گفت‌وگو با معصومه خوشکام، دبیر تاریخ

من معصومه خوشکام، کارشناس ارشد تاریخ هستم و 20 سال سابقه‌ی تدریس تاریخ در مقطع دبیرستان را دارم.

گفت‌وگو با معصومه خوشکام، دبیر تاریخ

از کودکی معلمی را دوست داشتم


لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من معصومه خوشکام، کارشناس ارشد تاریخ هستم و 20 سال سابقه‌ی تدریس تاریخ در مقطع دبیرستان را دارم.

چه شد که به سمت معلمی گرایش پیدا کردید؟

من از کودکی هم معلمی را خیلی دوست داشتم و با علاقه‌مندی زیادی این شغل را انتخاب کردم. پدرم در انتخاب رشته کاملاً مرا آزاد گذاشت و با این‌که این رشته در آن زمان زیاد مورد استقبال نبود با حمایت پدرم رشته‌ی انسانی را انتخاب کردم. کارم را خیلی دوست دارم و در سال 92 نیز موفق به کسب عنوان دبیر فداکار استان تهران شدم.

این عنوان را به چه دلیل کسب کردید؟

سال 91 دیسک کمر داشتم و با دستور پزشک مجبور بودم استراحت کامل داشته باشم. چون در آن زمان کسی نبود که به جای من در کلاس‌ها حاضر شود به اصرار دانش‌آموزان و حمایت مدیر مدرسه و نیز رئیس آموزش و پرورش منطقه‌ی 15، در طبقه‌ی همکف شرایط را برایم فراهم کردند و تخت گذاشتند که فشاری بر مهره‌های کمرم وارد نشود و در همان حالت حدود 4 ماه به دانش‌آموزانم درس دادم.

آیا روش خاصی برای تدریس تاریخ دارید؟

تاریخ درسی متنی است و چون از گذشته می‌گوید برای اغلب دانش‌آموزان زیاد جذاب نیست. این هنر معلم است که بتواند با روش‌های خاصی دانش‌آموزان را به تاریخ علاقه‌مند کند. من سعی می‌کنم تاریخ را به صورت داستان و قصه تدریس کنم تا کسل‌کننده نباشد. خوشبختانه موفق هم بوده‌ام و دانش‌آموزان علاقه‌ی زیادی به تاریخ پیدا کرده‌اند و خوب درس می‌خوانند. سعی می‌کنم پرانرژی باشم و به آن‌ها اعتمادبه‌نفس و روحیه بدهم. کلاس ما خیلی شاد است و آن قدر با آن‌ها رابطه‌ی دوستانه دارم که گاهی در کلاس‌های دیگر از معلمان فرصت می‌خواهند که تاریخ بخوانند تا شرمنده‌ی من نشوند.

در طول این سال‌ها خودتان چه‌قدر تغییر کرده‌اید؟

در این 20 سال با دانش‌آموزان مختلف سروکار داشته‌ام که هر کس به‌نوعی چیزی به من یاد داده‌ است. ما در کلاس گفت‌وگوهای متنوعی در مورد تاریخ داشته‌ایم که همه‌ی این‌ها به من کمک کرده که در این حرفه پیشرفت و رشد داشته باشم. الان اطلاعات و نوع برخوردی که با دانش‌آموزان دارم خیلی متفاوت از سال‌های اولیه‌ی تدریسم است. من تأثیر زیادی از دانش‌آموزانم گرفته‌ام.

از نظر معلمی مثل شما منابعی غیر از کتاب درسی چه‌قدر مفید است؟

هر چه منابع بیش‌تر باشد دید دانش‌آموز نسبت به موضوع گسترده‌تر می‌شود. من به عنوان معلم به دلیل مطالعه‌ی بیش‌تر نسبت به دانش‌آموزانم دید بازتری دارم. به نظرم منابعی غیر از کتاب درسی ابزار ضروری برای درک عمیق مفاهیم است.

Menu