گفت‌وگو با فاطمه قیصری، معلم دبستان از اصفهان

من فاطمه قیصری هستم. در مقطع پنجم و ششم دبستان در شهر اصفهان تدریس می‌کنم. تحصیلاتم در رشته‌ی آموزش ابتدایی بود و 26 سال سابقه‌ی تدریس دارم.

گفت‌وگو با فاطمه قیصری، معلم دبستان از اصفهان

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من فاطمه قیصری هستم. در مقطع پنجم و ششم دبستان در شهر اصفهان تدریس می‌کنم. تحصیلاتم در رشته‌ی آموزش ابتدایی بود و 26 سال سابقه‌ی تدریس دارم.


دلیل این‌که معلم شدید چیست؟

در دوران دانشجویی علاقه‌ی چندانی به این کار نداشتم. وقتی سال اول در آموزش و پرورش مشغول به کار شدم بودن در کنار بچه‌ها مرا به معلمی علاقه‌مند کرد و از این‌که چند سال دیگر بازنشسته می‌شوم ناراحت هستم. اگر شرایط فراهم شود بعد از بازنشستگی هم به تدریس ادامه می‌دهم.


در این‌ سال‌‌ها حتماً خاطرات زیادی از بودن با دانش‌آموزان دارید. می‌‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را تعریف کنید؟

سال اولی که تدریس را شروع کردم در یک مدرسه‌ی روستایی مشغول شدم. مدرسه‌ شامل 22 نفر پسر و دختر شامل همه‌ی مقاطع دبستان بود. دانش‌آموزان پنجم دبستان باید در امتحانات نهایی شرکت می‌کردند. یکی از دانش‌آموزان پاسخ جالبی به یکی از سؤالات داده بود. سؤال این بود که به چه جانورانی دوزیست گفته می‌شود. او هم در جواب نوشته بود جانورانی که دارای دو دوره‌ی زندگی هستند؛ قبل از اسلام و بعد از اسلام. خاطره‌ی دیگرم مربوط است به وقتی که دو موضوع انشا مشخص کرده بودم و تیتر آن این بود: از بین این دو موضوع، یکی را انتخاب کنید و با آن انشا بنویسید. یکی از دانش‌آموزان در مورد همین تیتر انشا نوشته بود و به خاطر خلاقیتش نمره‌ی قبولی را گرفت. یک خاطره‌ی دردناک هم دارم از دانش‌آموزی که بیماری خاص داشت و آخر سال او را از دست دادم و تا به امروز دیگر او را ندیده‌‌ام.


آیا برای‌تان اتفاق افتاده که دانش‌آموزان سال‌های گذشته با شما تماس بگیرند؟

سال گذشته روز معلم بود. کسی تماس گرفت که شماره‌اش برایم آشنا نبود. وقتی خودش را معرفی کرد متوجه شدم از دانش‌آموزان سال‌های گذشته است که در رشته‌ی پزشکی درس می‌خواند. من از این‌ تماس‌ها خیلی خوشحال می‌شوم و شماره‌ی تلفنم را عوض نکرده‌ام به این امید که دانش‌آموزانم بتوانند با من در تماس باشند.


معلمان دبستان نیاز زیادی به خلاقیت در تدریس دارند. شما چه کارهای خاصی انجام می‌دادید؟

من علوم و ریاضی تدریس می‌کنم. قبلاً تمام درس‌ها را تدریس می‌کردم اما از وقتی ششم دبستان اضافه شد بعضی از مدارس درس‌ها را تخصصی کرده‌اند. من درس‌ها را همراه با قصه و داستان درس می‌دهم و ارتباط خوبی با بچه‌ها دارم. به همین دلیل دانش‌آموزان کلاس‌هایم را دوست دارند و حتی متوجه گذشت زمان نمی‌شوند. بارها به من گفته‌اند در جلسه‌ی امتحان یاد قصه‌ی مربوط به آن مبحث افتاده‌‌اند و پاسخ را پیدا کرده‌اند.


در طول این همه سال خدمت، نقطه‌ی اوج کارتان چه زمانی بوده است؟

یک سال در پاکدشت تهران کار کردم. همان سال در مسابقه‌ی روش‌های تدریس برتر شرکت کردم و در ناحیه‌ی 2 نفر دوم شدم.


درس ریاضی و علوم درس‌های چالشی هستند. برای دانش‌آموزانی که در این درس‌ها مشکل دارند چه راهکاری دارید؟

سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم برای‌شان توضیح دهم اما اگر باز هم مشکل داشتند به آن‌ها کتاب‌های کمک‌آموزشی معرفی می‌کنم. حتی به یکی از دانش‌آموزانم یک نوع بازی پیشنهاد دادم تا با کمک آن الفبا را یاد بگیرد. آخر سال خیلی رشد کرده بود.

به نظر شما کتاب‌های کمک‌آموزشی چه جایگاهی در آموزش دارند؟


به نظر من خیلی مهم هستند. گاهی مطالب کتاب کمک‌آموزشی فراتر از کتاب درسی است و به دانش‌آموز در فهم مطالب کتاب درسی کمک می‌کند. کتاب کمک‌آموزشی مکمل کتاب درسی است.


فکر می‌کنید در این سال‌ها چه‌قدر رشد کرده‌اید؟

سال اولی که وارد آموزش و پرورش شدم اطلاعاتم در سطح یک دانش‌آموز دیپلمه بود و در تدریس خیلی مشکل داشتم. الان به جایی رسیده‌ام که آن قدر در تدریس مسلط شده‌ام که اگر آن را از من بگیرند زندگی‌ام دچار مشکل می‌شود.

Menu