برنامه راهبردی و نقشه راه

برنامه راهبردی نقشه راهی است برای دانش آموزان که تا اخر سال تحصیلی مسیر برنامه ریزی و تحصیل خود را گم نکند.

برنامه راهبردی و نقشه راه

نقشه راه مسیر کنکور

یک برنامه‌ی کلی تحت عنوان برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها در اختیار تمام دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که برای همه یکسان و مطابق با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و بودجه‌بندی مدارس است.‌ طبق این برنامه، همه‌ی دانش‌آموزان در سراسر کشور باید مبحث مشخص‌‌شده را برای آزمون مطالعه کنند و در آزمون حضور یابند.

یکی از اشتباهاتی که در مورد برنامه راهبردی کانون مرتکب می‌شویم این است که این برنامه را برنامه آزمونی می‌دانیم. درواقع این‌گونه تصور می‌شود که برنامه‌ای است که فقط برای آزمون دادن فراهم شده است. برای جبران این خطا باید گفت که برنامه آزمونی به برنامه‌هایی گفته می‌شود که فقط نقش سنجشی دارند. در یادگیری مطالب نقشی ایفا نکرده و تنها برای سنجش ارائه می‌شوند. برای شناخت برنامه راهبردی کانون، که برنامه از نوع آموزشی است باید از ویژگی‌های آن گفت تا حق مطلب به‌درستی ادا شود.

برنامه راهبردی دارای دست پنهان است. دستی که به‌آرامی دانش‌آموزان را هم در یادگیری و هم در خودآموزی و برنامه‌ریزی شخصی تقویت می‌کند.


برنامه‌ی راهبردی حکم نقشه‌ی راه را در مسیر کنکور دارد. بیش از 60 درصد درس‌های کنکور باید در تابستان مرور شوند. این حجم بالا نیاز به برنامه‌ی حساب‌شده نیاز دارد تا دانش‌آموزان را از سردرگمی برهاند.

"داشتن یک ایده‌ی روشن در مورد کار مهمی که باید در بلندمدت انجام دهید سبب می‌شود تصمیم گرفتن درباره‌ی اولویت‌ها در کوتاه‌مدت آسان‌تر شود." این قانون همان منطق برنامه‌ی راهبردی است که یک هدف بزرگ را به چند پروژه‌ی کوچک تقسیم کرده تا دست‌یابی به اهداف آسان‌تر شود. برای مثال، در پروژه‌ی تابستان دانش‌آموزان درس‌های سال گذشته‌ی خود را مرور می‌کنند و به اختیار نیمی از نیم‌سال اول سال آینده را پیش‌خوانی می‌کنند. در پایان تابستان دانش‌آموزان تمام مباحث خوانده‌شده در سال قبل را دوره کرده و نسبت به دانش‌آموزان غیر کانونی آمادگی بیش‌تری برای سال تحصیلی جدید دارند. این پروژه‌ی بزرگ در تابستان محقق نمی‌شد مگر با تقسیم آن به ۷ پروژه‌ی کوچک و کم‌حجم.



Menu