گفت‌وگو با امیررضا اینانلو از تهران

من تمام آزمون‌های مؤسسات مختلف را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که یکی از استانداردترین سؤالات، سؤالات آزمون‌های کانون بود.

گفت‌وگو با امیررضا اینانلو  از تهران

از چهارم دبستان تا قبولی در تیزهوشان

گفت‌وگو با مادر امیررضا:

خانم اینانلو! چه شد که با کانون آشنا شدید؟

من تمام آزمون‌های مؤسسات مختلف را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که یکی از استانداردترین سؤالات، سؤالات آزمون‌های کانون بود. سؤالات کانون با وجود آن‌که خیلی ساده نبودند اما مشخصاً از کتاب‌های درسی مدرسه آمده بود. این نکته باعث می‌شود ما خیالمان راحت باشد که دانش‌آموز در مسیر درست است. هم‌چنین توصیفی شدن نظام آموزشی جدید باعث شده دانش‌آموزان رقابتی در مدرسه نداشته باشند که ما سعی کردیم نمرات آزمون‌های کانون را جایگزین نمرات کلاس ایشان کنیم.

فکر می‌کنید دلیل موفقیت امیررضا در آزمون‌های تیزهوشان چه بود؟

ما یک خانواده‌ هستیم و حتی فرزند کوچکم ایلیا سال گذشته به خاطر برادرش، تلاش می‌کرد که محیط خانه آرام باشد. ما هم سعی می‌کردیم مهمانی نرویم. صدای تلویزیون همیشه کم بود.

شما در منزل کتابخانه دارید؟

بله؛ تعداد تعداد زیادی کتاب داریم و بچه‌ها عضو کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هستند و هر هفته از آن‌جا کتاب می‌گیرند و مطالعه می‌کنند. خودمان هم تعداد زیادی کتاب به آن‌جا اهدا کرده‌ایم. من سعی می‌کنم کتاب‌ها را خودم هم مطالعه کنم و بهترینشان را به فرزندانم پیشنهاد کنم.


گفت‌وگو با پدر امیررضا:

نقش شما در تربیت بچه‌ها چگونه بوده است؟

ما سعی کردیم همیشه بچه‌ها را درک کنیم و نگاهمان از بالا به پایین نبوده است. سعی کردیم هم بچگی دانش‌آموزان را درک کنیم و هم جایی که لازم است حق انتخاب را به ایشان بدهیم. ما از مدارس دولتی فرزندانمان بسیار راضی بودیم. معلم‌های ایشان هم بسیار دلسوز و فداکار بودند. هم‌چنین پشتیبان‌های کانون خیلی خوب مشاوره می‌دهند و با این‌که جوان هستند بسیار پخته عمل می‌کنند.

اگر بچه‌ها نمره‌شان خوب نبود واکنش شما چه بود؟

به آن‌ها می‌گویم بزرگ‌ترها هم اشتباه می‌کنند. گاهی حتی اشتباهات خودم را به صورت خاطره برای‌شان تعریف می‌کنم. ما سعی می‌کنیم پشتیبان آن‌ها باشیم.


گفت‌وگو با امیررضا:

امیررضا! از چندم وارد آزمون‌های کانون شدی؟

من از سال چهارم در آزمون‌ها شرکت می‌کردم. اولین ترازم حدود 5700 بود و به‌تدریج به 6300 رسید.

کانون چه کمکی به درس خواندن شما کرد؟

من در کانون با روش تست‌زنی آشنا شدم. به وسیله‌ی تراز کانون حس رقابت در من ایجاد می‌شد و سعی می‌کردم پیشرفت داشته باشم. در سال ششم با توجه به این‌که قرار بود در آزمون تیزهوشان هم شرکت کنم، پشتیبان خیلی خوبی داشتم و از کلاس رفع اشکال خیلی راضی بودم.

