اگر جای شما بودم ...

خودتان را به جای دانش‌آموزان کنکوری 99 بگذارید. این وضعیت را چگونه پشت سر می‌گذاشتید؟

اگر جای شما بودم ...

خودتان را به جای دانش‌آموزان کنکوری 99 بگذارید. این وضعیت را چگونه پشت سر می‌گذاشتید؟

سامان راست‌روان، رتبه‌ی 47 تجربی منطقه‌ی 2 سال 98

مسیر پرپیچ‌وخم کنکور به آخر خط نزدیک شده و در این مدت باقی‌مانده، هر قدمی که برداشته شود، ارزش و تأثیرگذاری‌اش نسبت به گذشته دوچندان است. حتماً دانش‌آموزان جمع‌بندی را از قبل آغاز کرده‌اند و در میانه‌ی مسیر قرار دارند و حالا خیلی چیزها را می‌دانند. مثلاً می‌دانند که باید سه‌روزیک‌بار از کتاب زرد عمومی و اختصاصی آزمون بدهند و البته در میانه‌ی این روزها مشکلاتشان را برطرف کنند. در ماه پایانی باید به چند نکته توجه ویژه کرد: یکی اینکه به اهداف آزمون‌های کتاب‌های زرد پایبند باشند. دانش‌آموزان باید هر آزمون از کتاب زرد را به‌نوعی کنکور بدانند و از اشکالاتی که در هر آزمون برایشان پیش می‌آید، چراغ راه درست کنند تا مسیر برنامه‌ریزی‌شان در روزهای آینده روشن شود. موضوع مهم دیگر این است که بچه‌ها باید در ماه آخر باور داشته باشند که در این مدت، اندوخته‌ی مناسبی به دست آورده‌اند. سعی کنند حاصل کوشش خود را مرتب و منظم کنند؛ یعنی در این دوره، بی‌مهابا به دنبال یادگیری مطالب جدید نباشند. سعی کنند مطالبی را که خوانده‌اند، جمع‌بندی کنند. به دنبال کتاب‌هایی نباشند که تست‌های زیاد دارد تا مجبور شوند از اول تمام مطالب را مرور کنند. از کتاب‌هایی استفاده کنند که مطالب را خلاصه‌وار جمع‌آوری کرده و تعداد تست مناسب و کافی دارد. نکته‌ی دیگری که به ذهنم می‌رسد این است که ممکن است دانش‌آموزان همیشه بعضی از مطالب را در آزمون‌های کتاب زرد به‌درستی پاسخ بدهند. نباید مغرور شوند و از این مطالب غفلت کنند. پیشنهاد می‌کنم در فاصله‌ی بین دو آزمون از کتاب زرد، برای هر درس از آزمون‌های جامع مبحثی به‌صورت جداگانه استفاده کنند. در ماه آخر اهمیت درس‌های عمومی بیش از پیش می‌شود. توصیه‌ام این است که هر شب به‌طور پیوسته درس‌های عمومی را در برنامه‌شان قرار دهند. در این دوره، استفاده از کتاب زرد عمومی خیلی مهم است. آزمون‌های جامع این کتاب به‌راحتی سطح دانش‌آموز را درس‌های عمومی ارتقا می‌دهد.

سیدارشان دلیلی، رتبه‌ی ۴ ریاضی منطقه‌ی‌ ۲ سال ۹۸

سالی که کنکور داشتم، در ماه آخر بیشتر، درس‌ها را به‌خصوص درس‌های عمومی را جمع‌بندی کردم. آزمون‌های جامع نسبتاً زیادی کار کردم و سعی ‌کردم تا جایی که امکان داشت، نقاط ضعفم را پیدا و برطرف کنم.

شقایق امامی، رتبه‌ی ۲ ریاضی منطقه‌ی ۳ سال ۹۸

سعی می‌کردم در ماه آخر، آزمون بدهم. روشم در آزمون‌دادن همان روش سه‌روزیک‌بار بود. بعد، درس‌ها را دوره می‌کردم یا تست دوره‌ای کار می‌کردم. به آزمون‌ها پایبند بودم. منابع تست را از کتاب‌های مبحثی به کتاب‌های آزمونی یا آزمون‌های مؤسسات مختلف تغییر داده بودم.

حسین گله‌داری، رتبه‌ی ۸ تجربی منطقه‌ی ۲ سال ۹۸

ماه آخر برای ما مصادف با امتحانات نهایی بود. آزمون‌های سه‌روزیک‌بار را از اوایل خرداد شروع کردم. اوایل برای امتحان‌های نهایی، بیشتر می‌خواندم؛ اما کم‌کم تمرکزم را روی برنامه‌ی کنکورم گذاشتم. سه‌روزیک‌بار آزمون می‌دادم و عصر همان روز آن را تحلیل می‌کردم. دو روز بعد هم برای امتحانات نهایی می‌خواندم. در کنار آن، درس‌هایی مثل زیست و دین‌وزندگی و لغات ادبیات و عربی را مرور می‌کردم.

امیرمحمد نجفی‌پور، رتبه‌ی ۴۱ تجربی منطقه‌ی ۲ سال ۹۸

ماه آخر امتحانات نهایی هم داشتیم. وقت زیادی برای امتحانات نمی‌گذاشتم و برنامه‌ی تمرین تست‌ و آزمون‌های سه‌روزیک‌بار را ادامه می‌دادم. امتحانات نهایی‌ خللی در برنامه‌ام ایجاد نمی‌کرد. تنها مشکلم خستگی پس از بازگشت از حوزه‌ی امتحانی بود. سعی می‌کردم با تقویت روحیه و شاد‌بودن، آن را رفع کنم. آزمون‌های سه‌روزیک‌بار بسیار خوب پیش رفت و هرازگاهی میان کنکور‌ها برای دیگر آزمون‌ها هم وقت می‌گذاشتم.

محمدرضا رادنژاد، رتبه‌ی ۴ تجربی منطقه‌ی ۲ سال ۹۸

ماه آخر درس‌خواندنم کاملاً متفاوت شده بود. در طول سال تحصیلی، مطالب کم را با عمق زیاد می‌خواندم و به همه‌ی نکات آن توجه می‌کردم. در ماه آخر، مطالب با حجم بسیار زیاد باید طی یک یا دو روز دوره شود. فقط می‌رسیدم که ۲۰ تا ۳۰درصد مطالب را بخوانم و مرور کنم و از نکات جزئی صرف‌نظر می‌کردم. البته نکات جزئی را هم بررسی می‌کردم؛ ولی محور اصلی کارم مطالب مهم بود. ماه آخر، اوایل کمی نگران بودم. تازه آزمون‌های جامع را شروع کرده بودم و نگران بودم زمان کم بیاورم و نتوانم همه‌ی مطالب کتاب درسی را در یک آزمون چهارساعته پاسخ بدهم؛ ولی بعد از چند آزمون، نگرانی‌ام برطرف شد و مشکلی پیدا نکردم. فقط مدیریت آزمون و زمان است که داوطلبان باید در حین آزمون به آن توجه کنند و مهارت آن را برای کنکور تمرین کنند.

منبع :

Menu