خاطرات واقعی از رتبه‌های برتر کنکور (2)

یکی از دلایلی که در آزمون‌ها غیبت نمی‌کردم این بود که می‌خواستم کلکسیون سؤالاتم کامل باشد.

خاطرات واقعی از رتبه‌های برتر کنکور (2)

محمدسعيد پورعبدالله از هرسين کرمانشاه، رتبه‌ی 61 ریاضی منطقه‌ی 3، دانشجوی  مهندسي مکانيک دانشگاه اميرکبير

ارزش اشتباهات

یکی از دلایلی که در آزمون‌ها غیبت نمی‌کردم این بود که می‌خواستم کلکسیون سؤالاتم کامل باشد. سؤالات در صفحه‌ی شخصی‌ام از ساده به سخت طبقه‌بندی شده بود و من هم به همان ترتیب پاسخ می‌دادم و نکات به‌سرعت برایم مرور می‌شد. روخوانی کردن کتاب‌ها دانش‌آموز را فریب می‌دهد و ازطرفی خسته می‌کند. من از طریق مرور آزمون‌ها بهترین بازیابی را داشتم. جمله‌ی معروفی بین دانش‌آموزان وجود دارد که می‌گویند سؤالات از جایی که نخوانده بودم طرح شد. به نظر من این یک مزیت است. چون مطالبی که با یک بار خواندن یاد نگرفته‌ایم با آزمون دادن متوجه می‌شویم و باید از اشتباه کردن خوشحال باشیم و چه ابزاری بهتر از آزمون که این اشتباهات را به ما نشان می‌دهد.

محمدسعيد پورعبدالله از هرسين کرمانشاه، رتبه‌ی 61 ریاضی منطقه‌ی 3


نرگس خان‏م‌حمدي، رتبه‏‌ی 99 تجربی از بابل، دانشجوی پزشکي دانشگاه تهران علوم پزشکي

دوستان ارزشمند

نوع انتخاب دوستان در سال کنکور خیلی مؤثر است. من ارتباطم را با تمام شبکه‌های اجتماعی قطع کردم. در شهر بابل اغلب کسانی که مثل من برای سال دوم تلاش می‌کردند نتیجه‌ی خوبی گرفتند و این‌ها حاصل معاشرت ما با هم بود. به هم انگیزه و امید می‌دادیم و موفقیت هر یک از ما در گرو ارتباط با یکدیگر بود. ما دوست داشتیم سال بعد همه با هم خوشحال باشیم. من هیچ وقت در انتخاب دوستانم به رتبه و تراز آن‌ها توجه نداشتم. معیار اصلی من برای دوست‌یابی، توان اشتراک نقاط مثبت به یکدیگر بود. گاهی در یک آزمون انرژی کافی نداشتم اما دوستم که روحیه‌ی بهتری داشت در این زمینه به من کمک می‌کرد. ما در دوستی‌های خود سعی کردیم حال یکدیگر را خوب کنیم. دوستانم را مثل خودم می‌دیدم و موفقیت آن‌ها موفقیت من بود.

