گفتوگو با فرشته نیکروز از گچساران
از دوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان
کتاب درسی اولویت من بود
فرشته نیکروز در یک نگاه
شهر: گچساران (استان کهگیلویه و بویراحمد)
مدرسهی متوسطهی اول: فروغ دانش
سالهای حضور در کانون: از پنجم دبستان تا کلاس دهم بهمدت 5 سال
میانگینتراز: 6666
تحصیلات و شغل پدر: مهندسی عمران، سرپرست سد
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانهدار
موفقیت: قبولی در مدرسهی تیزهوشان فرزانگان
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
فرشته نیکروز از گچساران هستم. در مدرسهی فروغ دانش درس خواندم و امسال در مدرسهی تیزهوشان فرزانگان قبول شدم.
تحصیلات و شغل پدر و مادرت چیست؟
پدرم کارشناسی عمران دارد و سرپرست سدّ است و مادرم دیپلم تجربی دارد و خانهدار است.
از چه سالی و چگونه با کانون آشنا شدی؟
خواهر بزرگم از سوم راهنمایی در کانون بود و من نیز سال پنجم دبستان با آزمونهای کانون آشنا شدم و با تشویق او و خانوادهام در آزمونهای کانون شرکت کردم.
آیا کسی از خانوادهی شما کانونی بود و به موفقیت رسید؟
خواهر بزرگم پارسال کانونی بود و اکنون نیز در دانشگاه شهیدبهشتی تهران در رشتهی زیستشناسی سلولیمولکولی درس میخواند.
چه ویژگی خاصی داری که باعث موفقیت تو در آزمون تیزهوشان شده است؟
تلاش و کوشش و داشتن هدف مشخص از ویژگیهای من است. بهنظرم، زندگی بدون هدف معنایی ندارد. به همین دلیل از همان ابتدا هدفم را انتخاب کردم و برای رسیدن به آن کوشیدم. همچنین علاقهای که به هدفم داشتم، باعث شد تلاش و کوششم چند برابر شود و با توکل به خدا و ارادهی قوی درس بخوانم.
برای آزمون تیزهوشان از چه منابعی استفاده کردی؟
در آزمون تیزهوشان کتاب درسی اولویتم بود. کسی که کتاب درسی را درک کند، نیمی از راه را رفته است. همچنین از نکات معلمان و کتابهای آبی و 1500 سؤال کانون استفاده کردم. آزمونهای شبیهساز تیزهوشان نیز سودمند بود و پاسخهای تشریحیاش نکات خوبی داشت. در آخر، در دو آزمون جمعبندی هم شرکت کردم.
از کدامیک از ابزارهای کانون بیشتر استفاده کردی و کمکت کرد؟
کتابهای کانون و نکات کلیدی که پشتیبانم در اختیارم میگذاشت، خیلی مفید بود. برنامهی راهبردی نیز مسیر درسخواندن را برایم هموار کرد.
از سایت کانون و مجلهی کانون استفاده میکردی؟
از کارنامههای آزمونها و کارنامهی پرورژهای استفاده میکردم. نفرات برتر را در سایت میدیدم و نمرههایم را با نمرههای آنها مقایسه میکردم. نقاشیهایی را که ابتدای هر مجله بود، خیلی دوست داشتم. از گفتوگو با نفرات برتر در مجله یاد میگرفتم که چگونه به هدفم نزدیک شوم.
آیا در تابستان هم در آزمونهای کانون شرکت کردی؟
بله. هر سال در آزمونهای تابستان شرکت میکنم و از آنها برای تثبیت دانستههای سال قبل و آمادگی برای درسهای اصلی سال بعد استفاده میکنم.
شما از کانونیترینها هستی. دلیل اعتماد به برنامهی کانون چه بوده است؟
آزمونهای کانون برایم کلاس درس بود. میتوانستم هر دوهفتهیکبار خودم را ارزیابی کنم و نقاط ضعف و قوتم را بدانم و این موضوع برایم بسیار مفید بود. رقابت را دوست دارم و شرکت در آزمونهای کانون در افزایش انگیزه و کوشش من بسیار تأثیرگذار بود و از طرف دیگر، موفقیت دانشآموزان کانونی بیانگر کارایی کانون است.
چه مهارتهایی از آزمونها کسب کردی؟
زمانبندی و استفادهی درست از زمان، یکی از مهارتهای مهمی است که بهکمک آزموندادن کسب کردم و باعث شد یاد بگیرم در پس هر شکستی، موفقیتی هست.
آیا دفتر برنامهریزی را مینوشتی؟
اکثر اوقات آن را مینوشتم؛ اما مهمترین برنامهریزیام در ذهنم بود. شبها که میخواستم بخوابم، در ذهنم کارهای فردا را اولویتبندی میکردم. هنگامی که از مدرسه برمیگشتم اگر لازم بود، آن را کمی تغییر میدادم. از دفتر برنامهریزی بیشتر برای جمعبندی هفتگی و ماهانه استفاده میکردم.
چه درسهایی نقطهقوت شما بود؟روشت برای مطالعهی این درسها چگونه بود؟
در درسهای عمومی فارسی و عربی، اکثر مواقع، نمرهی بالای 80 کسب میکردم. بعد از درسدادن معلم، ابتدا نکات جدید را میخواندم و سپس آنها را با متن درس تمرین میکردم؛ زیرا باعث تثبیت آن در ذهنم میشد. سپس تستهایش را حل میکردم. همچنین امتحانهای متوالی در کلاس باعث میشد مباحث را فراموش نکنم. ریاضی را خوب جواب میدادم؛ زیرا هم به آن علاقه داشتم و هم سؤالهای گوناگونی از آن حل میکردم و به تحلیل آن اهمیت میدادم.
آیا از بین همکلاسیهایت کسی هم در مدرسهی تیزهوشان قبول شد؟
هفت نفر از همکلاسیهایم قبول شدند: هدیه ابراهیمی، فاطمه کریمی، فرناز خلیلی، نسترن ملکی، لعیا دانا، سارا پرورش، یاسمن انصاری.