قبولی در تیزهوشان: گفت‌‏وگو با فرشته نیک‏روز از گچساران

فرشته نیک‏‏روز از گچساران هستم. در مدرسه‏‏ی فروغ دانش درس خواندم و امسال در مدرسه‏‏ی تیزهوشان فرزانگان قبول شدم.

قبولی در تیزهوشان: گفت‌‏وگو با فرشته نیک‏روز از گچساران

گفت‏وگو با فرشته نیک‏روز از گچساران

از دوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان


کتاب درسی اولویت من بود


فرشته نیک‏روز در یک نگاه

شهر: گچساران (استان کهگیلویه و بویراحمد)

مدرسه‏ی متوسطه‏ی اول: فروغ دانش

سال‏های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا کلاس دهم به‏مدت 5 سال

میانگین‏تراز: 6666

تحصیلات و شغل پدر: مهندسی عمران، سرپرست سد

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‏دار

موفقیت: قبولی در مدرسه‏‏ی تیزهوشان فرزانگان

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

فرشته نیک‏‏روز از گچساران هستم. در مدرسه‏‏ی فروغ دانش درس خواندم و امسال در مدرسه‏‏ی تیزهوشان فرزانگان قبول شدم.

تحصیلات و شغل پدر و مادرت چیست؟

پدرم کارشناسی عمران دارد و سرپرست سدّ است و مادرم دیپلم تجربی دارد و خانه‏‏دار است.

از چه سالی و چگونه با کانون آشنا شدی؟

خواهر بزرگم از سوم راهنمایی در کانون بود و من نیز سال پنجم دبستان با آزمون‏‏های کانون آشنا شدم و با تشویق او و خانواده‏‏ام در آزمون‏‏های کانون شرکت کردم.

آیا کسی از خانواده‏‏ی شما کانونی بود و به موفقیت رسید؟

خواهر بزرگم پارسال کانونی بود و اکنون نیز در دانشگاه شهیدبهشتی تهران در رشته‏‏ی زیست‏‏شناسی سلولی‏‏مولکولی درس می‏‏خواند.

چه ویژگی خاصی داری که باعث موفقیت تو در آزمون تیزهوشان شده است؟

تلاش و کوشش و داشتن هدف مشخص از ویژگی‏‏های من است. به‏‏نظرم، زندگی بدون هدف معنایی ندارد. به همین دلیل از همان ابتدا هدفم را انتخاب کردم و برای رسیدن به آن کوشیدم. همچنین علاقه‏‏‏‏ای که به هدفم داشتم، باعث شد تلاش و کوششم چند برابر شود و با توکل به خدا و اراده‏‏ی قوی درس بخوانم.

برای آزمون تیزهوشان از چه منابعی استفاده کردی؟

در آزمون تیزهوشان کتاب درسی اولویتم بود. کسی که کتاب درسی را درک کند، نیمی از راه را رفته است. همچنین از نکات معلمان و کتاب‏‏های آبی و 1500 سؤال کانون استفاده کردم. آزمون‏‏های شبیه‏‏ساز تیزهوشان نیز سودمند بود و پاسخ‏‏های تشریحی‏‏اش نکات خوبی داشت. در آخر، در دو آزمون جمع‏‏بندی هم شرکت کردم.

از کدام‏‏یک از ابزار‏‏های کانون بیشتر استفاده کردی و کمکت کرد؟

کتاب‏‏های کانون و نکات کلیدی که پشتیبانم در اختیارم می‏‏گذاشت، خیلی مفید بود. برنامه‏‏ی راهبردی نیز مسیر درس‏‏خواندن را برایم هموار کرد.

از سایت کانون و مجله‏‏ی کانون استفاده می‏‏کردی؟

از کارنامه‏‏های آزمون‏‏ها و کارنامه‏‏ی پرورژه‏‏ای استفاده می‏‏کردم. نفرات برتر را در سایت می‏‏دیدم و نمره‏‏هایم را با نمره‏‏های آن‏‏ها مقایسه می‏‏کردم. نقاشی‏‏هایی را که ابتدا‏‏ی هر مجله بود، خیلی دوست داشتم. از گفت‏‏وگو با نفرات برتر در مجله یاد می‏‏گرفتم که چگونه به هدفم نزدیک شوم.


آیا در تابستان هم در آزمون‏‏های کانون شرکت کردی؟

بله. هر سال در آزمون‏‏های تابستان شرکت می‏‏کنم و از آن‏‏ها برای تثبیت دانسته‏‏های سال قبل و آمادگی برای درس‏‏های اصلی سال بعد استفاده می‏‏کنم.

شما از کانونی‏‏ترین‏‏ها هستی. دلیل اعتماد به برنامه‏‏‏‏ی کانون چه بوده است؟

آزمون‏‏های کانون برایم کلاس درس بود. می‏‏توانستم هر دوهفته‏‏یک‏‏بار خودم را ارزیابی کنم و نقاط ضعف و قوتم را بدانم و این موضوع برایم بسیار مفید بود. رقابت را دوست دارم و شرکت در آزمون‏‏های کانون در افزایش انگیزه و کوشش من بسیار تأثیرگذار بود و از طرف دیگر، موفقیت دانش‏‏آموزان کانونی بیانگر کارایی کانون است.

چه مهارت‏‏هایی از آزمون‏‏ها کسب کردی؟

زمان‏‏بندی و استفاده‏‏ی درست از زمان، یکی از مهارت‏‏های مهمی است که به‏‏کمک آزمون‏‏دادن کسب کردم و باعث شد یاد بگیرم در پس هر شکستی، موفقیتی هست.

آیا دفتر برنامه‏‏ریزی را می‏‏نوشتی؟

اکثر اوقات آن را می‏‏نوشتم؛ اما مهم‏‏ترین برنامه‏‏ریزی‏‏ام در ذهنم بود. شب‏‏ها که می‏‏خواستم بخوابم، در ذهنم کار‏‏های فردا را اولویت‏‏بندی می‏‏کردم. هنگامی که از مدرسه برمی‏‏گشتم اگر لازم بود، آن را کمی تغییر می‏‏دادم. از دفتر برنامه‏‏ریزی بیشتر برای جمع‏‏بندی هفتگی و ماهانه استفاده می‏‏کردم.

چه درس‏هایی نقطه‏قوت شما بود؟روشت برای مطالعه‏ی این درس‏ها چگونه بود؟

در درس‏های عمومی فارسی و عربی، اکثر مواقع، نمره‏ی بالای 80 کسب می‏کردم. بعد از درس‏دادن معلم، ابتدا نکات جدید را می‏خواندم و سپس آن‏‏ها را با متن درس تمرین می‏کردم؛ زیرا باعث تثبیت آن در ذهنم می‏شد. سپس تست‏هایش را حل می‏کردم. همچنین امتحان‏‏های متوالی در کلاس باعث می‏شد مباحث را فراموش نکنم. ریاضی را خوب جواب می‏دادم؛ زیرا هم به آن علاقه داشتم و هم سؤال‏‏های گوناگونی از آن حل می‏کردم و به تحلیل آن اهمیت می‏دادم.

آیا از بین هم‏کلاسی‏هایت کسی هم در مدرسه‏ی تیزهوشان قبول شد؟

هفت نفر از هم‏کلاسی‏‏هایم قبول شدند: هدیه ابراهیمی، فاطمه کریمی، فرناز خلیلی، نسترن ملکی، لعیا دانا، سارا پرورش، یاسمن انصاری.


منبع :

Menu