گفت‌وگو با ابراهیم نصرتی، دبیر ریاضی از شهر سراوان

من ابراهیم نصرتی، دبیر ریاضی متوسطه‌ی اول و دوم هستم و در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان سراوان زندگی می‌کنم. امسال از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شدم.

گفت‌وگو با ابراهیم نصرتی، دبیر ریاضی از شهر سراوان

من هم از دانش‌آموزانم یاد می‌گیرم



لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من ابراهیم نصرتی، دبیر ریاضی متوسطه‌ی اول و دوم هستم و در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان سراوان زندگی می‌کنم. امسال از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شدم و بلافاصله تدریس را شروع کردم.


این شغل را با چه انگیزه‌ای انتخاب کردید؟

در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم با کمبود معلم ریاضی مواجه است. هدفم این بود که بتوانم سطح ریاضی دانش‌آموزان را ارتقا دهم. ما دانش‌آموزان بااستعدادی داریم اما نیروی کارآمدی که این استعدادها را شکوفا کند کم است. معلمان خوبی در درس فیزیک داریم اما چون شهر ما به معلم ریاضی نیاز داشت ترجیح دادم معلم ریاضی شوم.


با توجه به این‌که به‌تازگی تدریس را شروع کرده‌اید با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مهم‌ترین مشکل ما کمبود امکانات است. ما از نظر کتابخانه و فضای آموزشی مشکل داریم. اغلب کلاس‌ها حدود 40 دانش‌آموز دارند و با این‌که در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی تدریس می‌کنم از این نظر با دیگر مدارس فرقی ندارد.


وقتی دانش‌آموز بودید شما هم همین مشکلات را داشتید؟

بله؛ تعداد ما هم در کلاس‌ها زیاد بود.


اگر هنگام تدریس دانش‌آموزی متوجه موضوع نشود چه‌کار می‌کنید؟

سعی می‌کنم موضوع را به او یاد بدهم اما اگر باز هم متوجه نشد برایش کلاس تقویتی می‌گذارم. ما معمولاً هفته‌ای دو بار به طور رایگان کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کنیم.


برخی از دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه‌ی ضعیفی دارند و این موضوع باعث می‌شود در سال کنکور با مشکل مواجه شوند. شما چه راهکاری برای این مسئله دارید؟

دقیقاً همین طور است که می‌گویید. ما باید به جای پیدا کردن مقصر، راهکار آن را پیدا کنیم. ما گاهی در مدرسه با دانش‌آموزانی روبه‌رو می‌شویم که در حد سوم دبستان ضعیف هستند. ما در این مواقع از اداره‌ی آموزش و پرورش تقاضا می‌کنیم معلمانی برای ما در نظر بگیرند که بتوانند در حد این دانش‌آموزان به آن‌ها تدریس کنند تا پایه‌ی آن‌ها به مقطع متوسطه نزدیک شود. این معلمان به مدرسه می‌آیند و با روش تدریس خاصی که مخصوص دبستان است با این دانش‌آموزان کار می‌کنند. من هم برای مقطع متوسطه‌ی اول سعی می‌کنم طوری تدریس کنم که برای متوسطه‌ی دوم مشکلی نداشته باشند.


ترجیح می‌دهید در مقطع متوسطه‌ی اول تدریس کنید یا دوم؟

فرقی برایم ندارد. همه برای من دانش‌آموز هستند و گاهی هم من دانش‌آموز آن‌ها می‌شوم و از آن‌ها یاد می‌گیرم.


برای تدریس ریاضی روش خاصی دارید؟

سعی می‌کنم مباحث ریاضی را به صورت عینی به آن‌ها یاد بدهم. در کتاب درسی مثال‌هایی وجود دارد که گاهی برای دانش‌آموزان این منطقه ناآشناست. من سعی می‌کنم از مثال‌هایی استفاده کنم که بومی این‌جا باشد.


به نظر شما کتاب‌های کمک‌درسی چه تأثیری بر آموزش دانش‌آموزان دارند؟

همان طور که گفتم یکی از مشکلات ما در سراوان، کمبود کتاب و کتابخانه است. به نظرم این کتاب‌ها تأثیر زیادی در فهم مطالب کتاب‌های درسی دارند. وقتی خودم دانش‌آموز بودم از کتاب‌های کانون استفاده می‌کردم و خیلی مفید بودند.

ابراهیم نصرتی، دبیر ریاضی از شهر سراوان


Menu