نرگس خان‏م‌حمدي، رتبه‏‌ی 99 تجربی از بابل


فربد سمنانی، رتبه‌ی 10 تجربی منطقه‌ی 2 از سمنان، دانشجوی پزشکي دانشگاه تهران

روش مطالعه‌‏ی فردی

من در مورد درس‌‌هاي متني مانند زيست و شيمي کتاب را کنار مي‌‌گذاشتم و اول از همه هر چه به ذهنم مي‌‌رسيد مي‌‌نوشتم. وقتي کتاب را باز مي‌‌کردم کاملاً مي‌‌دانستم که چه مباحثي را بلد هستم و چه مباحثي را بلد نيستم و با اين کار خيلي سريع‌‌تر بازيابي مي‌‌کردم. من در ادبيات مشکل داشتم؛ چون علاقه‌‌ام به اين درس کم بود. تصميم گرفتم کار سخت را اول هفته انجام دهم. در عربي و زبان قوي بودم. بعد از اين‌‌که روشم را در زيست درست کردم سعي کردم در زمان‌‌بندي ادبيات هم روشم را درست کنم. من روي سؤالات ادبيات خيلي وقت مي‌‌گذاشتم و عجله هم باعث افزايش اشتباهاتم مي‌‌شد. بنابراين تصميم گرفتم سؤالات شمارشي را براي آخر آزمون بگذارم تا با عجله پاسخ ندهم. من در عربي قوي بودم و درک مطلب را براي آخر مي‌‌گذاشتم اما بعد از مدتي متوجه شدم وقتي براي آخر مي‌‌گذارم نگرانم مي‌‌کند و هنگام پاسخ به سؤالات زبان به درک مطلب عربي فکر مي‌‌کنم؛ به همين دليل درک مطلب را اول جواب مي‌‌دادم و چون در قواعد خوب بودم براي آخر مي‌‌گذاشتم. دين و زندگي و زبان را خيلي سريع پاسخ مي‌‌دادم تا به سؤالات ادبيات و عربي برگردم.

فربد سمنانی، رتبه‌ی 10 تجربی منطقه‌ی 2 از سمنان


دانشجوی فاطمه میرزایی، رتبه‌ی 876 تجربی‌ منطقه‌ی 3 از کنگاور، دانشجوی پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرج

تلاش

سال دوم از روزي 8 ساعت شروع کردم و هر ماه حداقل يک ساعت اضافه مي‌‌کردم تا اين‌‌که به روزانه 13 ساعت رسيدم. چون استراحت بهتري بين درس‌‌ها داشتم نتيجه‌‌ي بهتري هم گرفتم. سال اول وقتي ترازم کم مي‌‌شد از ترس آن‌‌که در آزمون بعدي هم ترازم کم شود در آزمون شرکت نمي‌‌کردم اما سال دوم رفتارم را کاملاً تغيير دادم. من يک سال ترسيدم و نتيجه نگرفتم؛ اما سال دوم ترس را کنار گذاشتم و مسير جديدي را امتحان کردم که نتيجه‌‌بخش بود.

دانشجوی فاطمه میرزایی، رتبه‌ی 876 تجربی‌ منطقه‌ی 3 از کنگاور


علي خواجو‌‌نژاد، رتبه‌‌ي 1027 منطقه‌‌ي 2  از سيرجان، دانشجوی پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرمان

پایداری و سماجت

برخی به من می‌گفتند چون در خانواده‌ی ما پزشک وجود ندارد فکر پزشکی را از سرم بیرون کنم. می‌گفتند استعداد ندارم و اصلاً باید درس را کنار بگذارم. گاهی برای این‌که با خودم تجدید میثاق کنم به بیمارستان می‌رفتم و در بخش‌های مختلف قدم می‌زدم. وقتی مریض می‌شدم و پزشک درمانم می‌کرد آرزو می‌کردم که روزی من هم بتوانم چنین خدمتی بکنم. به هر حال سعی می‌کردم از سنگ‌هایی که به طرفم پرتاب می‌شد پلی برای موفقیت بسازم. من طبق‌ گفته‌ی حسین بصیر، رتبه‌ی 3 ریاضی، اگر در رفاه کامل بودم هیچ وقت استقامت به خرج نمی‌دادم. محمد استاد‌محمدی، رتبه‌ی 1 ریاضی کشور، یک سال قبل از کنکور پدرش را از دست داد و همیشه برای من جالب بود که چگونه توانسته ادامه دهد. من سعی کردم این افراد را الگوی خودم قرار دهم.

علي خواجو‌‌نژاد، رتبه‌‌ي 1027 منطقه‌‌ي 2  از سيرجان


بخش اول خاطرات واقعی رتبه‌های برتر کنکور را این‌جا بخوانید.

Menu