

3. رشته‌ی دانشگاهی: از هررشته‌ای در مدرسه می‌توان بعضی رشته‌ها را بعد از کنکور دادن در دانشگاه انتخاب کرد. مثلا برای رفتن به رشته‌های مهندسی بهتر است در رشته‌ی ریاضی در دبیرستان تحصیل کرده باشید.

۴. اشتغال: اگر شاغل بودن درآینده برایتان مهم است از همین حالا به فکر باشید که چه شغلی مناسب شماست و می‌خواهید چه‌کاره باشید.

سعی کنید دیگران را نسبت به انتخاب خود راضی کنید، چون شما هستید که می‌خواهید این راه را ادامه دهید.

پس به نکات توجه کنید و حتما با یک مشاور هم دراین‌باره مشورت کنید تا درانتخاب یاری‌تان کند.

امیدوارم این متن کمکی حتی کوچک به شما عزیزان کرده باشد.

Menu