گفت‌وگو با حمیدرضا علیجانی، دبیر فیزیک از تهران

اوایل علاقه نداشتم اما به‌تدریج به فیزیک علاقه‌مند شدم. حتی در مقطع کارشناسی ارشد هم همین رشته را ادامه دادم.

گفت‌وگو با حمیدرضا علیجانی، دبیر فیزیک از تهران

یاد دادن احساس مفید بودن به من می‌دهد


لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من حمیدرضا علیجانی هستم و 28 سال سابقه‌ی تدریس فیزیک در مقطع دبیرستان را دارم.


چه شد که معلمی را انتخاب کردید؟

من به درس فیزیک علاقه‌ی چندانی نداشتم اما چون در دانشگاه خوارزمی در رشته‌ی فیزیک قبول شدم این رشته را ادامه دادم. کارشناسی ارشد را هم در گرایش فیزیک حالت جامد در دانشگاه رجایی پشت سر گذاشتم. در حال حاضر معلمی را دوست دارم و اگر زمان به عقب برگردد باز هم معلمی را انتخاب می‌کنم. هر روز که به مدرسه می‌روم تمام مشکلاتم را فراموش می‌کنم. بودن با بچه‌ها برایم لذت‌بخش است و یاد دادن احساس مفید بودن به من می‌دهد.


در چه شهرهایی خدمت کرده‌اید؟

من متولد تهران هستم و اغلب در تهران تدریس کرده‌‌ام. مدتی در سیستان و بلوچستان و دو سال هم در منطقه‌ی آزاد کیش خدمت کرده‌ام. در آبادان و خوزستان هم درس داده‌ام. همسرم شیمی خوانده و مدیر مدرسه است. شاغل بودن او باعث شده فشار اقتصادی را احساس نکنم و از معلمی لذت یاد دادن برایم کافی باشد.


شما گفتید که علاقه‌ای به فیزیک نداشتید. چگونه توانسته‌اید 28 سال فیزیک تدریس کنید؟

اوایل علاقه‌ نداشتم اما به‌تدریج به فیزیک علاقه‌مند شدم. حتی در مقطع کارشناسی ارشد هم همین رشته را ادامه دادم.


داشتن تسلط علمی بخش مهمی از حرفه‌ی معلمی است اما در کنار آن مهارت‌های ارتباط با دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد. شما در این دو زمینه چگونه هستید؟

وقتی کسی در مسیر آموزش قرار می‌گیرد این دو مانند دو بال هستند که در کنار هم عملکرد معلم را ارتقا می‌بخشند. من هر جا احساس می‌کردم در یکی از این دو ضعیف هستم سعی می‌کردم آن را تقویت کنم. بارها احساس کردم که از لحاظ علمی ضعف دارم و سعی کردم آن را تقویت کنم. گاهی در کلاس احساس می‌کردم ارتباطم با دانش‌آموزان با چالش مواجه شده‌ است. سعی می‌کردم اشتباهاتم را جبران و اصلاح کنم.


فکر می‌کنید تکنولوژی و منابع کمک‌آموزشی چه‌قدر به ارتقای کار معلمان کمک می‌کند؟

در حال حاضر اگر معلمان ارتباط خود را با تکنولوژی و منابع کمک‌آموزشی قطع کنند به‌سرعت از دانش‌آموزان عقب می‌افتند. من با وجود 28 سال سابقه‌ی تدریس، هر شب مطالعه می‌کنم و بعد در کلاس حاضر می‌شوم. امروزه معلمان نیاز فراوانی به مطالعه و افزایش اطلاعات خود دارند.


چه روش خاصی در این سال‌ها داشته‌اید که برای‌تان خاطره‌ساز شده است؟

در این سال‌ها به تجربه دریافتم که هر گاه با دانش‌آموزان ارتباط بهتر و صمیمانه‌تری داشته باشم درک آن‌ها از فیزیک بهتر خواهد بود. به نظرم اولین کاری که یک معلم باید انجام دهد نفوذ در قلب دانش‌آموز است؛ آموزش به دنبال آن می‌آید.

 حمیدرضا علیجانی، دبیر فیزیک از تهران


Menu