گفت‌وگو با محمدآریا رحمتی، چهارم دبستان از تهران

پدرم باعث شد؛ اما خودم هم به شرکت در آزمون‌ها خیلی علاقه داشتم. خواهرم هم در آزمون‌ها شرکت می‌کرد و من هم می‌خواستم شرکت کنم و خودم را ارزیابی کنم.

گفت‌وگو با محمدآریا رحمتی، چهارم دبستان از تهران

در این روزها خودم را معلم فرض می‌کردم


محمدآریا رحمتی در یک نگاه

شهر: تهران

سال‌های حضور در کانون: از دوم تا چهارم دبستان به‌مدت‌ 3 سال

میانگین‌تراز : 6891

شغل پدر: خلبان بازنشسته

شغل مادر: خانه‌دار

انگیزه‌ات برای شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

پدرم باعث شد؛ اما خودم هم به شرکت در آزمون‌ها خیلی علاقه داشتم. خواهرم هم در آزمون‌ها شرکت می‌کرد و من هم می‌خواستم شرکت کنم و خودم را ارزیابی کنم.

اینکه صبح‌ها بیدار شوی و آزمون بدهی، برایت سخت نیست؟

خیر. کل خانواده برای روز آزمون برنامه داریم. شب‌ قبل از آزمون، زود می‌خوابم تا صبح به‌راحتی بیدار شوم و آزمون بدهم.

دلیل استمرارت در آزمون‌دادن چیست؟

هرچه مطالعه کنم و یاد بگیرم، باز هم سؤال‌ها و نکته‌هایی هست که ممکن است نتوانم پاسخ بدهم. می‌خواهم بدانم در هر آزمون چه وضعیتی دارم و رتبه و جایگاهم چیست. همچنین سعی می‌کنم رتبه‌های خوبم را حفظ کنم و هر آزمون بهتر شوم.

شرایط فعلی که با شیوع بیماری کرونا همراه است، چه تأثیری بر میزان و نحوه‌ی مطالعه‌ات گذاشته است؟

تأثیر مثبتی گذاشته است؛ چون زمان بیشتری برای درس‌خواندن دارم و می‌توانم از اوقات فراغت برای مرور درس‌ها و تکمیل یادگیری‌های ناقصم استفاده کنم.

روش درس‌خواندنت در این دوران که به مدرسه نمی‌روی، چگونه است؟

به‌جز درس ریاضی که تا حد زیادی از مادرم برای یادگیری آن کمک می‌گیرم، بقیه‌ی درس‌ها را خودم مطالعه می‌کنم. خودم را معلم فرض می‌کنم و به دانش‌آموزان فرضی آموزش می‌دهم. با این روش، درس‌ها را به‌خوبی یاد می‌گیرم.


برای پیشرفت در آزمون‌ها در این دوران نقش خانواده‌ات چقدر بوده است؟

به‌کمک خانواده سعی می‌کنم از درس‌هایی که خودم مطالعه کرده‌ام، تمرین بیشتری حل کنم. پدرم برایم برنامه‌ریزی می‌کند و مادرم به من تکلیف و تمرین می‌دهد و بعد از حل‌کردن، برایم رفع اشکال می‌کند. پنج‌شنبه‌های قبل از آزمون، مادرم درس‌های عمومی را به روش پرسش و پاسخ با من مرور می‌کند. چون خواهرم خودش باید درس بخواند، سعی می‌کنم کمتر از او کمک بگیرم؛ مگر در مواردی که واقعاً نکته‌ی سؤال را بلد نباشم.

در این مدت چقدر طبق برنامه‌ی کانون درس خواندی؟

پدرم برنامه‌ی راهبردی کانون را برایم شخصی‌سازی می‌کند. در هفته‌ی اول سعی می‌کنم تمام درس‌ها را طبق مباحث آزمون مطالعه کنم و یاد بگیرم. در هفته‌ی دوم از روز شنبه تا روز آزمون دقیقاً مطابق برنامه‌ درس می‌خوانم و روز پنج‌شنبه، آزمون غیرحضوری را پاسخ می‌دهم.

فعلاً که آزمون‌ها غیرحضوری است، تو و خواهرت روز آزمون چگونه امتحان می‌دهید؟

هر دو هم‌زمان 8 صبح آزمون را شروع می‌کنیم. من با تلفن‌همراه خودم آزمون می‌دهم و خواهرم با کامپیوتر منزل آزمون می‌دهد. هر سؤالی را که حل می‌کنیم، در لحظه، در سایت کانون هم وارد می‌کنیم تا سرعت آزمون‌دادنمان بیشتر شود.

اگر مدارس تا سال آینده باز نشود، ناراحت نمی‌شوی؟ چگونه مسیرت را ادامه می‌دهی؟

ناراحت و ناامید نمی‌شوم. تمرکز بیشتری پیدا می‌کنم و زمان بیشتری برای مطالعه خواهم داشت. وقتی خودم درس می‌خوانم و پیش‌خوانی می‌کنم، زمانی که مدارس باز شود، همه چیز برایم راحت‌تر خواهد بود.

اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنی؟

طبق برنامه‌ریزی پدرم عمل می‌کنم. علاوه بر مطالعه‌ی درس‌ها ورزش می‌کنم، قرآن یاد می‌گیرم و فیلم‌های آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی می‌بینم.

خودت را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

من هدف بزرگی دارم و علاوه بر هوش ذاتی، هم زیاد تلاش می‌کنم و هم برنامه‌ریزی دارم. خودم را با کسی مقایسه نمی‌کنم؛ اما همیشه دوست دارم اول باشم.

آیا پس از قبول‌شدن در آزمون تیزهوشان در پایان سال ششم، باز هم به آزمون‌دادن در کانون ادامه می‌دهی؟

بله. تا کنکور ادامه خواهم داد. می‌خواهم خودم را در هر پایه‌ بسنجم و تلاشم ادامه‌دار باشد. ادامه می‌دهم تا نکته‌های بیشتر و سخت‌تری را یاد بگیرم.

هدفت برای آینده چیست؟

می‌خواهم انسان موفقی شوم و به مردم و خانواده‌ام کمک کنم. دوست دارم جراح قلب بشوم.

حامی آموزشی‌ات بیشتر چه کسی است؟

پدر و مادرم هر دو حمایتم می‌کنند؛ اما پدرم سهم بیشتری دارد.

توصیه‌ای برای دوستانت در این روزها داری؟

از این فرصت طلایی استفاده کنند و علاوه بر بازی‌کردن حتماً درس بخوانند. از فضای مجازی استفاده‌ی مفید کنند و علاوه بر دیدن فیلم‌های آموزشی، از تدریس معلمان خود هم یاد بهره ببرند. سعی کنند روش‌های موفق خود را پیدا کنند و برای ادامه‌ی مسیر آن‌ها را به کار ببرند.

منبع :

Menu