از دوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان با سهیل فقیه از تبریز

سهیل فقیه دانش‌آموز کانونی کلاس هفتم از شهر زنجان است. او از کلاس دوم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت کرده و سال قبل موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان شده است.

از دوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان با سهیل فقیه از تبریز

سهیل فقیه دانش‌آموز کانونی کلاس هفتم از شهر زنجان است. او از کلاس دوم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت کرده است و سال قبل موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان شده است. پدر سهیل کارمند بانک و مادرش معلم دبستان است. خواهر سهیل که هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ی شیمی دانشگاه تهران است، از کلاس چهارم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت کرده بود.

مادر سهیل از دخترش می‌گوید:

دخترم پرتلاش بود و زمانی که چهارم دبستان بود او را در آزمون‌ها ثبت نام کردیم. وقتی سهیل به مدرسه رفت و تجربه‌ی خواهرش را ‌دید از ما خواست که او را نیز در آزمون‌ها ثبت نام کنیم. هدف ما آشنایی بچه‌ها با سؤالات مختلف و شیوه‌های تست‌زنی بود.

هدف شما از ثبت نام بچه‌ها از دوره‌ی دبستان در کانون چه بود؟

هدف ما یادگیری روش‌های درس خواندن و تمرین بیش‌تر و تست زدن بود تا بتوانند در آزمون‌های ورودی مدارس برتر قبول شوند. دخترم در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی قبول شد و پسرم در تیزهوشان و نمونه‌دولتی.

شیوه‌ی پیگیری امور آموزشی فرزندانتان چگونه است؟

وضعیت آن‌ها را از مدرسه پیگیر می‌شویم. در منزل نظارت ما بر استفاده‌ی مفید از وقت است و چون خودم معلم دبستان هستم در دوران دبستان از نظر آموزشی هم به آن‌ها کمک می‌کردم اما در پایه‌های بالاتر ترجیح می‌دادم مستقل‌تر باشند. همسرم نیز تلاش زیادی برای تأمین امکانات برای بچه‌ها دارند و سعی می‌کنیم برای آن‌ها منابع مطالعاتی مناسب تهیه کنیم.

تأثیر آزمون‌ها روی پیشرفت دانش‌آموزان چیست؟

به نظر من رقابت با دوستان باعث می‌شود انگیزه بگیرند و تلاش‌شان بیش‌تر شود.


گفت‌وگو با سهیل:

سهیل! دلیل این‌که چند سال متوالی در آزمون‌ها شرکت می‌کنی چیست؟

برای من رقابت خیلی مهم است. اگر دانش‌آموزی درس خواندن را دوست نداشته باشد بودن در فضای رقابت با دوستان موجب می‌شود درس بخواند. دانش‌آموزان زیادی در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند و این جو رقابتی بزرگ و مفید است.

برنامه‌ی روزانه‌ات برای درس خواندن چیست؟

من در روزهای عادی، تکالیف مدرسه را به‌دقت انجام می‌دهم و خودم را برای پرسش‌های روزانه آماده می‌کنم. برای روزهای امتحان ساعت مطالعه‌ام خیلی بالاتر است و بیش‌تر اوقات درس می‌خوانم. در مدرسه‌ی ما امتحان زیاد گرفته می‌شود، به همین دلیل کمک می‌کند تا برای آزمون‌ها هم آماده باشم.

از تجربه‌ی سال قبل برای قبولی در آزمون تیزهوشان بگو.

 معلم کلاس ششم ما معلم پرتلاش و سخت‌گیری بود. سخت‌گیری او برای ما مفید بود؛ چون ایشان هر روز امتحان می‌گرفتند. از اواسط ماه فروردین ما هر روز امتحان داشتیم. من روزانه حدوداً صد تست از درس‌های مختلف می‌زدم. گاهی در روزهای تعطیل و جمعه که به مدرسه نمی‌رفتم، حدود 500 تست از درس‌های مختلف کار می‌کردم.


چرا نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تر است؟

چون در نیم‌سال دوم حجم در‌س‌ها بیش‌تر است و درس‌های نوبت اول هم اضافه می‌شوند. امتحانات مهم پایان سال را هم داریم.

کانون چگونه به تو در قبولی آزمون تیزهوشان کمک کرد؟

آزمون‌های کانون به‌ویژه سؤالات تیزهوشان پایان دفترچه خیلی خوب بود. در سه آزمون پایانی، هم درس استعداد تحلیل در آزمون بود، هم چیدمان سؤالات شبیه تیزهوشان بود و هم به اندازه‌ی سؤالات آزمون اصلی، دشوار بود. مهارت‌های مدیریت زمان را هم خیلی خوب یاد گرفتم. مثلاً این‌که نباید ترتیب دفترچه‌ی آزمون را به هم بزنم.

نقش پدر و مادر در موفقیت شما چیست؟

خانواده‌ام خیلی تأثیرگذار بودند. خصوصاً زمانی که احساس می‌کنند در حال اتلاف وقت هستم، به من تذکر می‌دهند. خواهرم هم خیلی از لحاظ رفع اشکال علمی درس‌ها به من کمک می‌کنند. سال قبل همیشه به ایشان تلفن می‌زدم و سؤالاتم را می‌پرسیدم. برای من ارزشمند است که او از زمان درس خواندن خودش برای من وقت می‌گذاشت و سؤالات را برای من رفع اشکال می‌کرد.


Menu