فکر می‌کنی آزمون‌های کانون چه نقاط قوتی دارد؟

اولین نقطه‌ی قوتش این است که کارنامه را همان روز به ما می‌دهند؛ چون ما هیجان زیادی داریم و دوست داریم نتیجه‌ی تلاشمان را همان روز ببینیم. دومین نکته این است که سؤالات آزمون‌ها، استاندارد است. بعضی از آزمون‌ها فقط سبک خاصی از سؤالات را دارند اما در آزمون‌های کانون با این‌که تمام سؤالات فقط از کتاب درسی هستند اما همه سبکی سؤال وجود دارد. سومین نقطه‌ی قوت آزمون‌ها، پاسخ‌نامه‌ی کاملاً تشریحی آن است که کمک زیادی می‌کند تا سؤالاتی را که بلد نبودیم، یاد بگیریم. من از کارنامه‌ی آزمون‌ها خیلی استفاده می‌کنم؛ چون در این کارنامه‌ها هم سطح پیشرفت درسی‌ا‌م مشخص می‌شود هم دام آموزشی سؤالات.

چه کتابی از کتاب‌های کانون در پیشرفت شما نقش بیش‌تری داشته است؟

در سال‌های دبستان که درس‌ها سنگین نبود، همیشه دفتر برنامه‌ریزی را کامل می‌کردم. امسال با سنگین شدن درس‌ها دفتر برنامه‌ریزی را کامل‌تر پر می‌کنم. این کار به من کمک کرد تا ساعت مطالعه‌ام را از 20 ساعت به 30 ساعت در هفته برسانم.

معمولاً دانش‌آموزان در سال هفتم افت درسی دارند. با توجه به این‌که شما در مدرسه‌ی تیزهوشان هم درس می‌خوانی آیا این افت را احساس کردی؟

من افت درسی احساس نکردم. با توجه به این‌که دو هفته یک‌بار هم وضعیت درسی‌ام با آزمون‌ها مشخص می‌شود، حتی سعی کردم معدل ترم را نسبت به معدل میان‌ترم افزایش دهم. در حال حاضر هم شاگرد دوم کلاس هستم.

نظرت در مورد پشتیبان‌های کانون چیست؟

واقعیت این است که من قصد نداشتم امسال در آزمون‌ها شرکت کنم ولی الان احساس می‌کنم کانون هم به پیشرفت درسی‌ام کمک کرده و هم از پشتیبان‌های کانون که امسال آقای سراج بودند، بسیار راضی هستم. در بهمن هم قرار است ایشان برای دوران نوروز برایم برنامه‌ریزی کنند.


از برادر کوچک‌تر امیررضا، ایلیا می‌پرسم:

ایلیا! شما چرا در آزمون‌ها شرکت می‌کنی؟

من از سال اول دبستان دوست داشتم مثل برادرم در آزمون‌ها شرکت کنم و وضعیت درس‌هایم را بشناسم.

چه تفریحی داری؟

من از کتاب خواندن لذت می‌برم. شب‌ها حتماً قبل از خواب داستان می‌خوانم. در سال دوم دبستان هم اولین داستانم را نوشتم.

چه نظری در مورد برنامه‌های کانون داری؟

من از برادر بزرگ‌ترم خیلی کمک می‌گیرم. در آزمون اول به من روحیه می‌داد و یاد ‌داد که چه‌طور باید آزمون بدهم. من هم سعی می‌کنم در زمان امتحانات به برادرم کمک کنم تا محیط خانه آرام باشد تا بتواند بهتر امتحان بدهد. آزمون‌ها را خیلی دوست دارم؛ چون به ما نشان می‌دهد وضعیت درسی‌مان چگونه است. خانم سلیمان هم پشتیبان خیلی خوبی هستند و همیشه کارنامه‌های ما را بررسی می‌کنند. من از ایشان تشکر می‌کنم.


اما حرف آخر...

مادر: خیلی‌ها به من می‌گفتند که سال چهارم برای شروع آزمون دادن بچه‌ها خیلی زود است اما نظر من این بود که از آن‌جا که از پایه‌ی چهارم بچه‌ها شروع به کتبی نوشتن می‌کنند، باید در همین پایه خوب درس‌ها را مطالعه کنند تا خوب متوجه شوند. در آزمون‌ها بازخورد مطالعه‌ی دانش‌آموزان مشخص می‌شود و این به ما کمک بسیار زیادی کرد.

پدر: بعد از لطف خدا و تلاش بچه‌ها، مادرشان کمک زیادی به فضای آموزشی فرزندانم کرده است. من هم سعی می‌کنم با بچه‌ها دوست باشم و البته دورادور بر آن‌ها نظارت دارم. از همه تشکر می‌کنم و برای شما هم آرزومندم در این مسیر فرهنگی موفق و مؤید باشید.

 

Menu